حلقه های تیره ممکن است ارثی یا به دلیل  پیری و یا حتی  استرس ایجاد  شود. حلقه های تیره بدون در نظر گرفتن رنگ پوست و نوع آن بوجود می آید. پوست اطراف چشم  بسیار نازک و ظریف است و باعث می شود این حلقه های تیره بیشتر نمایان شود. از آنجا که این منطقه  غدد چربی ندارد، نیاز به مراقبت و توجه خاص دارد.

 

تیرگی زیر چشم

گودی و تیرگی زیر چشم ها ممکن است در بیشتر موارد  نشانه ای از کم خوابی در نظر گرفته شود ولی در واقع فاکتورهای زیادی می توانند در گود افتادن و ایجاد تیرگی دور چشم دخیل باشند. فاکتورهایی نظیر آلرژی، ژنتیک و گرفتگی بینی. تیرگی دور چشم می تواند در همه سنین افراد را درگیر سازد اما بیشترین فراوانی را در سنین بزرگسالی دارد.  یکی از دلایل رایج و معمول حلقه های تیره دور چشم کمبود ویتامین بدن است. تغییر رژیم غذایی و استفاده از کرم های پوستی غنی از ویتامین  و مکمل های ویتامین می تواند به محو شدن یا از بین رفتن کامل گودی و حلقه های تیره دور چشم کمک کند.

برخی از مکمل های تغذیه ای می توانند کمبود های تغذیه ای که مسوول ایجاد حلقه های تیره دور چشم هستند را  از بین برده و مداوا کنند. و برخی دیگر از مکمل ها مواد مغذی که  باعث حفظ سلامت رگهای خونی و کلاژن اطراف چشمها می گردند را تامین می کنند. قبل از استفاده از هرگونه قرص یا مکمل ویتامینی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

1. رفع تیرگی زیر چشم  – ویتامین K

ویتامین کا برای کاهش حلقه های تیره اطراف چشمها گزینه ای حیاتی می باشد. نقش این ویتامین در انعقاد خون شناخته شده بوده و گردش خون  مناسب را در اطراف چشمها تضمین می کند. زمانی که این ویتامین در خون کم باشد، خون می تواند از میان رگهای کوچک  تراوش کرده و در پوست نازک زیر چشمها تجمع یابد که این باعث ایجاد یک هاله تیره و کبود مانند در زیر چشمها می گردد. همچنین کمبود ویتامین کا می تواند باعث شکننده شدن مویرگها شود که این امر تیرگی و گودی زیر چشمها را بدتر می سازد.  ویتامین کا در اکثر کرم های دور چشم و کرم های شب و همچنین در سبزیجات پر برگ سبز رنگ(بروکلی، کلم سبز) ، آووکادو و کیوی وجود دارد. همچنین روغن دانه سویا و روغن کانولا نیز منابع خوبی از ویتامین کا می باشند.

2. رفع تیرگی زیر چشم  – ویتامین C

زمانی که رگهای خونی زیر چشمها ضعیف و متسع می شوند، حلقه های تیره شروع به ظاهر شدن می کنند. کمبود کلاژن دور چشمها منجر به نازک شدن پوست زیر چشم شده و همچنین سایه تیره دور چشم را بیشتر جلوه می دهد.
ویتامین C حلقه های تیره دور چشم را با بالا بردن  میزان کلاژن پوست که باعث سفتی و چاق شدن پوست می شود، از بین می برد. این ویتامین همچنین پوست را در برابر رادیکال های آزاد و آسیب نور خورشید که می توانند باعث پیری پوست و تشدید گودی و تیرگی زیر چشم شوند،  محافظت می کند. ویتامین C در اکثر کرم های پوستی در فرم ال آسکوربیک اسید یافت می شود.سعی کنید از مصرف ویتامین C خالص خودداری کنید چون وقتی در معرض هوا قرار گیرد اکسیده شده و  آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را افزایش می دهد. ویتامین C همچنین می تواند در میوه ها و مکمل های رژیمی یافت شود. بهترین روش دریافت  ویتامین C  مصرف آن به همراه آهن می باشد، زیرا این ویتامین کمک می کند که بدن آهن را بهتر جذب کند. کمبود آهن باعث رنگ پریدگی پوست می گردد که باعث می شود رگهای زیر چشم تیره تر و برجسته تر به نظر برسند. آهن را می توان  از طریق  مصرف سبزیجات پر برگ سبز رنگ، اسفناج و مکمل های آهن تامین کرد.
ویتامین C  مورد نیاز بدن در مردان بزرگسال روزانه 90 میلی گرم است، در حالیکه زنان روزانه به 75 میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. افراد سیگاری به میزان بیشتری از این ویتامین نیازمندند. بهتر است برای اطمینان از دوز مصرفی ویتامین C با پزشک خود مشورت کنید.

3. رفع تیرگی زیر چشم – ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به حفظ ظاهر شاداب و جوان پوست کمک کند. به همین دلیل این ویتامین می تواند به کاهش چین و چروکها و حلقه های تیره اطراف چشم کمک کند. این ویتامین همچنین می تواند هر گونه پف آلودگی را که می تواند باعث برجسته و نمایانتر شدن حلقه های تیره دور چشم گردد را کاهش دهد. مالیدن روغن ویتامین E بطور مستقیم به زیر چشمها گزینه ای خوب و موثر است، اما بهتر است که شما علاوه بر استفاده موضعی از این ویتامین آن را به صورت خوراکی در قالب مکمل ها یا مواد غذایی غنی از ویتامین E نظیر سبزیجات پر برگ سبز رنگ، زیتون، آجیل ها و دانه ها نیز مصرف کنید. بهتر است مصرف ویتامین E همراه با ویتامین A باشد، چون به تنظیم روش مصرف بدن از این ویتامین کمک می کند. ویتامین E  همچنین رادیکال های آزاد و دیگر آلودگی ها را دفع کرده و جریان خون را افزایش می دهد.

4.ویتامین A برای شادابی پوست

ویتامین A به حفظ سلامت پوست و بهبود هر گونه آسیب پوستی اطراف چشم کمک می کند. این ویتامین آنتی اکسیدانی است که به از بین رفتن چروکها، نازک شدن پوست و نشانه های پیری کمک می کند. ویتامین A را در بسیاری از کرم های پوستی، سبزیجات سبز رنگ تیره، جگر، کدو تنبل، تخم مرغ و برخی از میوه ها می توان یافت.

5. رفع تیرگی زیر چشم – ویتامین B9 یا فولیک اسید

مصرف ویتامین B9  یا فولیک اسید می تواند به کاهش حلقه های تیره دور چشم کمک کند. همانند دیگر ویتامین های گروه B ، ویتامین B9  نیز برای داشتن پوست و چشمهایی سالم حیاتی می باشد. بزرگسالان  روزانه به حدود 400 میکرو گرم از این ویتامین نیاز دارند. ویتامین B9  با ویتامین های B6  و B12   اثر گذار می باشد، زیرا ویتامین های گروه B همراه با هم کار می کنند، به همین دلیل مکمل ها معمولا حاوی مجموعه ویتامین های گروه B می باشند به جای اینکه فقط حاوی یکی از این ویتامین ها باشند

 parsivenus.com