ایام نوروز و تعطیلات عید در پیش است. اگر شما هم تازه مادر شده و در دوران شیردهی به سر می برید و اولین مسافرت با نوزاد تازه متولد شده خود را تحربه می کنید بهتر است حتما این نکات را مد نظر قرار دهید.

مسافرت با نوزاد ، چک لیست سفر با نوزاد ، مسافرت با کودک

نکات تغذیه ای برای مسافرت با نوزاد

شیردهی و تغذیه با شیر مادر، فواید زیادی دارد که راحتی و سلامت در مسافرت با نوزاد هم یکی از آنهاست. اگر خودتان به کودک شیر بدهید، دیگر لازم نیست نگران تهیه آب جوش و شستشوی وسایل با آب تمیز و انتقال میکروب از این طریق باشید.

تغذیه انحصاری با شیرمادر، از کودک در برابر آلودگی ها و عوامل بیماری زا که از طریق غذا منتقل می شوند و از گوش درد در سفرهای هوایی محافظت می کند. مادران باید از فواید و ارزش شیردهی در سفر آگاه باشند و برای سلامت، ایمنی و راحتی خود و شیرخوارشان، هنگام شیردهی طی سفر به این موارد توجه کنند:

۱) آب فراوان بنوشید. مادران شیرده باید آب کافی بنوشند تا در سفر بهتر بتوانند شیردهی را انجام دهند و شیرشان کافی باشد تا کودک دچار کم آبی نشود.

۲) لباس راحت بپوشید. لباس مناسب شیردهی با دکمه کم بپوشید تا طی مسیر در خودرو یا هواپیما راحت بتوانید به کودک شیر بدهید.

۳) برای اینکه هنگام شیردهی در مکان های عمومی پوشش مناسب داشته باشید، یک پارچه در اندازه مناسب همراه ببرید. می توانید پارچه را با دو سنجاق قفلی از شانه روی لباس ثابت کنید. کودک هم با این کار احساس امنیت و راحتی بیشتری می کند.

۴) مراقب میکروب ها باشید. دست هایتان را با آب و صابون بشویید و در صورت در دسترس نبودن آب و صابون، با ژل شستشو، دست هایتان را ضدعفونی کنید. میز و دستگیره صندلی تان را با ژل تمیز کنید.

۵) پیش از حرکت، پوشک کودک را عوض کنید. با این کار احساس راحتی بیشتری می کند و احتمال گریه و بی قراری او کمتر می شود.

۶) در طول مسیر بخوابید. مادران شیرده بیشتر اوقات نمی توانند خواب راحتی داشته باشند و باید از هر فرصتی برای خواب و تجدیدقوا استفاده کنند.

۷) برای حمل راحت تر و ایمن تر کودک و شیردهی آسان تر، از آغوشی استفاده کنید.

۸) پیش از حرکت درباره مقدار شیر مورد نیاز کودک و نحوه شیر دادن به او برنامه ریزی کنید.

۹) اگر درباره پیدا کردن جای مناسب برای شیردهی اضطراب دارید و نگران هستید در طول سفر در هواپیما، قطار یا خودرو نتوانید راحت به کودک شیر بدهید، مقداری از شیرتان را بدوشید و همراه داشته باشید.

۱۰) بهترین راه برای نگهداری از شیردوشیده شده، ریختن آن در یک ظرف در بسته و گذاشتن در یک خنک کننده با کیسه یخ است. در این صورت شیر تا ۲۴ ساعت خنک می ماند. اگر شیر را از قبل منجمد کرده اید، آن را تا ۲۴ ساعت مصرف و پیش از مصرف تکان دهید. شیر را پس از اینکه از حالت انجماد درآمد، دوباره منجمد نکنید.

۱۱) اگر شیرتان را می دوشید، در سفر از شیردوش دستی که هم جای کمتری می گیرد و هم نیاز به پریز برق ندارد، استفاده کنید.

