آزمایش بارداری مثبت موجی از هیجان را در وجودتان به جریان می اندازد. با خود می اندیشید که آیا دختر خواهد بود یا پسر! به کدام یک از ما بیشتر شبیه است؟ سپس نگرانی ها شروع می شوند. اگر اشکالی پیش بیاید و فرزندم را از دست بدهم، تکلیف چیست؟
خوشبختانه، احساس وحشت و نگرانی آن چنان نخواهد بود که انتظارش را دارید.

احتمال سقط جنین

احتمال سقط جنین چقدر است؟

در حقیقت احتمال سقط جنین به آن اندازه زیاد نیست که شما فکرش را می کنید. برای بانوان جوان تر از سی و پنج سال، این خطر 10% تا 12% ؛ برای سی و پنج تا سی و نه ساله ها این خطر 18% است (برای بانوان چهل تا چهل و چهارساله نیز این خطر تا 34% افزایش می یابد). دکتر میشل لو، دستیار پروفسور زنان و زایمان در دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: برای اطمینان بیشتر خیالتان، وقتی تپش قلب فرزندتان را در سونوگرافی می بینید، یعنی هفته ی ششم یا هفتم، صرف نظر از سن مادر، احتمال رخداد سقط جنین برای شما تا حد 5% کاهش می یابد.

 

ورزش یا بلند کردن شی سنگین باعث سقط جنین می شود

وحشت زده نشوید. ورزش، زمین خوردن یا برداشتن اشیای (نسبتاً) سنگین، مثلاً کیسه ی خواربار، نوزاد یا امثال آن، به احتمال بسیار کمی باعث سقط جنین می شود. بنابراین، آسوده خاطر باشید. از این بهانه برای بی تحرکی خود در نه ماه استفاده نکنید (حفظ تناسب اندام لازم است!) دکتر هنری لرنر، متخصص زنان و زایمان، می گوید: خطرات بسیار کمی وجود دارد که باعث سقط جنین می شود. حتی سیگار کشیدن، مصرف مواد، تصادف با ماشین یا زمین خوردن معمولی نیز باعث آن نخواهد شد.

 

در گذشته یک سقط جنین داشته ام، دوباره اتفاق میافتد؟

در حقیقت سقط جنین های معمول که برای بسیاری از بانوان رخ می دهد، کاملاً در اثر بدشانسی است. دکتر لرنر می گوید: از آنجا که سقط جنین به ندرت اتفاق می افتد، احتمال رخداد دوباره ی آن بسیار ناچیز است. در حقیقت، برای اکثر بانوانی که سقط جنین داشته اند، شانس بارداری موفق بعدی 80% است.

علت اصلی سقط جنین به دو دسته ی گسترده تقسیم می شود: مشکلات با رویان یا جنین دارد که اغلب متخصصان آن را مشکلات کروموزومی می خوانند. وقتی کروموزوم های تخمک و کروموزوم های اسپرم با یکدیگر تلاقی می کنند تا رویانی را تشکل دهند، معمولاً با یکدیگر درست جفت می شوند. اما گاهی به هم می خورند؛ اگر به درستی جفت نشوند، رویان رشدش را متوقف می سازد. در لقاح بعدی به احتمال کمی اختلالات کروموزومی تکرار می شود، بنابراین فرض نکنید که گذشته، آینده شما را پیش بینی می کند.

 

اگر بیش از حد مضطرب شوم، دچار سقط جنین خواهم شد

در حقیقت، بسیاری از بانوان اعتقاد دارند که استرس می تواند به سقط جنین منتهی شود، اما پژوهش های بسیار کمی برای تایید این مطلب وجود دارد. اگر در محل کار کلافه اید، از مصرف فنجان قهوه یا چای اضافه بپرهیزید، چون برخی از مطالعات نشان داده است که امکان دارد نوشیدن روزانه دو فنجان قهوه یا تعداد بیشتر آن خطر سقط جنین را فزونی می بخشد. اگر از قبل مشکلی دارید، مثل بیماری تیروئید یا دیابت ها، به طور مطلوب پیش از لقاح جنین یا پزشک برای کنترل کردن آن مشورت کنید تا آسایش خاطر خویش را فراهم سازید. نگران تندرستی خود نباشید و مطمئن باشید که فرزندتان نیز از سلامتی شما بهره مند خواهد شد.

 

اگر همچنان نسبت به سقط جنین نگرانی دارید و به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، حتما پست علائم سقط جنین و نحوه تشخیص آنها را مطالعه فرمائید.

 

منبع: نی نی بان