در دوران شیردهی مادر از ذخایر خود مصرف می کند و ممکن است ذخایر او به مرور تحلیل رود. مصرف برخی  مواد غذایی در دوران شیردهی برای مادر اهمیت زیادی دارد.

 

تغذیه مادر در دوران شیردهی ، تغذیه زنان شیرده

تغذیه مادر در دوارن شیردهی
پروتئین (حیوانی و گیاهی) : سهم پروتئین حیوانی در تغذیه مادران شیرده بیشتراست. منظور از پروتئین حیوانی یک تکه گوشت نیست؛ زیرا وقتی به پروتئین های حیوانی امتیاز می دهیم، سفیده تخم‌مرغ بالاترین امتیاز را دارد و بعد شیر و در رده سوم گوشت قرار میگیرد؛ لذا استفاده از فرنی، شیربرنج و غذاهای حاوی تخم‌مرغ نیز می تواند میزان پروتئین مورد نیاز را برای مادر شیرده تا حدی تأمین کند.
نان و غلات: این مواد حدود 8 تا 11 واحد در برنامه غذایی مادران باید باشد و ترجیحاً از نان سنگک استفاده شود.
میوه‌ها و بخصوص میوه‌هایی که ویتامینC  دارند مانند میوه‌های زرد و نارنجی رنگ استفاده شود.
مادر باید در برنامه غذایی سبزی‌ را از دسترس خود خارج نکند.

مادران مواد نفاخ (مانند پیاز، کلم و حبوبات خیس نخورده) مصرف نکنند، زیرا روی شیرمادر اثر می گذارد و نوزادانی که کولیکی هستند، اذیت می شوند؛ بنابراین همه چیز در حد اعتدال مصرف شود و طبق هرم غذایی همه چیز را بخورند، اما متعادل.
چربی ها: بهترین چربی برای مادران شیرده، روغن‌ها هستند. روغن کنجد یا آفتابگردان بر رشد مغز و شبکیه چشم اثر مثبت دارد.
ماهی: ماهی مصرفی مادران نباید کنسروی باشد. ماهی باید کوچک  و فاقد جیوه باشد و  کم جیوه ترین ماهی مدل سلمون است.
کلسیم و آهن: در دوران شیردهی نیاز مادر به مصرف کلسیم و آهن افزایش می یابد. زیرا مقدار زیادی کلسیم از طریق شیر به نوزاد داده می شود، بنابراین مصرف حداقل1 تا2لیوان شیر کم‌چرب در روز توصیه میشود.  مصرف آهن گیاهی مانند عدس و حبوبات و هم آهن‌های حیوانی که مثلاً در منابع گوشتی یا دل و جگر و قلوه و کلسیمِ لبنیات برای مادر ضروریست.

گردآوری : نی نی یاری

کاربر گرامی، اگر تمایل دارید مطالب بیشتری مرتبط با این موضوع بخوانید کلیک کنید.

جلوگیری از بارداری ناخواسته در دوران شیردهی

صاف کردن شکم پس از زایمان

کدام روش پیشگیری از بارداری مناسب شماست؟

.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]