۱۲) تغذیه انحصاری با شیر مادر، کودک را در برابر اسهال محافظت می کند. شیردهی یک راه مناسب برای تامین آب بدن کودکانی است که در سفر دچار اسهال شده اند. بچه های مبتلا به اسهال باید در دفعات بیشتر شیر بخورند. اگر در سفر دچار اسهال شدید، باید شیردهی را ادامه دهید و مایعات فراوان بنوشید. در مورد مصرف دارو با پزشک مشورت و او را از شیردهی مطلع کنید چون برخی داروها از طریق شیر به کودک منتقل می شوند. مصرف سرم های خوراکی قندی نمکی با شیردهی سازگار و برای تامین آب و املاح بدن مناسب است.

چک لیست لوازم سفر با نوازد

برای راحتی و سرگرم شدن شیرخوار در طول سفر لازم است وسایل مختلفی همراه ببرید. بهتر است وسایل کودک را در یک چمدان بگذارید و از چند روز قبل آنها را جمع کنید. یک کیف تعویض پوشک ضدآب با بند بلند تهیه کنید و وسایلی که در راه لازم می شود در ساک دستی بگذارید. این فهرست به شما کمک می کند چیزی را از قلم نیندازید.

پوشک: چند پوشک اضافه برای مواقع اضطراری و تاخیرها بردارید.

حوله یا پارچه نخی
تشکچه تعویض پوشک، می توانید از پدهای یکبار مصرف استفاده کنید.
ملحفه، چند ملحفه برای راحتی، ایجاد سایه و گرم کردن کودک همراه داشته باشید.
کیسه پلاستیکی: برای قرار دادن لباس، کفش و پوشک های کثیف.

ژل شستشوی دست
دستمال کاغذی
اسباب بازی و کتاب. چند اسباب بازی مورد علاقه کودک و چند اسباب بازی جدید برای سرگرم کردن او همراه ببرید. اسباب بازی ها باید سفت و محکم باشند و اجزایشان جدا نشود.
لباس، کفش و جوراب: برای هر روز ۱ یا ۲ دست لباس بردارید. بهتر است رنگ لباس تیره و طرح دار باشد تا لکه و آلودگی روی آن زود مشخص نشود. یک لباس برای کودک و یک لباس اضافه برای خودتان در کیف دستی بگذارید.

حوله حمام سبک و قابل حمل
پیشبند
نقاب، کلاه لبه دار و ضدآفتاب
قمقمه: برای پیشگیری از کم آبی به ویژه در سفرهای هوایی کودک را به نوشیدن آب تشویق کنید.

ظرف غذا و سفره سبک
صندلی کودک قابل حمل برای زمانی که در مقصد هستید.
میان وعده: میان وعده انرژی زا برای خودتان را فراموش نکنید.

چراغ خواب، اگر کودک به استفاده از چراغ خواب عادت دارد.
وسایل کمک های اولیه، مسکن و وسایل لازم برای جراحت و آسیب های جزیی
پودررختشویی برای شستن لباس های کثیف
محافظ پریز برق برای ایمن کردن اتاقی که در آن اقامت خواهید داشت.
صندلی ایمنی کودک برای نشستن کودک در خودرو یا هواپیما
داروها: قطره آهن، مولتی ویتامین، پماد کالاندولا، کالامینD و داروهای مورد نیاز را از قلم نیندازید. برای اینکه داروها در چمدان نریزد، آنها را در کیسه های پلاستیکی زیپ دار بگذارید.

دوربین و باتری:ثبت لحظه های خوش و خاطره انگیز سفر را فراموش نکنید.

ویتامین ها یکی از علل مسمومیت در کودکان هستند. خوردن و بلع مولتی ویتامین های حاوی آهن می تواند باعث مسمومیت های مرگبار در شیرخواران و کودکان زیر ۶ سال شود. مولتی ویتامین های حاوی موادمعدنی که مادران استفاده می کنند نیز خطرناک هستند و بلع ۴ عدد از آنها می تواند تهوع، دل درد و مسمومیت های مهلک ایجاد کند. هنگام سفر داروها را در ظرفی که کودک نتواند آن را باز کند قرار دهید و جایی دور از دید و دسترس کودک بگذارید.

کاربر گرامی اگر علاقمند به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می کنیم که به مطالب زیر مراجعه کنید:

راه هایی برای بهبود اسهال کودک در سفر
آموزش شیردهی به نوزاد ، نومادران بخوانند
تغذیه کودک مبتلا به اسهال

منبع : روزنامه سلامت

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]