مي‌دانيد که هر بچه‌ای كه به دنيا مي‌آيد، در سير تكاملی خود فعاليت‌هايي را انجام مي‌دهد كه غريزي است؛ مثل گريه‌كردن هنگامی که گرسنه است یا سردش است. نوزادان برای راه رفتن، ناتوان هستند و به مرور شروع به راه رفتن مي‌كنند. تلاش آن‌ها برای چهار دست‌وپا راه رفتن هم جزء غرایز آن‌هاست. برخی مادران دوست دارند تا راه افتادن نوزاد خود را به جلو بیاندازند که این کار با استفاده از یکسری تمرین ها امکان پذیر است که برخی از آنها در اینجا معرفی شده و برخی دیگر در این مطلب آموزش داده شده اند.

 

 

راه افتادن نوزاد

نوزاد معمولا بين پنج تا هشت ماهگي با دست‌وپا زدن تلاش مي‌کند كه چهار دست‌وپا راه برود. براي تقويت عضلات دست و پا و آماده‌كردن نوزاد براي چهار دست‌وپا راه رفتن، اين بازي‌ها و فعاليت‌ها را پيشنهاد مي‌کنیم:

 

تمرین هایی برای راه افتادن نوزاد

* بگذاريد نوزاد دو دست خود را به شما قلاب كند. سپس او را به سمت بالا بكشيد. نوزاد سعي مي‌كند خود را بالا بكشد.

 

* عروسك يا یک شيء سبک و بی‌خطر را به او بدهيد تا آن را پرت كند.

 

* نوزاد را بخوابانید. كتاب، سيني يا یک شيء سبک و بی‌خطر را جلوی دستانش بگذاريد. نوزاد ناخودآگاه مي‌خواهد آن را كنار بزند و از خود دور كند. شما آن را آرام به سمت نوزاد و در جهت مخالف فشار آوردن او فشار دهید. این کار باعث تقويت دست و عضلات نوزاد مي‌شود.

 

* يك طرف طناب يا روسري را در دست نوزاد بگذارید و سر ديگرش را خودتان بگيريد و آرام بكشيد. مقاومت دو طرفه موجب مي‌شود نوزاد از نيروي دست‌هايش استفاده كند.

 

* با دو دست، محكم كمر نوزاد را گرفته و او را ايستاده روي زمين نگه داريد. به آرامی او را به سمت بالا بکشید و اجازه دهید نوزاد با فشار دادن پاهايش به زمين، از زمين جدا شود و بپرد.

 

* او را روي زمين بخوابانید و پاهايش را به صورت حركت دوچرخه، آرام حركت دهيد.

 

این حركت‌ها باعث تقويت بالاتنه و پايين‌تنه نوزادان مي‌شود. توجه كنید راه افتادن نوزاد نیز فرایندی زمان بر است و همچنین نبايد آن‌ها را مجبور به انجام كاري كنيد.

 

منبع : شهرزاد