بسیاری از كودكان در اوایل دوران كودكی دوستان رویایی و خیالی را برای خود دارند كه در بازیهای شان آنها را سهیم و حتی مدت های طولانی باآنان صحبت می كنند.بیشتر والدین از وجود چنین مساله یی در كودكان شان احساس نگرانی كرده و می ترسند كه مبادا فرزندشان دچار اختلالات روانی شده باشد ولی این حالت جزیی از مراحل رشد كودك به حساب می آید كه اكثر بچه ا آن را تجربه می كنند.دكتر فدایی روانشناس كودك در این زمینه می گوید:” به طور قطع اگر كودكان به جای دوستان خیالی با عروسك و اسباب بازی دگری صحبت كنند والدین آنقدر احساس نگرانی نمی كنند ولی داشتن دوستان خیالی كه كودكان در طول روز با آنها درددل می كنند برای آنان با ارزش است به شكلی كه حتی كودكان اغلب ،مشكلات و مسائلی كه باعث ناراحتی شان شده است را با انان در میان می گذارند. این حالت در طی زمان رشد، به خصوص زمانی كه تكلم و صحبت كردن در آنان شكل گرفته است ،برای برقراری ارتباط و بیان احساسات كودك به وجود می آید و هیچ جای نگرانی برای والدین وجود ندارد زیرا بچه ها به مرور زمان این مرحله را پشت سر گذاشته و دوستان واقعی را برای خود برمی گزینند.

 

اسباب بازی مناسب

دكتر فدایی می گوید:” اما به طور كلی بعضی از بچه ها بیشتر ترجیح می دهند كه به تنهایی بازی كنند و كمتر با بچه های دیگر گرم می گیرند كه باید چنین كودكانی را به ایجاد ارتباط با كودكان دیگر تشویق كرد تا در این زمینه به رشد اجتماعی شان كمك شود.“

همیشه همه بچه ها از چیزهایی كه در اطرافشان می بینند بریا بازی و سرگرمی خود استفاده می كنند اما آنچه در این زمینه از اهمیت ویژه یی برخوردارست نوع و انتخاب اسباب بازیهایی است كه بریا كودكان در نظر گرفته می شود زیرا ممكن است بعضی از اسباب بازیهای خریداری شده به نظر والدین جالب باشد اما جذابیت چندانی برای كودكان نداشته باشد . پس بنابراین می توان اسباب بازی هایی را برای كودكان انتخاب كرد كه ضمن داشتن دوام،استقامت ،ایمنی و جنبه تفریحی ،آنان را به خلاقیت و ابتكار برای ساخت دنیای متفاوت ولی به همان اندازه واقعی شان كمك كند. برای مثال در این پست تعدادی اسباب بازی مناسب برای نوزادان معرفی شده است: معرفی ۱۰بازی جهت ایجاد خلاقیت در نوزاد ۱ ساله شما

 

اسباب بازی مناسب برای كودكان

اسباب بازیهای سرگرم كننده و آموزشی مثل كارتهای رنگارنگ،مهره و كتابهای آموزشی برای شناخت اعداد ،حروف و كلمات

اسباب بازیهای موزیكال كه دارای صدای ملایم باشد بریا كودكان لذتبخش است زیرا باعث شور و نشاط در آنان می شود.

عروسكهای پارچه یی و نرم در اندازه های كوچك و بزرگ برای كودكان جالب هستند و حتی برای مدت های طولانی آنان را به عنوان همدم و همراه بریا خود نگهداری می كنند و این گونه اسباب بازیها باعث رشد قدرت تكلم در كودكان می شود.

خمیر بازی كه خلاقیت را در بچه ها بر می انگیزد و آنان را برای ساختن اشكال مختلف كمك می كند پازل كه به كودكان كمك می كند تا بریا چیدن دقیق آنها تلاش كنند. لگو و مكعب های ساختمان سازی به قدرت هماهنگی و یافتن مهارت بیشتر در استفاده از دست ها به كودك كمك می كند.

 

 

منبع : آفتاب