شناختن خوراکی ها از مهم ترین مسائل طب سنتی است، اینکه بدانیم چه می خوریم کمک زیادی به سلامت انسان می کند. در اینجا به خواص برخی از خوراکی ها اشاره می کنیم.

 

خواص سیر

خواص سیر

سیر قوه باء را تقویت می کند، ادرار را زیاد نموده و عروق شعریه را باز می کند و همین موضوع سبب می شود که فشار خون پایین بیاید. سیر بهترین درمان نسیان و فراموشی است، خوردن سیر کدورت ذهن را از بین می برد. میکروب های وبا و گریپ و عده زیادی از میکروب ها را نابود می سازد. سیر بهترین مقوی پیاز مغز بوده، روی غدد مغز تاثیر نیکو دارد. سیر دارای ویتامین های ث، ب بوده و خوردن آن برای بیماران رماتیسم و نقرس مفید است و بوی آن را معمولا با خوردن سبزی های سبز می توان از بین برد. سیر اثر نیکویی در ضدعفونی کردن معده دارد، ولی نباید در خوردن آن افراط کرد. اگر با غذا همه روزه یک پر سیر میل کنید بوی آن شما را آزار نمی دهد و همیشه سالم خواهید بود.

 

خواص جعفری

جعفری سرشار از ویتامین آ و مخصوصا ویتامین ث، دارای آهن، آهک و فسفر است. خاصیت های آن: مقوی، اشتهاآور، محلل، برای سینه مفید است. تخم جعفری دارای آپیول است که آپیول ماده پر قوتی است که تب بر است و نیز خون را ضدعفونی و مجاری روده ها را ضدعفونی می کند و از ابتلای بدن به سرطان جلوگیری می کند، از این رو باید جعفری را جزء غذای روزانه اشخاص کم خون یا بچه هایی که دیر رشد می کنند وارد کرد. اگر چشم شما درد می کند یا ورم چرکی کرده، ضماد برگ های جعفری را روی آن بگذارید. درد و ورم آن را برطرف می کند. برگ جعفری را بکوبند و در عرق بخیسانند و بر گونه بگذارند در مورد آنژین مفید است و معمولا اینگونه ضماد را باید چند بار تجدید کرد.

 

خواص اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین های آ، ب، ث می باشد. اگر در ماه های اردیبهشت و آبان این سبزی چیده شود، ویتامین ث آن خیلی زیاد است و هضم آن آسان است. اسفناج دارای مقدار زیادی آهن است و صد گرم اسفناج چهل تا پنجاه میلی گرم آهن، آهک، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارا است. کلروفیلی که در اسفناج است عضلات روده ها را تحریک کرده و سلولزهای آن تخلیه مدفوعات را آسان می کند. اسفناج جاروی حقیقی مجاری دستگاه گوارش است که به خوبی آن مجاری را پاک می کند. نیز اسفناج برای کسانی که کبد حساس و ناراحتی دارند، مبتلا به رماتیسم هستند، سنگ کلیه و مثانه یا ورم روده دارند منع شده است.

 

خواص نعنا

نعنا، دوست باوفای کبد است، ترشی صفرا را رقیق می کند و کلسترل خون را پایین می آورد و به همین جهت پیری را به تاخیر می اندازد. برای این منظور یعنی سیال کردن صفرا بهتر آن است که قبل از غذا خورده شود. یک فنجان دم کرده نعنا، بعد از غذا هضم را آسان و اختلالات معده ای را بر طرف می کند. نعنا به علت داشتن اسانس و عطر مخصوص، میکروب کش قوی است، مخصوصا سرماخوردگی را درمان می کند و در بیماری های حصبه و کولی باسیلوز که یک نوع بیماری معده است بسیار نافع بوده و به طور قطع از مرض جلوگیری می کند نیز معالج امراض پوستی مخصوصا اگزما و خارش های جلدی می باشد و ضماد آن برای سوختگی و برطرف کردن سرخی و خارش پوست نافع است.

 

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد