موضوع ارتباط چاقی و ناباروری چه در خانم ها و چه آقایان حرف جدیدی نیست و بارها بر رابطه مستقیم این 2 تاکید شده است. تغذیه نادرست و گرایش زیاد به خوردن فست فود و غذاهای آماده در جوان ها باعث شده بیشتر افراد مشکل اضافه وزن و چاقی شکمی داشته باشند. در بین مراجعانی که مدتی است برای پدر و مادر شدن تلاش می کنند و نتیجه نمی‎گیرند، می‎توان به خوبی نقش بارز چاقی را دید.

 

چاقی و ناباروری

این خانم ها اغلب عادت ماهیانه نامنظمی دارند و تخمک گذاری آنها دچار مشکل می شود. شایع‎ترین علت انجام نشدن تخمک‎گذاری و ابتلا به نشانگان تخمدان پلی‎کیستیک، در خانم‎های چاق بیشتر دیده می‎شود و به دلیل لایه‎های چربی و مقاومت به انسولین هورمون‎های مردانه خونشان بالا می‎رود و اختلال قاعدگی، اختلال تخمک‎گذاری و نازایی ایجاد می‎کند. در این موارد، اولین قدم درمان مشکل ناباروری، کاهش وزن است.

 

انجمن‎های معتبر علمی دنیا به همه زنانی که در این شرایط قرار دارند توصیه کرده است پیش از اقدام به درمان نازایی مشکل چاقی و اضافه وزن خود را برطرف کنند. علاوه بر این، می‎تواند مشکلات دوره بارداری مانند فشار خون، دیابت و زایمان زودرس را بیشتر و سیر زایمان و بهبود زخم پس از آن را مختل کند. محققان به رابطه میان چاقی و ناباروری در مردان هم اشاره دارند و می گویند مردانی که اضافه وزن دارند (حدود 7 کیلوگرم) 10 درصد بیشتر از سایر مردان مبتلا به ناباروری می‎شوند. محققان سراسر دنیا ثابت کرده‎اند که افراد چاق کمتر شانس پدر و مادر شدن دارند، خوشبختانه با اصلاح شیوه زندگی می‎توان به وزن مطلوب رسید و این مانع ناباروری را از میان برداشت.

 

منبع: سلامت