آموزش مفهوم خدا راچگونه به کودک آموزش دهیم؟ سوالات کودک در مورد مفهوم خدا را چگونه پاسخ دهیم؟ انسان به طورفطری خداجوست و به دنبال قدرتی بی نهایتی است که همه امور در دست اوست . خالق جهانی زیبا و با عظمت . راه خداجوئی و شناخت خدا به کودک از درون خانواده شکل می گیرد . ما در این جا به چگونگی آموزش مفهوم خدا به کودک در مراحل قبل از دبستان می پردازیم.

 

کودک و مفهوم خدا

 

در حدود سه چهار سالگی بچه ها نام خداوند را یاد می گیرند و اگر رفتار خانواده افراد مذهبی داشته باشند ، کودک مذهب و رفتار مذهبی را می آموزد. کودک در ابتدا به دنبال قوی ترین فرد است و چون از نوازدی مادر نیازهایش را رفع نموده می پندارد مادر محکمترین تکیه گاه است ؛ ولی به زودی می فهمد مادر از خیلی چیزها می ترسد و چون پدر از آنها نمی ترسد پدر را تکیه گاه و قوی ترین آدم می یابد ولی پدر هم از بعضی چیزها می ترسد در این زمان است که از ما می پرسد کی قوی ترین است؟ به او می گوییم: «خدا» . این خدا کجاست؟ به او می گوییم بزرگتر که شدی برایت می گویم چون کودک سه چهار ساله در مرحله تفکر ابتدائی است فقط آنچه را می بیند قبول دارد نمی توان به او گفت: خدا نادیدنی است و همه جا هست. پس مفهوم خدا را چگونه برای کودک تشریح کنیم ؟

کودک ۶ ساله : عاشق خدا

به تدریج که بزرگتر شد خدا را به او چنان معرفی می کنیم که بچّه ها از او خوششان آید از لطف و کرم خدا، مهربانی و قدرت خدا و زیبا دوستی او می گوییم . درباره بهشتی که به نیکوکاران وعده داده سخن می گوییم در این سال ها هرگز از قهرخدا و جهنم گناهکاران چیزی نگویید.

کودک ۶ ساله به موضوعات مذهبی علاقمند می شود . عاشق دعا، نماز و نیایش می شود . دوست دارد برای او داستان هایی درباره خداوند بگوئید . دوست دارد درباره پیامبران و امامان حرف بزنید و از آنها برایشان داستان هایی تعریف کنید.

کودک ۷ ساله : اثبات وجود خدا

امّا بعد نوبت به کنجکاوی می رسد ۷. ساله ها از خداوند می پرسند و در مقایسه با ۶ ساله ها بیشتر خواهان اثبات وجود خدا می شوند . کودک ۷ ساله بر خلاف یکسال قبل سوالاتی را در مورد دیدن خدا، شکل خدا و غیره می پرسد . سوالات آنها نباید به حساب سرکشی یا تمایلات ضد مذهبی قلمداد شود ، بر عکس سوالات آنها بیشتر نشانه علاقه آنها به موضوع است.

به کودکان می گوییم همه موجودات در مورد خدا و خالق خویش فکر می کنند هر موجودی تصور می کند خدا شکل اوست و ما هم که انسانیم فکر می کنیم شاید خدا مثل ما دو دست و پا و به صورت ما باشد ولی نه تصور آنها و نه فکر ما درست است . برای همین هیچ کس نمی داند خدا چه شکلی است . اگر خدا موجودی بود که شکلی داشت و می شد او را دید ، همه جا نبود . اگر پیش ما بود دیگر پیش پدرت و یا بقیه ی مردم که جاهاهای دور هستند نبود و می دانیم که خدا همه جا هست برای همین خدا دیده نمی شود.

در مورد مسائل مذهبی هرگز اعمال فشار نکنید . دیکتاتوری و زور پاسخ معکوس می دهد بچه ها اگر نمازشان را می خوانند آنها را تشویق کنید . سعی کنید از دین و مسائل دینی جز خاطرات خوش در ذهنشان چیزی باقی نماند.  در مطلب آموزش دینی کودک؛ چگونه و از چه زمانی؟ راهنمایی های بیشتری در این زمینه ارائه شده است  که برای آموزش دینی به کودکتان مفید است. 

زمانی که از کودکی به فرزندان خود درک درستی از خدا بیاموزیم ، در زندگی هرگز احساس تنهائی نمی کند چون به یقین می دانند خدا حامی آنهاست و در سخت ترین لحظات با آنهاست. بی اعتقادی به خدا احساس تنهائی بوجود می آورد که خود سرچشمه اختلالات روانپزشکی است.

علاوه بر دغدغه به جای والدین در پاسخ دهی صحیح به سوالات اساسی کودکان در مورد خدا و دین، کنجکاوی های جنسی کودکان شکل دیگری از سوالات است که همواره برای والدین نگران کننده بوده و برخورد صحیح به این سوالات ریشه های تربیت سالم را در کودک پایه گذاری می کند. مطالعه مطلب واکنش صحیح در برابر کنجکاوی جنسی کودک چیست؟ را به والدینی که چنین دغدغه ای در مورد کودک خود دارند توصیه می کنیم.

منبع : تبیان