تغذیه مادران شیرده در دوران شیردهی اهمیت ویژه ای دارد چرا که در این زمان، مادر تنها مسئول خودش نیست، بلکه سلامت نوزادش نیز بستگی به برنامه غذایی او دارد. به همین علت است که ما تاکنون پست های متعددی را به موضوع تغذیه مادران شیرده اختصاص داده ایم، پست هایی که مطالعه آنها قطعا برای این مادران مفید خواهد بود، مانند: رژیم غذایی مادران شیرده ، افزایش شیر مادر با استفاده از خوراکی های طبیعی و تغذیه در دوران شیردهی .

 

تغذیه مادران شیرده

توصیه های مفید درباره تغذیه مادران شیرده

۱) در زمان شیردهی میزان مصرفی مایعات مادر باید به حد کفایت باشد و حداقل ۸ -۷ لیوان در روز آب بنوشید و در صورت عدم تحمل غذایی نسبت به شیر روزانه ۴- ۳ لیوان شیر بنوشید.

 

۲) در صورتی که عدم تحمل نسبت به مصرف شیر دارید (پس از مصرف احساس تهوع، دل درد و دل پیچه می کنید) می توانید آن را به تناسب با ماست جایگزین کنید.

 

۳) به خاطر داشته باشید، مصرف مایعات بیش از حد تحمل، نه تنها شیر را زیاد نمی کند بلکه باعث کاهش ترشح غدد شیری خواهد شد.

 

۴) از مصرف غذاهای نفاخ بپرهیزید، زیرا این نفاخیت به شیر شما منتقل می گردد و موجبات ناراحتی های بعدی را برای نوزاد شما فراهم خواهد کرد.

 

۵) از مصرف سیر، پیاز و کلم بپرهیزید زیرا علاوه بر نفخ زا بودن تاثیرات زیادی بر طعم شیر داشته تا جایی که با بدبو و بدطعم کردن شیر موجبات امتناع شیرخوار از مصرف شیر را فراهم خواهد کرد.

 

۶) قبل از مصرف حبوبات حتماً از قبل آن ها را خیس کنید و ۲ بار آب آن را عوض کنید، پس از صرف غذاهای این چنینی مصرف خرما، عرق نعناع، عرق رازیانه و زیره را به شما توصیه می کنم.

 

۷) در طول روز حتماً از ۲ نوع میوه حاوی ویتامین «ث» نظیر: توت فرنگی، مرکبات، لیموترش، جعفری، بروکلی، فلفل دلمه و گوجه فرنگی و… استفاده کنید.

 

۸) عرق رازیانه علاوه بر نقش خوبی که در جلوگیری از ناراحتی های گوارشی ایفا می کند، میزان شیر را نیز زیاد می کند.

 

۹) یک روز در میان نصف لیوان هویج رنده شده همراه با ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع (زیتون) و ۱ عدد لیموترش میل کنید که ملغمه ای از ویتامین های A، C و E به بدن شما برسد.

 

 

۱۰) در فصل تابستان از مصرف میوه های سرشار از ویتامین نظیر طالبی و انگور غافل نشوید، حتی می توانید روز خود را با میل کردن ۱ عدد میوه شروع کنید.

 

۱۱) مصرف جوانه گندم، گردو و گندم بوداده را در برنامه خود داشته باشید و مصرف نان های سبوس دار را فراموش نکنید.

 

۱۲) در طول روز حتما ۱ عدد سیب با پوست میل کنید و این ضرب المثل انگلیسی را که می گوید: خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به دکتر بی نیاز می کند را به خاطر داشته باشید و بدانید که ویتامین ها و مواد معدنی میوه ها بیشتر در لایه های نزدیک به سطح (پوست) آن هاست.

 

۱۳) استفاده از عسل و خرما (با پوست) را در برنامه غذایی خود بگنجانید و جالب است یادآور شویم که در یونان باستان از عسل با عنوان اکسیر نامیرایی یاد می کردند و استفاده از آن را تضمینی برای بقای عمر می دانستند.

 

۱۴) در مبحث مواد حاوی پروتئین بهتر است حداقل ۲ بار در هفته از ماهی استفاده کنیم، ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و شیر را زیاد می کنند، از پیشرفت التهاب جلوگیری می کنند و اسیدهای چرب ضروری که بدن قادر به ساخت آن ها نیست را به بدن می رسانند. ۱ لیوان آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی هم، میان وعده بسیار مفیدی است.

 

۱۵) تخم مرغ سرشار از پروتئین است پس حتما میل کنید، اما مصرف بیش از ۳ عدد زرده تخم مرغ در طول هفته توصیه نمی شود و آن به توانایی کبد در متابولیزه کردن کلسترول برمی گردد.

ولی مصرف سفیده تخم مرغ به هر میزان به شکل کاملا پخته که بهترین شکل هضم را دارد و تداخلی با بیوتین (نوعی ویتامین) ایجاد نمی کند، اشکالی ندارد.

 

۱۶) وعده صبحانه را بسیار جدی تلقی کنید تا در طول روز انرژی کافی برای شیر دادن را داشته باشید، هم منابع پروتئینی (شیر، پنیر، تخم مرغ) منابع چربی (کره ۱ قاشق مرباخوری، ۲ عدد گردوی کامل) و منابع کربوهیدرات (نان های سبوس دار یا عدسی) و ویتامینها (آب میوه ها و سبزی ها) در آن لحاظ شده باشد.

 

۱۷) موادی مثل گردو، فندق، آناناس، موز، سیب، گلابی، گوجه فرنگی خام، اسفناج، گوشت گوساله و… سرشار از پتاسیم هستند و به شما در بهبودی سریع در دوران نقاهت کمک شایانی می کنند.

 

۱۸) همراه گوشت ها آب لیمو استفاده کنید تا جذب آهن را افزایش دهد.

 

۱۹) اسفناج، چیزی که تا قبل از یک سالگی برای کودک شما ممنوع است، سرشار از اسید فولیک است (چیزی که در صورت کمبود، نوعی کم خونی می دهد) بنابراین به تمام خانم ها توصیه می شود که در برنامه خود آن را داشته باشند!

 

منبع : سایت سیمرغ