بارداری مجدد پس از سقط جنین می تواند موقعیتی بسیار گیج کننده و استرس زا برای خانم هایی  باشد که این شرایط را تجربه کردند. سوال همه کسانی که یک بار یا بیشتر دچار سقط شده اند این است که از چه زمانی می توانند مجددا برای بارداری اقدام کنند  شانس سقط مجدد جنین در بارداری های بعدی چقدر است. 
 
بارداری بعد از سقط جنین

چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟ 

سقط جنین به از دست دادن خود به خودی جنین قبل از هفته 20 بارداری گفته می شود. در اکثر مواقع سقط جنین به خاطر مشکلاتی که در رشد جنین به وجود آمده اتفاق می افتد که ناشی از اختلالات کروموزومی است که یا ژنتیکی هستند و از پدر و مادر به ارث می رسند یا کاملا تصادفی بوده و موقع تقسیم کروموزوم ها روی می دهند.  گاهی اوقات هم بیماری های مادر  از جمله  دیابت یا مشکلات کنترل نشده رحم یا گردن رحم به سقط جنین منجر شود. با این حال در اغلب موارد علت سقط جنین شناخته شده نیست.
سقط جنین در 10 تا 20 درصد از حاملگی ها اتفاق می افتد. البته آمارش ممکن است بالاتر از این باشد چون خیلی وقت ها جنین زمانی سقط می شود که مادر اصلا از باردار بودنش خبر ندارد. 
 

شانس سقط جنین مجدد چقدر است؟ 

سقط جنین معمولا یک بار اتفاق می افتد و اکثر زنانی که یک نوبت سقط خود به خودی داشته اند حاملگی بعدی را سالم پشت سر می گذارند و دچار سقط نمی شوند. کمتر از 5 درصد از زنان دارای دو سقط جنین متوالی هستند و تنها در 1 درصد موارد تعداد سقطهای متوالی سه بار یا بیشتر است. 
 

آیا لازم است قبل از باردار شدن مجدد آزمایش بدهیم؟ 

اگرفقط یک بار یا حتی دو بار دچار سقط شده اید، نیازی به آزمایش خون و تست های دیگر نیست و شما می توانید با خیال راحت برای بارداری اقدام کنید. اما اگر بیش از دو بار سقط متوالی داشته اید انجام تست های آزمایشگاهی قبل از اقدام برای بارداری ضروری است. 
 
 

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط جنین

1. بهتر است قبل از اینکه مجددا باردار شوید به خودتان کمی زمان بدهید که بدنتان التیام پیدا کند. 
 
2. بهبود فیزیکی بعد از از سقط جنین در اکثر موارد تنها چند ساعت تا چند روز طول می کشد  و سیکل قاعدگی تان نیز به احتمال زیاد در چهار تا شش هفته آتی باز خواهد گشت. حتی این امکان وجود دارد که خانم ها بلافاصله پس از سقط جنین وارد چرخه قاعدگی شود. 
 
3. به خاطر داشته باشیدکه سقط جنین می تواند احساسات منفی شدید را در وجود شما و همسرتان ایجاد کند. بنابراین شاید زمان کوتاهی برای رسیدن به شرایط جسمی بارداری نیاز داشته باشید اما برای اینکه از نظر روحی هم آماده شوید، زمان بیشتری لازم است. اگر احساسات شدیدی  مانند احساس گناه، غم، خشم و… را تجربه می کنید، قبل از بارداری مجدد با یک روان شناس یا روان پزشک مشورت کنید. 
 
4. بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی بهتر است بعد از سقط شش ماه صبر کرده و بعد برای بارداری اقدام کنید اما تحقیقات دیگر نشان نداده که فاصله انداختن شش ماه  بین سقط جنین و بارداری بعد از آن، تغییر مثبت چندانی روی روند بارداری داشته باشد. 
 
5. اگر تاکنون دو بار یا بیشتر سقط داشته اید، برای بارداری مجدد حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید چون شاید لازم باشد قبل از بارداری چند آزمایش بدهید تا وضعیت جسمی، هورمونی و کروموزومیتان بررسی شود و سپس اقدام کنید. 
 
6. اگر سابقه حاملگی مولار داشتید، بهتر است زیر نظر متخصص باشید و بعد از شش ماه تا یک سال مجددا برای بارداری اقدام کنید. 
 

توصیه هایی برای افزایش احتمال بارداری سالم 

1. انتخاب شیوه زندگی سالم قبل از لقاح و در دوران بارداری می تواند به شما کمک کند تا سلامت خود و جنین تان را حفظ کنید. 
 
2. پیش از باردار شدن اسید فولیک بخورید و در طول بارداری هم با مشورت پزشکتان از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. 
 
3. حفظ وزن مناسب پیش از بارداری و در طی حاملگی برای تضمین سلامت جنین لازم است.  سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید یا اگر دچار اضافه وزن هستید زیر نظر متخصص وزن کم کنید. 
 
4. نوشیدنی های حاوی کافئین از جمله چای، قهوه و نسکافه و نوشابه را در برنامه غذایی روزانه تان محدود کنید. 
 
5. از استرس زیاد، سیگار و الکل جدا پرهیز کنید. 
 

بارداری بعد از سقط جنین و نوسانات احساسی

اگر تا به حال چندین بار دچار سقط جنین شده باشید، حاملگی آینده تان نیاز به دقت و برنامه ریزی دارد و باید همه مراحل آن تحت نظارت باشد. نوسانات احساسی مادر و پدر در بارداری مجدد پس از سقط زیاد است. آنها از یک طرف به شدت خوشحال اند که قرار است صاحب فرزند شوند و از طرف دیگر می ترسند که دوباره شرایطی پیش بیاید که فرزندشان را از دست بدهند. این احساسات و ترس و اضطراب از بارداری مجدد یا احتمال سقط جنین طبیعی است، اما آن ها را مخفی نکنید و به اصطلاح توی خودتان نریزید. با همسر، یا یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان در این مورد حرف بزنید و اگر لازم بود حتما نزد مشاور بروید تا کمک حرفه ای بگیرید. 
 

منبع: نی نی بان