عادت های نادرست و اشتباهات رایج غذایی باعث بروز بیماری های متعدد می شود. در این باره متخصصان طب سنتی توصیه های متعدد کرده اند. دکتر مریم نواب زاده پزشک و محقق طب اسلامی در این زمینه می گوید: این روزها ما نه از موهبت های سفره های سنتی برخورداریم و نه از منافع غذاهای مدرن بهره می بریم. وی به چند اشتباه رایج غذایی از دیدگاه طب سنتی اشاره کرده است.

 

اشتباهات رایج غذایی

اشتباهات رایج غذایی از نظر طب سنتی

 

مصرف ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعیت ها در طب سنتی است.

طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.

 

خوردن زیاد عدسی

عدس غذایی سودازاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود، متأسفانه امروزه شاهد هستیم که به علت تبلیغات زیاد درباره خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته اند و یا از عدس بیشتر استفاده می کنند.

 

تنوع خواری در یک وعده غذایی

چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش می شود که بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار اختلال می شود و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می شود.

 

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کند.

سبزی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود؛ اما سالاد بر خلاف سبزی طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.

 

مصرف ناصحیح ادویه جات

یک باور نادرست این است که ادویه برای کبد مضر است. باید گفت تنها مورد احتیاط ادویه، برای افراد صفراوی است مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش می شود.

مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودای اضافه بدن را کاهش می دهد و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است؛ بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و… .

 

مصرف پنیر به تنهایی در وعده صبحانه

مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می کند.

غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را بر عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم مصرف می کنیم، باید همراه آن فسفر نیز مصرف کنیم، در غیر این صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کند ذهنی می شود.

بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) است، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.

 

مصرف زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

این دو غذا، بسیار سرد است و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، باعث غلظت خون می شود و مقدار زیادی اخلاط مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زاست. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشی هم مصرف شود، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتماً باید ادویه و مواد غذایی گرم مانند فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.

 

وعده غذایی ظهر

از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر است و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می شود. ترک وعده ناهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود. گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده است که انرژی بدن در زمان ظهر با خواب قیلوله تأمین شود.

 

منبع :  روزنامه خراسان ( www.khorasannews.com )