به گفته یک کار‌شناس مامایی، کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین نوع آن کیست‌های ساده است و زنان زیر ۴۰ سال یا در سن باروری را بیشتر درگیر می‌کند.

 

Benign_Ovarian_Cyst

مولود توتونچیان اظهار کرد: بیشتر کیست‌های تخمدان در زنان از نوع کیست‌های ساده یا فولیکولار هستند که در اثر رشد فولیکول و باز نشدن آن ایجاد می‌شوند. وی با بیان اینکه کیست‌های ساده تخمدان، زنان را در سن باروری و بیشتر زیر ۴۰ سال درگیر می‌کند، تاکید کرد: کیست‌های ساده تخمدان خوش خیم هستند و در بیشتر موارد با درمان ساده بهبود می‌یابند.

 

توتونچیان تصریح کرد: کیست‌های تخمدان خود را با علائمی همچون نامنظمی قاعدگی، لکه بینی و عدم قاعدگی، رشد موهای زائد و… نشان می‌دهد. این کار‌شناس مامایی بهترین راه تشخیص کیست تخمدان را سونوگرافی دانست و گفت: ساده‌ترین راه درمان این نوع کیست‌ها، قرص‌های ال.‌دی (ضدبارداری) است که در دوره‌های ۲ ماهه، ۳ ماهه و ۶ ماهه با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود، اما چنانچه اندازه کیست از شش سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد باید جراحی شود.

 

وی تاکید کرد: کیست‌های یاد شده قابل عود است و بیمار باید با توجه به داشتن علائم هر شش ماه تا سالی یک‌بار سونوگرافی شود؛ به طوری که در صورت عدم درمان، ممکن است کیست دچار پارگی یا پیچ خوردگی شود که مشکلاتی را به همراه دارد.

 

منبع : ایسنا