كودك دو ساله شما دیوار را با ماژیك خط خطی می كند، بچه پنج ساله تان پس از این كه به او كلمه «نه» گفتید باز هم شیرینی می خواهد، فرزند هفت ساله شما دروغ می گوید. ممكن است در لحظه نخست از عصبانیت منفجر شوید، اما برای رسیدن به یك راه حل بهتر باید صبور بود، به علاوه این كه می دانید اگر عصبانی شوید در آخر كار با یك عذرخواهی یا قرار گرفتن كودك در وضعیت دفاعی به پایان می رسد. در واقع آنچه به آن نیاز دارید نقشه یك بازی است. این طرح می تواند تقریباً راهكار كلی باشد.

 

آموزش نظم به کودک

مراحل آموزش نظم به کودک در 60 ثانیه

به خاطر داشته باشید روش انضباط ۶۰ ثانیه ای، طرحی خاص برای به اجرا درآوردن دقیق نظم و انضباط در خانه نیست. در اینجا شش مرحله ساده برای دستیابی به این هدف وجود دارد:

۱) ۱۰ ثانیه اول؛ واكنش سریع:

كاری كه شما انجام می دهید گرفتن ماژیك از كودك، جدا كردن او از خواهر و برادرانش در موقع دعوا یا بردن كودك به اتاق دیگر است. یك متخصص به این كار مداخله سریع می گوید: نباید توقع داشت كه به كودك فرمان ایست دهید و او هم اجرا كند.

همیشه حفظ امنیت بچه ها بر مسایل دیگر مقدم است. اگر در وجود كودكتان هنوز زمینه های خطر و درگیری وجود داشته باشد، بهترین راه، دور كردن او از محیط است.

 

۲) ۱۰ ثانیه دوم؛ حفظ آرامش:

عصبانی شدن كار سختی نیست، اما چگونگی كنترل آن مهم است، اگر بگویید كه عصبانی نمی شوم حرفتان غیرمنطقی به نظر می رسد، بلكه باید احساسات بد و خشونت را كنار بگذارید چون كودكان می دانند كه چه وقت عصبانی می شوید حتی اگر سعی كنید آن را بروز ندهید.

این كار باعث آرامش شما می شود و همچنین كودك، دیگر احساس حقارت نمی كند. خونسرد بودن علاوه بر این كه اوضاع و احوال را آرام تر می كند به فرزندتان نیز فرصت می دهد تا حرف هایتان را بهتر بشنود. اگر فریاد بزنید، همه چیز را از پایه خراب خواهید كرد. چون فرزندتان به جای پی بردن به كار اشتباهی متوجه خشم و ناراحتی شما می شود.

 

۳) ۱۰ثانیه سوم؛ شناخت موقعیت:

برای چند ثانیه هم شده به آنچه كه واقعاً اتفاق افتاده، توجه كنید. مادری چندین بار به پسرش در مورد خط كشیدن با مداد بنفش بر روی دیوار اتاق خواب گوشزد می كند، در و دیوار همه خط خطی بودند و او بسیار عصبی بود به نظر می رسید كه پسرش پشیمان شده و با واكنش مادر، قلبش شكسته است. چند لحظه بعد با كمی بردباری متوجه می شود كه كار او تقلیدی از كتاب «هارولد و مداد شمعی بنفش» بوده است. از نقطه نظر او این یك كار «سازنده و خلاق بود.» البته با درك احساسات و عواطف كودكان، در و دیوار و تخت خواب، سالم و تمیز نمی مانند، بلكه باعث بروز احساساتش در یك موقعیت كاملاً استثنایی می شود.

در نظر گرفتن موقعیت، كار دشوار و سختی است. یعنی شما باید دریابید كه چگونه درگیری و برخورد را از تمام چیزهایی كه همانند آن در گذشته بوده و ممكن است در آینده نیز اتفاق بیفتد جدا سازید و وقتی كه به موقعیت مكانی و زمانی به عنوان یك اتفاق مجزا (به جای یك خطای تكراری) نگاه می كنیم معمولاً متوجه تناقض آنچه كار در ابتدا فكر می كردید، خواهید شد.

بداخلاقی یك كودك سه ساله ممكن است مربوط به گرسنگی او باشد، ژولیدگی یك بچه هشت ساله بر سر میز صبحانه شاید در اثر كمبود خوابش باشد.

 

۴) ۱۰ثانیه چهارم، حرف زدن با كودك:

اگر به فرزندتان فرصت هیچ كاری را نمی دهید، پس بهتر است به جای كنترل كردن وی و نظم بخشیدن به رفتارش به او مسوولیت بدهید. به جای تنبیه كردن، به او بگویید كه چرا اجازه نمی دهید بعضی از كارها را انجام دهد، به عنوان مثال: خط های روی دیوار با تنبیه پاك نمی شود، گفتن دو یا سه جمله خیلی موثرتر است و برای بچه های كوچك تر دو یا سه كلمه كفایت می كند. او دوست دارد كه از دهان شما بشنود كه چه كار اشتباهی كرده و چگونه می تواند كار بهتری انجام دهد.

 

۵) ۱۰ ثانیه پنجم؛ زمان نتیجه گیری:

بعضی از والدین فكر می كنند كه تنبیه ركن اصلی نظم و تربیت است، اما بسیاری از متخصصین با این كار مخالفند. به عقیده یكی از آن ها: نتیجه گیری زمانی لازم است كه به ثبات كار مطمئن نباشیم.

بیان چهار یا پنج كلمه ساده برای گرفتن شیرینی از دست كودك و گفتن: «قبل از شام شیرینی نخور» مطمئناً از قاپیدن شیرینی بهتر است. با تنبیه كردن كاری پیش نمی رود. اگر كودكان توپ را در خانه پرتاب می كنند، به جای تنبیه كردن آن ها باید توپ را از دسترسشان دور نگاه داشت. اگر نتیجه كار درست همان چیزی است كه فكر می كردید، كم كم اثربخشی كلامتان نیز به مرور زمان تقویت خواهد شد.

 

۶) ۱۰ ثانیه ششم؛ رفتارهای منطقی:

ذهن كودك كاملاً باز و منطقی است و فكر می كند اگر پدر و مادر یكسره او را زیر نظر بگیرند، كار خسته كننده ای است. آن ها نظرات و قوانین مختلفی دارند ولی برای به اجرا درآوردن هر كدام از آن ها به زمان خاصی نیاز دارند. بنابراین خطرات را جدی بگیرید و كاری را كه خودتان نمی توانید انجام دهید تحمیل نكنید. شما برای زندگی كردن وظایفی دارید یعنی با گفتن «آخرین شیرینی است كه تو می خوری» و یا «تا یك هفته از بازی خبری نیست» نه تنها باعث ناراحتی كودكتان شده اید، بلكه تقریباً باعث تحلیل قوای جسمانی خود نیز می شوید.

اكنون همه چیز گفته شد، نقشه ۶۰ ثانیه ای خیلی ساده است، اما نیاز به تفكر شما در رسیدن به اهدافتان و به همین میزان نیاز به كنترل بر رفتار خود دارد.

 

در این باره مطالعه پست آموزش منظم بودن به کودکان با خانه سازی را نیز به شما توصیه می کنیم.

 

منبع : روزنامه حوان