حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره حکم خانم‌های باردار در ماه مبارک رمضان، گفت: کسانی که نزدیک زایمان هستند نه ماه‌های اول زایمان و روزه گرفتن برای بچه‌ای که در رحم دارند مضر است، نباید روزه بگیرند.

 

WillYouContinue-Breastfeeding-While-Fasting

وی یادآور شد: خانم باردار در ماه‌هایی که نزدیک وضع حمل است، به تشخیص پزشک متخصص یا به تشخیص خود خانم که بداند واقعا با روزه گرفتن به جنین ضرر وارد می‌شود باید به اندازه ضرورت روزه را بخورد، ممکن است روزی را روزه بگیرد و روزی را بخورد و ممکن است لازم شود هر روز، روزه را بخورد.

 

 حجت‌الاسلام وحیدپور گفت: ملاک و معیار خوردن روزه برای زنان باردار ترس عقلایی است یعنی اگر فرد دیگری به جای این خانم بود، همین ترس برایش حاصل می‌شد که اگر روزه بگیرد به جنین ضرر وارد شود و اگر از گفته پزشک هم ترس برایش ایجاد شود، کفایت می‌کند، اما اگر از گفته پزشک ترسی برای او حاصل نشود، باید روزه‌اش را بگیرد.

 

وی با بیان این‌که زنان شیرده که روزه گرفتن سبب کم شدن شیر و از بین رفتن غذای بچه می‌شود، نباید روزه بگیرند، گفت: این حکم در صورتی صحیح است که بچه غذاخور نیست؛ در شرع مقدس اسلام فرموده‌اند که این خانم روزه نگیرد تا شیر از بین نرود و بتواند بچه را تغذیه کند.مسؤول پیشین دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی خاطرنشان کرد: اگر سن بچه پایین دو سال است، اما دیگر غذاخور شده و کم شدن شیر مادر ضرری به او نمی‌رساند، مادر می‌تواند روزه بگیرد و بچه را با غذا تغذیه دهد.

 

وی با بیان این‌که قانون کلی برای خوردن روزه از سوی خانم‌های باردار و زنان شیرده وجود ندارد، بلکه با یک سری شرایط می‌توانند روزه را بخورند، یادآور شد: خانم‌ شیرده در ماه‌های اولیه شیردهی که کودکشان غیر از شیر غذای دیگری نمی‌خورد و غذای او منحصر به شیر است و با روزه گرفتن شیر قطع یا کم می‌شود، نباید روزه بگیرد.

 

این کارشناس ترویج احکام ابراز داشت: روزه گرفتن برای زنان شیردهی که به تشخیص پزشک و یا به تشخیص خودشان به این نتیجه برسند که روزه گرفتن سبب قطع یا کم شدن شیر آنان می‌شود و غیر از شیر غذای دیگری برای کودک وجود ندارد، جایز نیست، اما اگر با غذا می‌تواند او را سیر کند به نحوی که ضرری به بچه وارد نشود باید روزه را بگیرد.

 

وی خوردن روزه برای خانم شیردهی را که فرزندش به سن یکسال رسیده و دهانش هم به غذا باز شده است، جایز دانست و افزود: اگرچه بچه یکساله بتواند سوپ بخورد، اما در هر صورت شیر هم باید به او داده شود و اگر ندهند ضرر دارد، منتها لازم نیست سی روز را بخورد، به اندازه ضرورت یک روز، روزه‌اش را بخورد و یک روز دیگر را روزه بگیرد. حجت‌الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که آیا مرد می‌تواند همسرش را به نگرفتن روزه اذن کند، حتی اگر باردار و یا شیرده باشد، تصریح کرد: نه تنها شوهر نمی‌تواند زن را وادار به خوردن روزه کند، بلکه هیچ‌ فرد دیگری حق ندارد این کار را بکند. وی گفت:‌ کسانی که عذری برای خوردن روزه دارند، از نظر شرعی می‌توانند روزه نگیرند، اما باید توجه داشت که روزه ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعی واجب است و شوهر نمی‌تواند همسر خود را به ترک واجب وادار کند. 

 

منبع: خبرگزاری رسا