نی نی یاری، سلطانی نژاد: در بخش اول مقاله راه های کوچک کردن شکم بعد از زایمان به معرفی حرکات ورزشی پرداخته شد. در ادامه این مقاله چند راهکار تغذیه ای برای کاهش وزن بعد از زایمان می خوانید.

بخش اول مقاله  در مورد حرکات ورزشی را از اینجا ببینید.

 

زایمان

 

تغذیه بعد از زایمان

1- بعد از زایمان کالری کمتری مصرف کنید.

برای کاهش وزن باید کالری ورودی به بدن کمتر از کالری سوزانده شده باشد. وقتی که کمبود کالری داشته باشید، بدن از انرژی ذخیره شده در سلول های چربی استفاده می کند که باعث می شود اندازه این سلول ها کوچکتر شود. ادامه این روند پس از مدتی به کاهش وزن می انجامد. اما مصرف زیاد مواد غذایی پرکالری حتی در صورت فعالیت زیاد، جلوی کاهش وزن شما را می گیرد. 

 تغذیه بعد از زایمان

2- واقع بین باشید.

در طول مدت بارداری 10 تا 15 کیلوگرم به وزن شما اضافه می شود و همین مدت زمان برای کم کردن این مقدار وزن نیاز است. از برنامه های سریع کاهش وزن استفاده نکنید و سعی کنید با ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب به مرور وزن خود را کم کنید.

 

3- مراقب باشید زودتر از موقع رژیم خود را شروع نکنید.

قبل از آزمایش های  6 هفته بعد از زایمان برنامه کاهش وزن خود را شروع نکنید. اگر به کودک خود شیر می دهید قبل از رژیم گرفتن 2 ماه صبر کنید. باید مطمئن شوید که انرژی کافی برای مراقبت از کودک خود دارید. شروع رژیم غذایی بعد از 2 ماه تضمین می کند شیر کافی برای کودک خود دارید. شیر دادن به کاهش وزن کمک می کند،زیرا شیر دادن نیاز به کالری دارد.

 

تغذیه بعد از زایمان

4- از مصرف غذاهایی که فقط کالری دارند پرهیز کنید.

این غذاها شامل انواع شیرینی ها، چربی های مضر و کربوهیدرات های ساده می شوند. برای اینکه بتوانید شکم خود را کوچک کنید خوردن بستنی،شیرینی،لیموناد،بسیاری دسرها و غذاهایی فرآوری شده را کم کنید. اگر عاشق خوردن شیرینی هستید ازشیرینی ها و بستنی های میوه ای استفاده کنید که حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. به جای محصولات سفید مانند برنج سفید و نان سفید از غلات کامل مانند نان کامل و نان جو و برنج قهوه ای استفاده کنید.

5- از رژیم غذایی گیاهی استفاده کنید.

رژیم غذایی شامل مقادیر زیاد پروتئین گیاهی و مقادیر کم چربی های حیوانی برای کاهش وزن و سلامت قلب بسیار مفید است. رژیم غذایی گیاهی به کاهش وزن و سلامتی شما پس از زایمان کمک می کند. سبزیجات برگی مانند کلم،اسفناج و برگ چغندر حاوی ویتامین، فیبرهای سالم و ریزمغذی ها هستند. میوه زیاد بخورید. میوه ها شامل ویتامین و مواد مغذی مانند ویتامین سی،فیبر و پتاسیم هستند که بدن به آن ها نیاز دارد.

 

تغذیه بعد از زایمان

6- به میزان غذایی که در هر وعده می خورید توجه کنید.

بعد از زایمان دیگر نیاز نیست برای دو نفر غذا بخورید. در این دوره سعی کنید از میزان غذای خود در هر وعده کم کنید.

 

تغذیه بعد از زایمان

 

7- آخر شب ها زیاد غذا نخورید.

آخر شب ها احتمال خوردن شیرینی ها، چربی و کربوهیدرات های ساده بیشتر است. خوردن وعده های بزرگ در ابتدای روز احتمال زیاد خوردن در شب را کاهش می دهد.

 

 تغذیه بعد از زایمان

8- حتما صبحانه بخورید.

خوردن صبحانه متابولیسم را بالا می برد و باعث می شود غذا بهتر هضم شود و احتمال گرسنه شدن در طول روز را کاهش می دهد. در نتیجه شما کمتر غذا می خورید.

 

 Woman Drinking Glass of Water

9- آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن آب به شما کمک می کند تا دقیق تر مشخص کنید چه زمانی واقعاً نیاز به غذا دارید و چه زمانی فقط هوس خوردن غذا دارید. آب سرد بخورید زیرا بدن ما برای رساندن دمای آب به دمای بدن نیاز به سوزاندن کالری دارد.

 

 در مورد تغذیه مادران مطلبی با عنوان توصیه های لازم برای تغذیه مادران شیرده منتشر شده که توصیه می کنیم مطالعه کنید.