ترسناک ترین بخش از تصمیم گیری برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین این است که آیا ممکن است دوباره با خطر سقط مواجه شوید. تجربه یک سقط جنین برای مادرها به اندازه کافی دردناک و شوک آور است و به همین خاطر حاضرند هر کاری بکنند اما دو باره در این مخمصه نیفتاند.
 
بارداری مجدد

بارداری مجدد – احتمال سقط دوم تنها 1 تا 5 درصد 

اگر یک بار دچار سقط جنین شدید و حالا بر سر دوراهی مانده اید که آیا برای بار دوم باردار شوید یا نه، یک خبر خوب برایتان داریم و آن هم این است که احتمال سقط جنین دوم در خانم هایی که یک بار دچار این وضعیت شدند کمتر از 5 درصد است. با این وجود نباید فراموش کنید که احتمال سقط جنین مجدد به نوع سقط بستگی دارد که دفعه اول داشتید. 
 

سقط جنین در سه ماهه اول 

پزشکان بر این باورند که اکثر سقط جنین هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد به دلیل نقایص کروموزومی است که روی رشد جنین تاثیر می گذارد و این مساله در حاملگی های شیمیایی هم صدق می کند. اگر دفعه قبل در سه ماهه اول دچار سقط شدید، این مساله تشدید کننده احتمال سقط در بارداری دومتان نخواهد بود و در واقع شانس شما برای سقط مجدد درست به اندازه زنی است که برای اولین بار باردار شده است. 
 

سقط در سه ماهه دوم یا مرده زایی

مطالعات نشان می دهد زنانی که در سه ماهه دوم دچار سقط جنین می شوند یا سابقه مرده زایی دارند، با ریسک بالاتری برای سقط جنین در بارداری مجدد یا زایمان زودرس مواجه هستند. البته همچنان شانس شما برای داشتن بارداری سالم بیشتر از خطر سقط جنین تان است بنابراین لازم نیست خیلی نگران باشید یا از ترس سقط نخواهید که باردار شوید. با این حال اگر سابقه یک سقط در سه ماهه دوم یا مرده زایی را داشتید بهتر است در بارداری فعلی تان تحت نظر متخصص باشید. 
 

بارداری مجدد – بارداری خارج از رحمی

اگر جنین تان در بارداری اول به دلیل حاملگی خارج از رحمی از دست رفته است 10 تا 20 درصد احتمال وجود دارد که بارداری دومتان هم به صورت خارج از رحم رخ دهد. این احتمال در زنانی که سابقه این نوع از بارداری را نداشته اند، تنها 1 درصد است. در این شرایط به محض اینکه اولین علائم بارداری را داشتید به متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید که اوضاع رو به راه بوده و جنین داخل رحم جای گرفته است. اگر این اطمینان خاطر را پیدا کردید دیگر احتمال سقط جنین برای شما با یک خانم معمولی هیچ تفاوتی ندارد. 
 

بارداری مجدد – اگر برای بار دوم دچار سقط شدم… 

متاسفانه اوضاع همیشه خوب پیش نمی رود و کسی که یک بار دچار سقط شده ممکن است برای بار دوم هم در این وضعیت قرار گیرد. اما یادتان باشد که حتی بعد از سقط دوم هم شما این شانس و فرصت را دارید که یک بارداری سالم و طبیعی را تجربه کنید و بچه دار شوید. شاید فقط لازم باشد قبل  از اقدام مجدد یکسری آزمایش انجام دهید تا دلیل سقط ها بررسی و در  صورت لزوم درمان شود. 

 

منبع: نی نی بان