به گفته کارشناسان تغذیه، رژیم غذایی برای کودک ، نیازمند مراقبت و برنامه ریزی ویژه و خاصی است نیازها و احتیاجات به انرژی و ریز مغذی ها نسبتا زیاد است،اما اشتهای کودکان اغلب اندک است و بچه ها معمولا در غذا خوردن بد قلق و بهانه گیر هستند به این ترتیب رژیم غذایی کودک باید شامل وعده های غذایی کوچک، اما به دفعات بیشتر و سرشار از مواد مغذی باشد.

مواد مغذی مهم برای کودکان یک تا ۴ سال عمدتا عبارتند از:
آهن:
فقر آهن در این گروه سنی به دلیل بالا بودن نیاز بدن به این ماده معدنی، بسیار شایع است اما اغلب دریافت آهن از طریق رژیم غذایی پایین است به ویژه اگر مصرف گوشت بسیار اندک باشد و یا اصلا در برنامه غذایی گنجانده نشود؛ همچنین مصرف همزمان مواد غذایی سرشار از ویتامین c به جذب حداکثر آهن کمک می کند، از این رو بهتر است در وعده های غذایی عصر یک لیوان آب پرتقال گنجانده شود.

آهن برای ساخته شدن گلبول های قرمز خون و حمل اکسیژن به تمام نقاط بدن مورد نیاز است. مهمترین منابع حاوی آهن شامل منابع گوشتی مانند گوشت گاو و گوشت گوسفند، منابع گیاهی مانند غلات غنی شده، نان، میوه های خشک شده، تخم مرغ، دانه ها و سبزیجات سبز و برگ پهن مانند هویج و کلم بروکلی هستند.

کلسیم:
کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان ها ضروری است.

کلسیم ماده مغذی است که برای تقویت استخوان ها و دندان ها، لخته شدن خون و رشد سلول های عصبی ضروری است. محصولات لبنی چون شیر، ماست، پنیر، سبزیجات سبز تیره، کنسرو ماهی وماهی با استخوان های نرم و آب میوه های غنی شده، از منابع غنی کلسیم به شمار می آیند.

ویتامین A :
ویتامین A برای سلامت پوست مورد نیاز است و اغلب ممکن است در رژیم های غذایی این گروه سنی وجود نداشته باشد.

ویتامین A برای شکل گیری و حفظ سلامت پوست، مو و غشاها، برای رشد دندان ها و استخوان ها و برای کمک به دید در تاریکی مورد نیاز است.

سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی رنگ مانند فلفل، گوجه فرنگی و انبه، سبزیجات سبز تیره، جگر و محصولات لبنی از منابع مهم حاوی ویتامین A هستند.

ویتامین C :
برای سیستم ایمنی و رشد بدن اهمیت دارد. این ویتامین همچنین به جذب آهن به ویژه از منابع غذایی غیر گوشتی کمک می کند. دریافت ویتامین C اغلب در بین کودکانی که میوه و سبزیجات به مقدار کم مصرف می کنند، پایین است.

این ویتامین برای ساختار استخوان ها، غضروف و ماهیچه ها مورد نیاز است. همچنین به سلامت سیستم ایمنی بدن و جذب آهن کمک می کند مرکبات، توت ها و سبزیجاتی که پخته نمی شوند، سیب زمینی و آب میوه ها سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین D :
در امر متابولیسم کلسیم ضروری است و می تواند در نتیجه عملکرد نور آفتاب بر روی پوست بدن، سنتز شود. در فصل زمستان و در صورتی که برای خروج از منزل لباس کامل و زیاد به تن کودکتان می پوشانید اطمینان حاصل کنید که منابع حاوی ویتامین D را در رژیم غذایی او به همراه مکمل ها به صورت قرص یا شربت که حاوی این ویتامین هستند، بگنجانید.

این ویتامین به تشکیل استخوان ها و دندان ها و فعالیت سیستم عصبی و قلب کمک می کند.

ماهی های روغنی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی آزاد به علاوه مارگارین غنی شده و محصولات لبنی از مهمترین منابع حاوی ویتامین D محسوب می شوند.

کودکان و خردسالان می توانند ویتامین های A و C و D را به مقدار بیشتر از طریق مکمل ها دریافت کنند. این ویتامین ها را می توانید از مراکز بهداشتی محلی تهیه کرده و طبق دستور مصرف کنید.

