آموزش دوخت کوسن

این بالشتک با تزئین درخت دکمه ای ، خیلی زیبا شده . درست کردن این بالشتک کار بسیار ساده و آسونیه . من برای انجام این کار حدود 2 ساعت وقت گذاشتم که بیشتر زمان صرف دوختن دکمه ها شد . می تونین با استفاده از تزئین درخت دکمه ای روی کوسن ، از اون به عنوان رو بالشی استفاده کنین و روی کوسن های قدیمی قرار بدین و از اون ها دوباره استفاده کنید . البته در بین مطالب خیاطی سایت نی نی یاری انواع دیگری از کوسن ها را می توانید اموزش ببیند با مراجعه به مطلب آموزش دوخت کوسن به شکل گل یکی از این مطالب را ببیند. 

 

مرحله 1 

 وسیله های مورد نیاز :

1 – کوسن قدیمی
2 – پارچه برای تنه ی درخت و پارچه مخصوص پشت کوسن و پارچه برای کوسن اصلی
3 – مقداری دکمه ، در طرح ها و شکل ها و رنگ های مختلف
4 – زانفکس ( که به وسیله ی اتو باعث میشه پارچه ها به هم بچسبن )
5 – چرخ خیاطی
6 – نخ و سوزن برای دوخت تعدادی سنجاق

 

مرحله 2

آموزش دوخت کوسن 

 پیدا کردن شکل یه درخت :

ابتدا شکل تنه ی یه درخت رو انتخاب کردیم ، سپس اون شکل رو روی یه کاغذ رسم کرده و برش دادیم. از این به عنوان الگو استفاده کردیم . بعد از اینکه الگوی مورد نظر رو تهیه کردیم ، اون رو روی پارچه ای که برای تنه ی درخت انتخاب کرده بودیم ، قرار داده و به وسیله ی تعدادی سنجاق الگو رو به پارچه محکم می کنیم . سپس با استفاده از یه قیچی دور تا دور الگو رو از روی پارچه برش زده و از این به عنوان تنه ی درخت برای این کار استفاده می کنیم . پارچه ای به رنگ قهوه ای سوخته برای تنه ی درخت به کار بردیم. رنگ پارچه بسته به سلیقه ی خودتون داره .

 

اتو کردن و چسبوندن تنه ی درخت به پارچه ی مورد نظر :

تو این مرحله با استفاده از زانفکس و اتو کردن ، تنه ی درخت رو روی پارچه بچسبونین . زانفکس رو پشت تنه ی درخت و روی پارچه قرار بدین و اتو کنین . به این صورت تنه ی درخت به پارچه می چسبه . البته ابتدا باید زانفکس رو به اندازه ی تنه ی درخت برش بدین و بعد در پشت تنه ی درخت و روی پارچه قرار داده و اتو کنین. اگه شما می خواین تنه ی درخت محکم تر و با امنیت بیشتر به پارچه وصل بشه ، می تونین تنه ی درخت رو با استفاده از کوک زدن به پارچه متصل کنین .

 

وصل کردن دکمه ها :

در این مرحله دکمه هایی رو که انتخاب کرده بودین روی شاخه های درخت به صورت تصادفی قرار بدین . می تونین با استفاده از چسب دکمه ها رو در جاهای مناسب شون بچسبونین . اما برای اینکه دکمه ها محکمتر و امن تر به شاخه های درخت وصل بشن ، بهتره که دکمه ها رو به وسیله ی کوک زدن به پارچه متصل کنین .

 

وصل کردن درخت دکمه ای به پارچه ی اصلی :

پارچه ی اصلی در سایز مورد نظر تون رو بردارین و پارچه ای که درخت دکمه ای رو روش کار کردین روی پارچه ی اصلی قرار بدین . من با استفاده از دوخت زیگ زاگ نزدیک به هم ، همون مدل دوختی که تو تصویر می بینین ، پارچه ی درخت دکمه ای رو به پارچه اصلی متصل کردیم . شما هم می تونین مانند کاری که انجام دادیم و تو تصویر هم مشاهده می کنین ، این کار رو انجام بدین . حالا قسمت پشت پارچه ی اصلی رو می تونین مانند یه روبالشی درست کنین ، تا بتونین کوسن های قدیمی رو درون اون قرار بدین و از اون ها دوباره استفاده کنین . برای این کار مثل تصویر نیاز به دو تکه پارچه دارین ، این دو تکه پارچه رو از قسمت پشت پارچه ی اصلی بهش وصل کنین ، سپس رو بالشی که درست کردین رو به سمت رو برگردونین . برای دوخت از هر طرف 2 سانت فاصله قرار بدین و بعد با استفاده از چرخ خیاطی درزها رو دوخت کنین .
کار درست کردن این کوسن هم به پایان رسید ، از این آموزش می تونین به دو طریق استفاده کنین . یکی اینکه با استفاده از این آموزش یه کوسن زیبا تهیه کنین و دیگری اینکه می تونین از اون به عنوان رو بالشی استفاده کنین و کوسن های قدیمی تون رو درون اون قرار بدین تا دوباره بتونین از کوسن های قدیمی استفاده کنین . 

 

 

 

منبع : kardasti.net

گردآوری و تلخیص : نی نی یاری