زایمان طبیعی یک از اعجاب انگیزترین فرآیند های جهان خلقت است. چیزی که همه دختران و مادران آینده و علی الخصوص خانم های باردار به آن فکر می کنند . یکی از دغدغه های اصلی یک خانم باردار از همان روزهای اول بارداری موضوع زایمان است.  هر خانمی دوست دارد بداند که در طول فرآیند زایمان چه اتفاقی برای او و جنین در راهش خواهد افتاد. در این باره گفتگویی داشتیم با خانم دکتر زینب توکلی ، پروهشگر و کارشناس مامایی و بهداشت باروری که در ادامه می توانید مطالعه کنید.

زایمان طبیعی

فرآیند زایمان طبیعی کی آغاز می شود؟

 انتظار می رود که یک بارداری سالم و نرمال چهل هفته به طول بیانجامد. بنابر این می توان از هفته های ۳۸ تا ۴۰ بارداری منتظر شروع علائم زایمان بود. با مراجعه به مطلب تاریخ زایمان خود را با این فرمول محاسبه کنید می توانید اطلاعات کامل در مورد نحوه محاسبه تاریخ زایمان طبیعی بر اساس قاعدگی را مطالعه کنید.

اگر بارداری بدون هیچگونه عارضه ای مانند پارگی کیسه آب  و یا مشکلات جفت باشد، با توجه به صحبت های بالا در مورد موعد زایمان، انقباضات رحمی آغاز می شود.

کدام درد ها نشان دهند ه درد های زایمان است؟

واقعیت این است که هر دردی درد زایمان نیست. در دنیای پزشکی درد زایمان دردی است که ناشی از انقباضات براکستون هیکس  است . براکستون هیکس انقباضات اصلی رحم برای زایمان است ولی قبل از آن ممکن است یک خانم باردار انقباضات و درد هایی را درک کند که در واقع تمرین رحم برای روز زایمان است.  اشتباهی که وجود دارد این است که اکثر افراد تاثیر گرفته از باورهای عمومی غلط و یا فیلم ها گمان می کنند که زمانی که مادر اولین دردها را احساس کند زمان زایمان فرا رسیده و هراسان به بیمارستان مراجعه می کنند.

گاهی ممکن است دردهای ناشی از تمرینات رحم،  از دوهفته قبل از موعد زایمان هم آغاز شود.

انقباضات رحمی وقتی موثر و نشانه زایمان است که مادر در هر ۱۵ دقیقه دردی که حداقل ۳۰ ثانیه طول می کشد را داشته احساس کند. در واقع هر یک ربع درد داشته باشد، دردی که پیوسته نبوده و منقطع است.  هر چه به زمان زایمان نزدیک شود این دردها با فاصله زمانی کمتری اتفاق می افتد.

از هفته ۳۸ بارداری به بعد باید منتظر زایمان بود ولی دردی که یکبار اتفاق می افتد و بعد از ۴ ساعت دوباره تکرار می شود نباید نگران کننده باشد بلکه مادر باید منتظر و هشیار برای فرا رسیدن زمان زایمان خود باشد.

درد زیمان  دردی است که از زیر شکم شروع شده و به سمت کمر و کشاله ران کشیده می شود. اصطلاحا برخی از مادران می گویند دردی که مثل کمربند دور شکم و زیر شکم را فرامی گیرد. ولی دردی که در کل شکم پخش شود درد منجر به زایمان نیست.

چه موقع باید برای زایمان طبیعی به بیمارستان مراجعه کرد؟

یک خانم باردار باید به موقع و هنگام فرارسیدن زمان زایمان به بیمارستان مراجعه کند. مراجعه زودتر از موعد ممکن است موجب مداخله در زایمان طبیعی شود. البته مواردی هستند که اورژانس محسوب می شوند. در مجموع در شرایط زیر خانم باردار باید به بیمارستان رجوع کند.

  • در حالت طبیعی زمانی که درد ها یک ربع یک بار با شدت زیاد باشد
  • زمانی که مادر دچار آب ریزش که نشان دهنده پاره شدن کیسه آب است شده باشد.
  • زمانی که ترشحات خونی غیر متعارف را مشاهده کند.
  • یا اینکه به شدت حرکات جنین کم شده باشد و مادر نتواند صدای قلب جنین را درک کند.

فرآیند زایمان چگونه اتفاق می افتد ؟

یکی از نشانه های نزدیک شدن زمان زایمان باز شدن دهانه رحم است. وقتی که خانم باردار به بیمارستان مراجعه می کند اولین کار معاینه برای چک کردن باز شدن دهانه رحم است. چنانچه مادر هنوز به این مرحله نرسیده باشد توصیه می شود که در خانه بماند تا مجبور نباشد از آمپول فشار استفاده کند.

نیاز به توضیح است که بدانید دهانه رحم در درون بدن است یعنی ۱۰ سانت بالاتر از آنچه که دیده می شود.

مادری در بیمارستان بستری می شود که دهانه رحم او ۳ تا ۴ سانت باز شده باشد. فرآیند اصلی زایمان از این موقع آغاز می شود .

در اتاق لیبر(اتاق درد) مادر زمانی را برای باز شدن دهانه رحم به حد ۱۰ سانت که برای زایمان لازم است صرف می کند. در این مدت با کمک کادر درمانی اگر شدت انقباضات موثر و کارآمد نباشد از آمپول فشار(اکسی توزین) استفاده می شود.

بعد از این مدت مادر به اتاق زایمان منتقل می شود. در اتاق زایمان به کمک کادر پزشکی و ماما بی حسی انجام شده و با زور زدن مادر نوزاد از رحم خارج می شود. در صورت نیاز برش کوچکی که در پوست ناحیه پرینه داده می شود. بعد از تولد نوزاد ، جفت ( که تکه ای جگر مانند است و وظیفه اکسیژن رسانی و تغذیه جنین را به عهده دارد )به فاصله زمانی ۵ تا ۳۰ دقیقه خارج می شود. نهایتا کادر درمانی بعد از اطمینان از خالی شدن رحم و خونریزی نداشتن اقدام به دوختن ناحیه برش می کنند.

با همه این صحبت ها باید اضافه کرد درد زایمان یک درد سخت ولی کاملا قابل تحمل است و در طول تاریخ همه خانم ها این زایمان را تجربه کرده اند و آنچه در گذشته در مورد مرگ ها بر اثر زایمان گقته می شود هرگز به دلیل درد نبوده بلکه به علت خونریزی می باشد. چیزی که امروزه کاملا قابل کنترل است.

  با مراجعه به مقاله بعدی از  سری مقاله های زایمان طبیعی  اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه زمانی زایمان طبیعی به سزارین منجر می شود؟ کسب کنید.  همچنین پیشنهاد می کنیم با مراجعه به مطلب زایمان طبیعی بدون درد  در مورد روش های کاهنده اطلاعات خود را تکمیل کنید.

فیلم زیر از زایمان طبیعی ، لحظه زیبای تولد یک نوزاد و اتفاقی که برای مادر در اتاق زایمان می افتد را نشان می دهد.