راضی کردن بچه ها به خوردن غذاهای سالم اصلا کار آسانی نیست. حتی زمانی که شما با کلی وقت گذاشتن سعی می کنید غذایی سالم، کم چرب و پر از سبزی برای آن ها تهیه کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن ها این غذا را بخورند اما در هر صورت شما نمی توانید خوردن غذاهای چاق کننده را برای فرزندتان ممنوع کنید ولی پس باید حواستان باشد که تعداد آن ها را کمتر کنید. در این باره می توانید از نکات درج شده در پست های اصول تربیت و تغذیه کودکان در طب سنتی ایران ، اصول تغذیه کودکان یک تا ۵ ساله  و اشتباهات جبران نشدنی والدین در تغذیه کودک استفاده کنید.

 

در ادامه به معرفی چند ماده غذایی، که از بدترین دشمنان کودک شما محسوب می شوند را برایتان معرفی می کنیم و بهتر است در مورد این مواد غذایی بیشتر حواستان را جمع کنید و پس از آن فهرستی از بهترین خوردنی ها برای کودکان را نیز به شما معرفی می کنیم.

 

بهترین خوردنی ها

● بدترین خوردنی ها

چیپس: سیب زمینی سرخ کرده و چیپس منبع سرشار چربی و دشمن تناسب اندام کوچولوها است. متاسفانه علاقه بچه ها به این غذا هم اصلا کم نیست. در مورد این غذا باید دقت کنید که تعداد دفعات مصرف را برای کودک تان به حداقل برسانید. همچنین بهتر است از چیپس های تنوری به جای انواع سرخ شده استفاده کنید.

 

شیرینی ها: نیازی به گفتن نیست که شیرینی هایی که از بیرون تهیه می کنید، مملو از چربی و شکر فراوان هستند. در این مورد هم علاوه بر این که باید سعی کنید کمتر این خوراکی ها را خریداری کنید، می توانید نوع کم شیرین و کم چرب تر را در منزل تهیه کرده و با انواع آماده جایگزین کنید.

 

نوشابه های گازدار: از مضرات نوشابه هر چقدر بگوییم کم گفته ایم! نوشابه های گازدار، قند بسیار بالایی دارند بنابراین بسیار چاق کننده هستند، کافئین موجود در آن ها باعث بی قراری و اضطراب کودکان می شود، مصرف آن ها مانع از جذب کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می شود، مصرف زیاد از حد آن ها به معده کودکان آسیب می رساند.

 

آبمیوه های آماده: هر چند ممکن است فکر کنید آبمیوه های آماده و بسته بندی شده انتخاب مناسبی برای رفع عطش کودکان در روزهای گرم هستند اما اینطور نیست. در تهیه این مواد تنها درصد اندکی میوه طبیعی استفاده شده و ضمنا میزان قند موجود در آن ها نیز بسیار بالاست. قند موجود در آبمیوه های صنعتی مینای دندان را از بین می برد و می تواند باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان های کودک شود بخصوص اگر کودک شما مدت طولانی آبمیوه بخورد.

 

مرغ سوخاری: مرغ سوخاری یا ناگت های مرغ که معمولا با آرد نان پوشانده شده و برای سرخ شدن در روغن غوطه ور می شوند، انتخاب بسیار نامناسبی برای کودکانی که اضافه وزن دارند. این ناگت ها روغن بسیار زیادی را به بدن کودک می رسانند.

 

هات داگ: هات داگ های معمولی پر از چربی هستند. یک هات داگ با اندازه نرمال چیزی حدود ۱۳گرم چربی وارد بدن کودک می کند. علاوه بر این که مقدار نمک و نگهدارنده ای که در این غذا وجود دارد نیز بسیار بالاست. بنابر این مصرف این غذا را هم برای کودک تان بسیار محدود کنید.

 

● بهترین خوردنی ها

حالا که با بدترین غذاها برای کودکتان آشنا شدید، پس بهترین خوردنی ها را هم بشناسید. خوشبختانه این غذاها از ساده ترین و در دسترس ترین غذاهایی هستند که می توانید برای فرزندتان تهیه و به لاغری او کمک کنید.

 

آب پرتقال: آب پرتقالی که در منزل تهیه می کنید، صد درصد خالص و بدون هیچ گونه افزودنی و مواد نگهدارنده و سرشار از ویتامین C و بهترین نوشیدنی برای آغاز یک روز پر جنب وجوش کودکانه است. ویتامین C موجود در این نوشیدنی به جذب کلسیم و رشد کودکان کمک می کند، استرس را در آن ها از بین می برد و بهترین ماده خوراکی برای وقتی است که بچه ها نیازمند تمرکز هستند.

 

شیرکاکائو: دنیای ایده آل جایی است که در آن بچه ها شیر ساده کم چرب را به راحتی سر می کشند! ولی در دنیای واقعی برای این که حواس بچه ها را از آبمیوه های مصنوعی و نوشابه های گازدار پرت کنید به شیرکاکائو نیاز دارید. خودتان دست به کار شوید و در منزل این نوشیدنی مورد علاقه بچه ها را تهیه کنید.

 

طالبی: در فصل تابستان می توانید به جای نوشیدنی های مصنوعی با طالبی برای بچه ها فالوده درست کنید. طالبی یکی از بهترین گزینه ها برای بچه هایی است که با سبزی ها میانه خوبی ندارند. طالبی سرشار از آنتی اکسیدان بتاکاروتن و ویتامینC است.

 

تخم مرغ: تخم مرغ هم مانند گوشت منبع خوبی از پروتئین است. یک تخم مرغ آب پز در کنار پروتئینی که به رشد عضلات کودک کمک می کند، ویتامین D نیز دارد که با کمک به جذب بهتر کلسیم، استخوان سازی را در کودک شما بهتر می سازد.

 

گوشت بدون چربی: شاید مصرف گوشت قرمز برای بزرگسالان منع شده اما برای کودکان، گوشت قرمز بدون چربی یکی از بهترین منابع برای تامین پروتئین، آهن و روی است. با چرخ کردن گوشت می توانید آن را در هر غذایی وارد کنید، از پاستا و پیتزای خانگی گرفته تا کوفته های قلقلی و همبرگر خانگی.

 

کلم بروکلی: بچه ها کلم بروکلی را خام یا نیم پز دوست دارند، یعنی تا زمانی که رنگ آن کاملا سبز است. قطعه های کوچک کلم بروکلی مقادیر بزرگی ویتامین A و C به بدن کودک می رسانند.

 

منبع : ایران ویج