موقعی که بچه شیر می دهید خیلی از اطرافیان شروع می کنند به نظر دادن درباره اینکه چی بخورید و چی نخورید. خیلی ها می گویند ماءالشعیر بخور شیرت زیاد می شه. خیلی ها می گویند نوشابه نخور بچه ات بی خواب می شه و… اما از این حرف ها و حدیث ها کدامش درست است و کدام غلط؟

 

2

چه غذایی هایی مفید هستند؟

درست مثل موقعی که باردار بودید، حالا هم مهم است که چطور و چه غذایی را بخورید؟ خب، حتما می دانید که بهترین غذاها برای شما میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، پروتئین و لبنیات که سرشار از کلسیم هستند. این را هم اضافه کنیم که موقع شیردهی وقت مناسبی برای رژیم گرفتن نیست و شما در این زمان باید به میزان کافی غذا بخورید تا بدن تان قدرت شیرسازی داشته باشد. بنابر این شاید حتی بد نباشد کمی کالری به رژیم روزنه تان اضافه کنید. قبل از اینکه این تصمیم را عملی کنید حتما با پزشک تان مشورت کنید و در مورد این که چطور می توانید برنامه غذایی صحیح و پر از انرژی داشته باشید از او راهنمایی بخواهید. بعضی از پزشکان حتی صلاح می دانند که شما مصرف قرص های ویتامین دوران بارداری را در دوران شیردهی هم ادامه دهید.

 

اما یکی از اصول مهم تغذیه در دوران شیردهی این است که به مقدار کافی مایعات مصرف کنید. بنابراین بهتر است در این دوران یک بطری شیشه آب را با خود همه جا همراه داشته باشید و در تمام طول روز آب بنوشید. مایعات سالم و مناسب دیگری که می توانید مصرف کنید شامل: آب میوه های طبیعی، شربت های گیاهی رقیق، ماء الشعیر و… هستند که بدون وارد کردن مواد شیمیایی، مصنوعی و محرک به بدن شما و نوزادتان موجب سیراب شدن بیشتر بدن و ساخته شدن شیر بیشتر می شوند.

 

آیا نباید بعضی غذاها را بخورم؟

در این مورد حکم کلی نمی توان صادر کرد. نوزاد با نوزاد فرق می کند. بعضی از مادرها متوجه می شوند که نوزادشان وقتی که آن ها کلم گل، کلم بروکلی، لوبیا و نخود و… را می خورند نفخ می کند، ولی در بعضی از مادرها قضیه صدق نمی کند. بعضی از مادرها می گویند: وقتی غذای تند و پرادویه می خوریم کودک مان از مزه شیر خوشش نمی آید و… به هر حال در مورد اینکه فرزند شما چه سلیقه ای دارد و از چه طعمی بدش می آید خودتان باید به این نتیجه برسید.

 

اما یک سری مواد غذایی هستند که ثابت شده مصرف آن ها باعث بی قراری کودکان می شود. مثلا نوشابه، قهوه، چای و نسکافه به دلیل آنکه مواد محرک دارند و می توانند باعث بداخلاقی و بی قراری بچه ها شوند. در ضمن این مواد به خاطر وجود کافئین موجب کشیده شدن آب از بدن شما و دفع بیشتر آب می شوند که برای شیرسازی خوب نیست. همچنین بهتر است مواد حساسیت زا مثل بادام زمینی را غذای تان کمتر مصرف کنید.

 

آیا شیرخوار من آلرژی دارد؟

بعضی از نوزادان که شیر مادرشان را می خورند ممکن است به دلیل مصرف بعضی غذاها توسط مادر دچار آلرژی بشوند یا به آن حساسیت نشان دهند. (مثل حساسیت به شیر گاو، تخم مرغ، آجیل ها و به خصوص بادام زمینی) برای شناختن علائم حساسیت، بد نیست چند تا از آنها را بشناسید.

 

اگر نوزاد شیرخوار شما علائم زیر را داشته باشد ممکن است دچار آلرژی یا حساسیت غذایی شده باشد، این موارد عبارتند از:

استفراغ یا بالا آوردن مکرر شیر

درد شکم واضح به حدی که نفخ شکم کودک مشخص باشد یا کودک مدام پاهای خود را در شکمش جمع کند.

اگر مدفوع کودک حالت اسهالی یا خونی داشته باشد.

اگر کودک دچار کهیر پوستی یا تورم و قرمزی صورت و دست و پا شده است، اگر تنفس برای او سخت شده یا موقع نفس کشیدن صدا دارد البته از این علائم بالا، تنگی نفس و تورم صورت بسیار اورژانسی هستند و باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

بعد از این که آلرژی را در کودک درمان کردید باید به دنبال علت آن بگردید و تلاش کنید بفهمید چه چیز تازه ای در غذای شما بوده که نوزاد به آن واکنش نشان داده است. بعد از اینکه حدس زدید ماده حساسیت زا چه بوده است دیگر نباید در دوران شیردهی خود از آن استفاده کنید.

 

منبع: برترین ها