نوزادان بیشتر اوقات خواب هستند. شاید بندرت در طول شبانه روز بیدار بمانند، اما تدریجا ساعت های خواب شان کمتر می شود. آنها نیاز شدیدی به خواب و استراحت کامل دارند. زمانی که نوزاد به چهار ماهگی می رسد، ممکن است در شب بین ۸ ـ۶ ساعت بخوابد وقتی هم که به شش ماهگی می رسد، ممکن است بین ۱۲ـ ۱۰ ساعت بخوابد.نوزادان بیشتر اوقات خواب هستند. شاید بندرت در طول شبانه روز بیدار بمانند، اما تدریجا ساعت های خواب شان کمتر می شود. آنها نیاز شدیدی به خواب و استراحت کامل دارند. زمانی که نوزاد به چهار ماهگی می رسد، ممکن است در شب بین ۸ ـ۶ ساعت بخوابد وقتی هم که به شش ماهگی می رسد، ممکن است بین ۱۲ـ ۱۰ ساعت بخوابد.

 

original_cotton-stripy-newborn-blanket-giftset

البته این گونه نیست که کودک در طول شب از خواب بیدار نشود. ممکن است بارها در شب از خواب بیدار شود؛ حتی وقتی که کودک به ۹ ماهگی می رسد. ایجاد یک الگوی خواب مناسب برای نوزادان در این زمان باید یکی از اهداف مهم والدین باشد.

بسیاری از کودکان خودشان به رختخواب می روند و می خوابند، ولی بسیاری از آنها به کمک پدر و مادر نیاز دارند تا بتوانند راحت تر بخوابند.

 

آیا می دانید چه کارهایی باعث ترویج عادت های صحیح خواب کودکان می شود؟

ـ زمان خواب مشخصی برای کودک خویش در نظر بگیرید؛ ولی در این مورد جدی و قاطع باشید و همیشه به ساعت خواب کودک خویش پایبند باشید. سعی کنید در همان زمانی که مشخص کرده اید چراغ ها را خاموش کنید و آماده خواب شوید. این نکته حائزاهمیت است که هنگام خواب کودک، او را تنها به اتاقش نفرستید و همیشه سعی کنید زمانی را در کنار او بمانید؛ این گونه کودک احساس امنیت و آرامش می کند.

ـ برای این که زمان مناسبی را برای خواب کودک خویش تعیین کنید باید هنگام شب به رفتارها و کارهای او بیشتر توجه کنید که در چه ساعتی کودک از بازی و فعالیت خسته می شود و کم کم سرعت کارهایش کاهش می یابد. درست در این ساعت که او خسته شده و سرعت کارهایش نیز کاهش یافته است، کودک راحت تر به خواب می رود.

ـ برنامه روزانه منظم و دقیقی را برای کودک در نظر بگیرید. برای مثال ساعت خوابیدن و بیدار شدن، غذا خوردن، خواب نیمروز، بازی کردن، تماشای تلویزیون و… همه این کارها باید براساس برنامه ریزی صحیح، دقیق و ثابتی باشد. با این روش کودک بهتر به خواب می رود. ولی باید سعی کنید این برنامه به طور ثابت اجرا شود.

ـ این نکته مهم است که در ابتدا اتاق یا مکانی را برای خواب کودک در نظر بگیرید، اتاق یا مکانی که کودک در آن احساس امنیت و آرامش کند، اتاق خواب او باید تهویه خوبی داشته باشد. همیشه سعی کنید هنگام شب، غذای سبک به کودک بدهید و هنگام خواب، او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید، زیرا کودک در آغوش پدر و مادر احساس آرامش می کند. قبل از خواب برای او قصه یا لالایی بگویید، البته قصه نباید خیلی طولانی باشد؛ زیرا ممکن است کودک بد خواب شود. او را ببوسید، شب بخیر بگویید و برایش آرزوی دیدن خواب های خوش کنید. البته به این نکته توجه کنید که این کارها باید همه جا و در همه مکان ها قابل اجرا باشد، نه تنها در خانه رعایت شود و خارج از خانه ممکن نباشد.

ـ بعضی از کودکان به سر و صدا حساس هستند و ممکن است همین صداها باعث پریشانی و آشفتگی و نیز بدخوابی آنها شود. بنابراین وقتی کودکتان خواب است یا می خواهد بخوابد از تولید سر و صدا خودداری کنید. مثلا هنگام خواب کودک، صدای رادیو و تلویزیون را کم کنید یا خاموش کنید. پنجره ها را ببندید تا صدای بوق ماشین ها مزاحم خواب او نشود. حقیقتا سر و صدای زیاد، آرامش کودک را به هم می ریزد و او را دچار پریشانی و آشفتگی می کند.

ـ با نزدیک شدن به ساعت خواب کودک، نور چراغ های اتاق را کم کنید، این گونه کودک متوجه می شود وقت خواب است. صبح او را در نور و روشنایی قرار دهید. برای مثال، تخت کودک را در کنار پنجره بگذارید تا با نور خورشید از خواب بیدار شود. این تغییر نور به کودکتان کمک می کند تا مغز او راحت تر به این چرخه خواب و بیداری عادت کند.

 

بدخوابی کودکان، چرا؟

ـ همیشه سعی کنید هنگام شب و نزدیک ساعات خواب کودک به او غذاهای سنگین و مایعات فراوان ندهید.

ـ توجه کنید تا قبل از شش ماهگی به کودک غذاهای غیرمایع ندهید زیرا دل درد می گیرد و موقع خواب آرامش کودک به هم می خورد و بد خواب می شود.

ـ سعی کنید اتاق خواب یا محلی را که برای خواب کودک در نظر گرفته اید، با اسباب بازی های متنوع و رنگارنگ پر نکنید، زیرا آنجا محل خواب کودک هم است و تنوع زیاد اسباب بازی ها آرامش او را به هم می​زند؛ حتی او هنگام بازی کردن با اسباب بازی هایش گیج می شود که با کدام یک از آنها بازی کند. بنابراین یک یا دو اسباب بازی برای او کافی است.

ـ توجه کنید که هیچ گاه از خوابیدن و رفتن به رختخواب به عنوان تهدیدی برای کودک استفاده نکنید زیرا کودک در زمان خواب نیاز به آرامش و نیز امنیت دارد و تهدید شما این آرامش را از او می گیرد.

ـ در زمان خواب کودک به او خوراکی یا مایعاتی مثل شکلات، چای، نوشابه و کاکائو ندهید زیرا خوردن این خوراکی ها و مایعات، آرامش کودک را به هم می زند و کودک بدخواب می شود.

ـ به کودکان خویش اجازه ندهید در طول شبانه روز بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا کنند یا با رایانه بازی کنند، برای این که دیدن برنامه های تلویزیون تا دیروقت کودک را بدخواب می کند.

 منبع : روزنامه جام جم