علی حسینی، متخصص طب سنتی می گوید: تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم بوده و بهتر است زنان باردار از خوردن خوراکی‌های کافئین‌دار بپرهیزند و در مقابل کشمش، به، گلابی، سیب و انار مصرف کنند. 
 
تغذیه در دوران بارداری
تمام بانوان جوان به خوبی می دانند که تغذیه به ویژه در دوران بارداری بسیار پر اهمیت و جدی است، و در این خصوص بانوان بهتر است با توصیه های طب سنتی برای بارداری و شیردهی آشنا شده و آنها را به کار ببندند.

 

تغذیه در دوران بارداری از دیدگاه طب سنتی

مصرف خوراکی های کافئین دار باعث تولد نوزاد کم وزن و با عوارض عصبی می شود. حتی اگر به جای آن، دم کرده های گیاهی مانند چای نعناع یا گل گاو زبان  مصرف شود نیز ممکن است عوارضی مثل تهوع پدید آیند. این متخصص طب سنتی به فارس گفت: شکلات نیز علاوه بر دارا بودن کافئین، حاوی تئوبرومید است که اثری شبیه کافئین دارد پس مصرف آن نیز باید محدود شود. حسینی تصریح کرد: مواد قندی ساده در دوران بارداری باید به میزان کافی مصرف شود.
 
 
وی افزود: بهتر است از قندهای طبیعی، مثل عسل و شیره انگور استفاده شود. این متخصص طب سنتی گفت: از طرفی زنان باردار باید توصیه های جلوگیری از یبوست را رعایت کنند، به همین دلیل بهتر است از ملین هایی مانند تمبرهندی، گل قند، شیرخشت، ترنجبین همراه با گلاب استفاده شود. وی افزود: زنان باردار در این دوره باید مصرف حبوباتی مثل نخود، لوبیا و کنجد را در برنامه غذایی کاهش دهند چون یبوست در این دوران به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی و بزرگ شدن رحم و جنین رخ می دهد.
 
حسینی ادامه داد: مصرف مایعات زیاد ، غذاهای غنی از فیبر مثل سبزیجات خام ، میوه های خام و نانهای سبوس دار مانند سنگک و جو و همچنین مصرف آلو ، انجیر و دیگر خشکبار خیس خورده مفید است. وی توصیه کرد: بهتر است زنان باردار نان تهیه شده را از گندم مرغوب و غذاهایی مانند سوپ و شوربا استفاده کنند.
 
 
این متخصص طب سنتی گفت: مصرف کشمش، به، گلابی، سیب و انار نیز در این دوران توصیه می شود. همچنین زنان باید از بلند کردن وسایل سنگین، عصبانیت و استرس در این دوران خودداری کنند.
 
 
منبع: فرهنگ نیوز