آیا تصمیم گرفته‌اید شرایط پوست خود را بهبود ببخشید؟ آیا تبلیغات محصولات پوستی، شما را سردرگم کرده است؟ قبل از پاسخ به این پرسش‌ها لازم است بدانیم پوست مهم‌ترین ارگان در حفظ اعضای داخلی از عوامل مضر محیطی است.

 

8

در واقع نگهداری از بزرگ‌ترین عضو بدن یکی از موضوعات مهم سلامت است. پوست در سنین مختلف دارای نیازهایی است که مراقبت از این ارگان حیاتی را ضروری می‌کند. در این میان تبلیغات محصولات ضدپیری و جوان‌سازی پوست همیشه شما را ترغیب می‌کنند تا از آنها استفاده کنید. ممکن است شما با استفاده از این محصولات منتظر معجزه‌ای باشید که همیشه اتفاق نمی‌افتد.

 

حال سوال این است که با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که درباره روش‌های حفاظت و شادابی از پوست می‌شود، آیا باید به این تبلیغات اعتماد کرد؟

دکتر محمدگلشنی، متخصص پوست و مو و عضو هیات مدیره انجمن پوست در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر ساز و کار مناسب و کنترل شده‌ای روی تبلیغات محصولات پوست و زیبایی وجود ندارد. شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی تبلیغات مختلف و گاه گمراه‌کننده پخش می‌کنند. این خدمات نه‌تنها در سلامت پوست موثر نیست بلکه در برخی موارد باعث بیماری‌های مختلف و گاه برگشت‌ناپذیر می‌شود.

 

پیری پوست به تعویق می‌افتد؟

این متخصص در پاسخ به این پرسش که لیزر و ماساژ صورت در چه شرایطی در بهبود و پیشگیری از بیماری‌های پوستی و زیباسازی موثر است، می‌گوید: شواهد علمی و تائید شده‌ای مبنی بر موثر بودن ماساژ روی بیماری‌ها و سلامت پوست وجود ندارد. گلشنی ادامه می‌دهد: امروزه لیزرهای مختلف در زمینه درمان بیمارهای پوستی و زیباسازی وجود دارد که اگر از سوی افراد متخصص انجام شود، نقش بسیار مهمی در درمان بیماری‌های پوستی دارد.

 

دکتر سولماز نخعی‌زاده، متخصص پوست و مو در این باره می‌گوید: یکسری لیزرها در روند ترمیم پوست، باعث کلاژن‌سازی و در نتیجه جوان‌سازی می‌شود. روند پیری پوست فرآیند طبیعی است و در سنین خاصی از زندگی با توجه به شرایط فردی و شغلی و محیطی شروع می‌شود، که با روش‌های پیشگیری می‌توان این روند را به تاخیر انداخت. دکتر گلشنی در این باره می‌گوید: استفاده از لیزرها در زمینه‌های جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک می‌تواند نقش مهمی در کاهش آثار پیری داشته باشد ولی مسلما هیچ روشی به طور دائم قادر به انجام این کار نیست.

 

سبک زندگی سالم

پوست به عنوان بزرگ‌ترین ارگان بدن بی تاثیر از نوع رژیم غذایی نیست. البته بعضی از ویژگی‌های پوست جنبه ژنتیکی دارد که تا حدود زیادی غیرقابل تغییر است. دکتر گلشنی درباره اثرات رژیم غذایی در حفظ جوانی پوست می‌گوید: استفاده از یک رژیم غذایی مناسب با سن،جنس و فعالیت فیزیکی که درصد متناسبی از همه گروه‌های غذایی و ریزمغذی‌ها داشته باشد، نقش مهمی در سلامت و شادابی پوست دارد.

 

وی در مورد نقش مصرف مکمل‌ها در سلامت پوست می‌گوید: بجز خانم‌های باردار و شیرده و افراد در سنین رشد که نیازمند استفاده از بعضی مکمل‌ها هستند، بقیه افراد در صورتی که رژیم غذایی مناسب داشته باشند، نیاز به استفاده از مکمل‌ها ندارند. دکتر نخعی‌زاده نیز تاکید می‌کند: رژیم غذایی سخت، کاهش سریع وزن و بیماری‌های عمومی سخت باعث وارد شدن استرس به پوست و مو می‌شود که آثارش در این موارد، قابل مشاهده است. رژیم غذایی مناسب برای پوست و مو حاوی مقدار کافی از پروتئین و فیبر و آنتی‌اکسیدان است. مصرف ویتامین‌های گروه B،E و C نیز اثرات آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند مضرات آفتاب و عوامل محیطی را کاهش دهند.

 

استفاده از ضد آفتاب

موثرترین راهکار در حفاظت از پوست، مصون نگهداشتن در برابر عوامل آسیب‌رسان ازجمله آفتاب است. دکتر نخعی‌زاده در این باره می‌گوید: مهم‌ترین عامل برای مراقبت از پوست، ضدآفتاب‌هاست که از پوست در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند. عوامل مختلفی در روند پیری پوست موثر است که مهم‌ترین آنها محافظت نکردن از پوست در برابر آفتاب، مصرف سیگار، تغذیه نامناسب و نداشتن تحرک است که همه این عوامل باعث صدمه به پوست می‌شود.

 

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

مرطوب‌کننده‌ها کمک به نگهداری رطوبت ذاتی پوست می‌کنند. این مواد جنبه مهمی در مراقبت از پوست دارد. دکتر گلشنی در این باره می‌گوید: مرطوب‌کننده‌های مختلفی برای انواع پوست وجود دارد که انتخاب نامناسب آنها می‌تواند باعث صدمه به پوست و ایجاد جوش شود. به گفته دکتر نخعی‌زاده، متخصصان پوست به مصرف کرم‌های مختلف لیفت و کلاژن برای جوان‌سازی اعتقادی ندارند. البته برخی کرم‌های دارویی که تجویز می‌شود در دراز مدت، اثرات جوان‌سازی دارد. همچنین ماسک‌های صورت باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود. در هر حال توصیه می‌شود که برای انجام هر گونه اقدام یا استفاده از هر گونه داروی موضعی برای جوان‌سازی پوست حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

 

دکتر گلشنی با اشاره به این ‌که انجام لیزر پوست و تزریق بوتاکس نباید در شرایط نامناسب صورت گیرد، می‌گوید: انجام این امور در آرایشگاه‌ها به دلیل استفاده از مواد نامرغوب و گاهی غیرمجاز و روش‌های نادرست تجویز، باعث بروز عوارض جبران‌ناپذیری مانند عفونت‌های مختلف، سوختگی، افتادگی پلک و… می‌شود.

 

استفاده از پاک‌کننده‌ها

یکی از مواردی که معمولا برخی افراد رعایت نمی‌کنند، پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب است. خوابیدن با آرایش می‌تواند به پیری زودرس و آسیب‌های پوستی منجر شود. بهترین راه برای پاک کردن آرایش صورت، استفاده از آب و محلول‌های پاک‌کننده است. افراد باید اطمینان حاصل کنند که هیچ اثری از مواد آرایشی روی پوستشان قبل از خوابیدن باقی نمانده باشد.

 

به طورکلی مدیریت شیوه زندگی سالم، از عناصر مهم مراقبت و محافظت از پوست است. یکی از نکات حائز اهمیت در مورد پوست هر فردی این است که نوع پوست خود را بشناسد. ورزش کردن در کنار یک رژیم غذایی خوب و سالم و نوشیدن مقدار زیادی آب، اجتناب از سیگار کشیدن و استراحت به میزان کافی کمک می‌کند شما پوست خوبی داشته باشید.

 

منبع: جام جم