يك متخصص تغذيه با بيان اين كه مشکل بواسير غالبا با تغيير عادات غذايی و کنترل يبوست برطرف می‌شود، گفت: يبوست از مشکلات شايع دوران بارداری است كه به بروز هموروييد با علايم سوزش، خارش و ناراحتی منجر می‌شود.

مينو فروزاني با بيان اينکه يبوست از مشکلات شايع دوران بارداري است، گفت : در مواردي يبوست در بارداري مشکل آفرين مي‌شود. وي با اشاره به اينکه تغييرات هورموني در دوران بارداري و افزايش استراحت، سست سازي و بي حرکتي عضلات معده و روده زمينه را براي بروز يبوست در اين دوران فراهم مي‌كند، گفت: فشار رحم بزرگ شده به بخش انتهايي روده به ويژه در اواخر دوران بارداري عمل دفع را مشکل‌تر مي‌كند.

gas-problem-during-pregnancy

دکتر فروزاني به زنان باردار توصيه كرد: براي نظم و راحتي عمل دفع مايعات بيشتري نوشيده، غذاهاي حاوي مواد فيبري و سلولزي از قبيل ناني که بيشتر سبوس دارد، ميوه جات و سبزيجات فيبردار ، ميوه جات خشک به ويژه آلو و انجير و ديگر ميوه ها و آب آنها نيز بايد در وعده هاي غذا و بين غذا بيشتر استفاده شود.

گفته وي، در دوران بارداري از مصرف داروهاي ملين، مگر در موارد استثنايي و تحت نظر پزشک بايد خودداري شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اينکه هموروييد يکي از مشکلاتي است که در صورت عدم رسيدگي به بيمار، پس از يبوست ايجاد مي شود، گفت: يکي از مشکلات رايج در اواخر بارداري داشتن هموروييد است که اغلب در نتيجه افزايش وزن جنين و همچنين فشاري که جنين و رحم به قسمت پايين وارد مي آورد سبب بزرگ شدن عروق ناحيه رکتوم مي گردد، ايجاد مي شود.

فروزاني در خصوص علايم هموروييد نيز گفت: هموروييد ممکن است باعث سوزش، خارش و ناراحتي زياد شود، معمولا مشکل هموروييد با تغيير عادات بد غذايي و کنترل يبوست برطرف مي شود، در ضمن دستورات بهداشتي مانند استراحت کافي در آخر روز جهت برطرف شدن فشار رحم به قسمت پايين روده بايد رعايت شود.

منبع: ایسنا