این مواد مغذی همگی برای کودک شما در این رده سنی مورد نیاز هستند اما آنچه که دانستن آن در این مرحله مهم است این است که در وعده های غذایی این مواد به چه ترتیبی باید استفاده شوند تا تمام ریزمغذی ها و مواد معدنی مهم به بدن کودک برسد.

کربوهیدرات های نشاسته ای که شامل نان، برنج، ماکارونی، غلات و سیب زمینی می شوند باید همواره با وعده های غذایی مصرف شود.

از مقادیر زیاد سیب زمینی مانند سیب زمینی کبابی و سیب زمینی شیرین استفاده کنید.

سعی کنید از نان کامل و یا نان گندم سیاه به جای نان سفید و قهوه ای استفاده کنید چرا که به نسبت حاوی فیبر بیشتری هستند.ماکارونی نیز کربوهیدارت مناسبی است. بسیاری از کودکان انواع مختلف ماکارونی را همراه با سس گوجه فرنگی، پنیر و یا سس گوشت مصرف می کنند. برای صبحانه از غلات غنی شده تهیه شده از تمام انواع غلات استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات نیز باید اغلب خورده شوند و بهتر است که به پنج نوبت در روز تقسیم شود. از میوه ها در پودینگ ها، به عنوان میان وعده ها و نیز خرد شده در پای ها استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات یخ زده و کنسروی می توانند به اندازه انواع تازه آن ها مغذی باشند. سبزیجات را می توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کرد. اگر کودک شما به خوردن سبزیجات تمایل نشان نمی دهد، سعی کنید آن ها را در انواع سوپ ها، سس ها و پیتزاها بگنجانید.

شیر و فرآورده های لبنی منابع مهمی از کلسیم هستند. مقدار مناسب مصرف شیر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز است.

بهتر است از شیر پر چرب استفاده کنید. شیر با چربی متوسط از سن ۲ سالگی تنها زمانی به کودک داده می شود که مجموع برنامه غذایی حاوی مقدار کافی انرژی باشد. از شیر همچنین می توانید در تهیه نوشیدنی ها، غلات، پودینگ ها و در تهیه سس ها استفاده کنید.

گاهی به جای شیر می توانید به کودک پنیر یا ماست بدهید.به برخی غذاها مانند سیب زمینی پخته، ماکارونی و تخم مرغ می توانید پنیر اضافه کنید.

از ماست به عنوان میان وعده های غذایی استفاده کنید. گوشت، ماهی و جایگزین ها باید ۲ بار در روز مصرف شوند. گوشت گاو، بوقلمون و مرغ همگی مناسب هستند. برخی کودکان ترجیح می دهند گوشت را به صورت نرم و مرطوب همراه سس یا آبگوشت مصرف کنند.

ساردین خرد شده، ماهی آزاد، ماهی تن و گوشت های سرد مکمل های مناسبی برای پر کردن ساندویچ ها هستند.

ماهی به همراه سس سفید یا سس پنیر سرشار از مواد مغذی است. از تخم مرغ چه به صورت آب پز و یا در ساندویچ ها و یا به صورت املت استفاده کنید. در غذای کودک می توانید حبوبات و دانه های مختلف مانند عدس، لوبیای پخته و نخود بگنجانید.

غذاهای چرب و شیرین شامل چربی های گسترده، روغن های طبخ غذا، شکر، بیسکویت، کیک، شیرینی ها، شکلات، خامه، بستنی و نوشیدنی ها حاوی قند هستند. این مواد خوراکی نباید در دفعات زیاد به کودک خورانده شود و در صورت مصرف باید در مقادیر اندک خورده شود.

مصرف زیاد از حد این مواد خوراکی میل کودک را برای مصرف غذاهای مغذی تر و بهره مندی از یک رژیم غذایی با کیفیت تر دچار اشکال می کند. به علاوه خوراکی ها و آشامیدنی های قندی احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد. برخی از نوشیدنی های بدون قند و رژیمی هم حتی می توانند موجب پوسیدگی دندان ها شوند از این رو شیر و آب بهترین نوشیدنی ها در بین وعده های غذا محسوب می شوند.