بارداری سبب تغییرات هورمونی ای می شود که روی بدن و سپس روی پوست تاثیر می گذارند. پوست در دوران بارداری می تواند هر چیزی از التهاب گرفته تا آکنه را تجربه کند. وقتی ما از لوازم آرایشی ای که برخی عقیده دارند خطرناک هستند استفاده کرده باشیم، ترکیبات لوازم آرایشی، به ویژه در لوسیون ها، کرم ها و روغن ها، می توانند وارد جریان خون شده و به طور پنهانی سلامت جنین را تهدید کنند. شاید لازم باشد همان طور که مراقبت های پوستی معمول خود را هنگام بارداری تغییر می دهید، محصولات آرایشی خود را نیز تغییر دهید، به ویژه اگر قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر بدهید. خوشبختانه فرآورده های بسیاری وجود دارند که تنها برای خانم های باردار فرمول بندی شده اند و متناسب با نیازهای خاص پوست آنهاست. بهتر است پیش از آشنایی با مراقبت های پوستی دوران بارداری به این پست ها مراجعه داشته باشید:  بررسی تغییرات پوست در دوران بارداری  و تغییرات شایع پوست و مو در دوران بارداری .

 

مراقبت های پوستی دوران بارداری

مراقبت های پوستی دوران بارداری و ترکیباتی که باید از مصرف آن خودداری کرد

اسید سالسیلیک: اسید سالسیلیک چون به پاکسازی عمیق منافذ پوست و لایه برداری آن کمک می کند، برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند آکنه به کار می رود. مصرف خوراکی دوز بالای اسید سالسیلیک از علل ناهنجاری های مادرزادی شناخته شده است. با این حال برخی از متخصصان سلامت ابراز داشتند که مصرف موضعی آن به مقدار کم در برخی محصولات خطری ایجاد نمی کند، اما بهتر است در دوران حاملگی حتی از مصرف موضعی اسید سالسیلیک به ویژه در لایه بردارهای پوست و بدن بپرهیزید. برای اینکه احتمال وجود هرگونه خطری را به صفر برسانید، از به کار بردن اسید بتاهیدروکسی (BHA) و اسید آلفاهیدروکسی (AHA) نیز خودداری کنید.

رتینویید: رتنوییدها از عناصر بسیار عالی در محصولات آرایشی ضدپیری هستند، اما ثابت شده است که دوز بالای ویتامین A برای جنین بسیار خطرناک است. ایزوتریتینوین، نوع خوراکی رتینول است که در داروهایی مانند آکوتان که مخصوص درمان آکنه تجویز می شود وجود دارند و سبب به وجود آمدن ناهنجاری های مادرزادی می شوند. در نوع موضعی آن (رتین A و رنووا) بروز مشکلاتی از این قبیل نشان داده نشده است، اما بهتر است از مصرف محصولاتی که حاوی این ترکیبات هستند، بپرهیزید.

 

مراقبت های پوستی دوران بارداری و استفاده از مواد ارگانیک

از آنجایی که ترکیبات شیمیایی دیگری نیز هستند که در محصولات زیبایی ای که هر روز از آنها استفاده می کنید، وجود دارند و می توانند پنهانی به سلامت فرزندتان آسیب وارد کنند، شامپوها، لوسیون ها، شوینده های بدن و لوازم آرایشی ارگانیک مجاز را انتخاب کنید.

اگر از بی خطر بودن محصولات مورد استفاده خود مطمئن نیستید، با متخصص زایمان خود درباره محصولاتی که برای مصرف در دوران بارداری بی خطرند مشورت کنید. دکتر شما می تواند محصولاتی را به شما توصیه کند که برای شما بهترین انتخاب هستند. آنها همچنین می توانند شما را راهنمایی کنند.

 

مراقبت های پوستی دوران بارداری و مشکلات پوستی در دوران بارداری و پس از آن

برخی مشکلات پوستی به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی دوران بارداری و پس از آن به وجود می آیند.

ملازما یا لک های پوستی

خانم ها به دلیل ازدیاد ایجاد ملانین (لکه های تیره) مستعد لک های پوستی هستند و چون در دوران بارداری هورمون های استروژن و پروژسترون زیادی تولید می شود، پوست برای ساختن سلول های ملانینی بیشتر تحریک می شود. چنین لک پوستی ملازما یا لک دوران بارداری است که «ماسک بارداری» نیز نامیده می شود و ممکن است در سه ماهه دوم تا سوم حاملگی ایجاد شود. این شرایط سبب ایجاد لکه های قهوه ای تیره روی گونه ها، پیشانی و بالای لب می شود. اشعه های UV نیز ملازما را بدتر می کند. از یک کرم ضد آفتاب بی خطر استفاده کرده و برای جلوگیری از ظهور این لکه های تیره کمتر زیر آفتاب بمانید. در صورتی که دچار این لکه ها شدید از محصولات بی رنگ کننده پوست استفاده نکنید. معمولا ملازما پس از زایمان از بین می رود. در ضمن می توانید برای از بین بردن آنها از کانسیلرها استفاده کنید.

 

ترک های پوستی

برای جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی کار زیادی نمی توان انجام داد. برخی خانم ها نیز بیش از دیگران مستعد این مشکل هستند. برای کاهش ترک ها تنها می توانیم نوشیدن آب فراوان، مصرف تمامی ویتامین ها و مواد مغذی ای که متخصص زایمان تجویز کرده و پیروی از یک رژیم غذایی سالم را توصیه کنیم. همچنین می توانید از یک لیف حمام نرم برای ماساژ پوست و افزایش گردش خون در آن مناطق کمک گرفت. پیش از ایجاد ترک ها این شانس را دارید که با مرطوب نگه داشتن شکم و سینه ها با مالیدن نرم کننده های طبیعی همچون روغن نارگیل، از ایجاد آن جلوگیری کنید.

 

آکنه و پوست چرب

در طول دوران بارداری ممکن است پوست تان چرب تر شود. در این گونه موارد باید از محصولات بدون چربی استفاده کنید. در طول سه ماهه اول ممکن است جوش ها ظاهر شوند. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، ثابت شده است که مصرف داروهای تجویزی برای آکنه در دوران حاملگی بسیار خطرناک است. با متخصص زایمان خود در مورد چگونگی درمان ایمن آکنه مشورت کنید. اگر در حال حاضر پوست تان دارای آکنه است، می توان گفت که گاهی حاملگی سبب از بین رفتن همه آنها می شود.

 

منبع: روزنامه شرق