در جریان اسهال حاد آبکی تغذیه کودک در پیشگیری از بروز علایم کم آبی و سوء تغذیه نقش مهمی را بازی میکند ، بجز در موارد عدم تحمل به لاکتوز و پروتئین موجود در شیر گاو که در جریان اسهال پایدار ممکن است دیده شود . معمولا در اسهال حاد آبکی غذا های رقیق خوب جذب میشود .

تغذیه کودک مبتلا به اسهال

بهترین غذا برای کودک مبتلا به اسهال

بدین منظور توصیه می شود به کودک بیشتراز معمول مایعات داده می شود : علاوه برORS مایعاتی نظیر سوپ لعاب برنج دوغ و آب را میتوان به کودک داد و با اضافه کردن کمی نمک تاثیر این مایعات غذایی در پیشگیری از کم آبی افزایش می یابد. باید تغذیه با این مایعات براساس تمایل کودک و تا قطع اسهال ادامه یابد به کودک بیشتر از معمول غذا داده شود .مکررا کودک شیرمادرخوار با شیرمادر تغذیه شود و اگر کودک شیرمادرخوار نیست شیر معمولش داده شود و در صورت وجود علایم کم آبی موقتا برای ۶ -– ۴ ساعت شیر مصنوعی قطع شود .

در کودکان بزرگتر از ۶ ماه نیمی انرژی دریافتی روزانه از غذای تکمیلی نظیر ماست . تخم مرغ . غلات و سایر غذاهای نشاسته ای . گوشت . ماهی . حبوبات و سبزیجات تامین شود و باید به هر وعده غذایی کودک یک قاشق مرباخوری روغن نباتی مایع اضافه شود و کودک به خوردن حداقل ۶ وعده غذا در روز تشویق شود غذاهای کودک تازه و خوب پخته شده باشد مخلوط شیر و مواد غذایی در بچه های بالاتر از ۶ماه بهتر از شیر به تنهایی تحمل می شود از دادن نوشیدنی های تجاری شیرین پرهیز شود زیرا دارای اسمولاریته بالا و پروتئین کمی است که ممکن است اسهال را تشدید کند .

در صورت مشاهده استفراغ بعد از خوردن ORS و یا غذاهای مایع باید به کودک آهسته تر و در حجم کمتر و به دفعات بیشتر غذا داد غذاهای توصیه شده بعد از قطع اسهال نیز ادامه یابد و به کودک روزانه یک وعده غذای اضافی تا ۲ هفته بعد از قطع اسهال داده شود

تغذیه در اسهال پایدار کودک

هنگامی که اسهال حاد آبکی ۱۴ روز و یا بیشتر طول بکشد به آن اسهال پایدار اطلاق می شود این نوع اسهال در بیماران سوء تغذیه ای و کودکانی که از شیر گاو تغذیه می شوند بیشتر دیده می شود اگر کودک زیر ۶ ماه باشد یا علایم دهیدراتاسیون را داشته باشد و یا به سوء تغذیه شدید مبتلا باشد به بیمارستان ارجاع داده می شود .

در صورتی که کودک نیاز به بستری نداشته باشد طبق برنامه اسهال حاد آبکی به مادر آموزش داده و توصیه می شود که: کودک نیمی از مقدار شیر معمولش را مصرف کند و باقیمانده آن با یک فرآورده تخمیر شده (مانند ماست ) جایگزین شود روزانه ۶ وعده غذا مصرف کند و در برنامه غذایی کودک حبوبات . گوشت . ماهی . تخم مرغ گنجانده شود برای اطمینان از دریافت ویتامین ها و املاح توصیه شود در طبخ سوپ از انواع سبزیجات زرد و سبز استفاده شود مطمئن شویم که کودک ویتامین ها و املاح نظیر فولیک اسید . آهن . روی . ویتامین A . b۱۲ را به مقدار مورد نیاز دریافت می کند . از مادر بخواهیم کودک را بعد از ۵ روز مجددا برای مراقبت بیاورد اگر اسهال کودک متوقف شده باشد حداقل روزانه یک وعده غذای اضافی تا یکماه بعد از قطع اسهال داده شود و اگر هنوز اسهال متوقف نشده است کودک به بیمارستان ارجاع داده شود.

کاربر گرامی، اگر تمایل دارید مطالب بیشتری مرتبط با این موضوع بخوانید کلیک کنید.

قطره آهن و درمان کم خونی نوزاد

قطره های ویتامین ضروری برای نوزاد کدام است؟

منبع : سایت کودکان

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]