کودک را در سال اول زندگی باید 5 بار برای واکسیناسیون به مراکز بهداشتی درمانی برد.  البته برنامه واکسیناسیون نوزاد در هر کشوری متفاوت است، اگر می‌بینید برنامه واکسیناسیون نوزادان خارجی با کودکان ایرانی متفاوت است، نباید متعجب شوید.

برنامه واکسیناسیون نوزاد ، واکسن های نوزاد

ابتلا به بعضی بیماری ها در دوران کودکی بسیار خطرناک است و می تواند سبب مرگ و میر و ایجاد ناتوانی شود. مهم ترین این بیماری ها، که سالانه جان تعداد بسیاری از کودکان را می گیرد، سل، سرخک، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری و هپاتیت «ب» است. همه کودکان باید در مقابل این بیماری ها واکسینه شوند.

برنامه واکسیناسیون نوزاد

وقتی کودکی در ایران به دنیا می‌آید، در اولین قدم واکسن فلج اطفال و ب‌ث‌ژ به او تزریق می‌شود و در نهایت اولین نوبت واکسن هپاتیت B را باید دریافت کند.

برنامه بعدی از ۲ ماهگی شروع می‌شود. نوبت اول سه‌گانه و فلج اطفال و نوبت دوم واکسن هپاتیت B را به کودک تزریق می‌کنند.

نوبت بعدی ۴ ماهگی است که قطره فلج اطفال و واکسن سه‌گانه تزریق می‌شود.

در ۶ ماهگی نوبت سوم هپاتیت B، نوبت سوم فلج و سه‌گانه تجویز می‌شود.

بعد از ۶ ماهگی یعنی در یک سالگی واکسیناسیون mmR سرخک، سرخجه، اوریون تزریق و در ۱۸ ماهگی نیز تکرار می‌شود و در نهایت قطره یادآور فلج و سه‌گانه داده می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که برخی واکسن‌ها مانند آنفلوآنزا در درمانگاه‌ها تزریق می‌شود. بر این اساس، از ۶ ماهگی به بعد تا ۳ سال اول دو نوبت واکسیناسیون به فاصله یک ماه و از ۳ سال به بعد، سالی یک بار واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع سرما تزریق می‌شود تا میزان سرماخوردگی کاهش یابد.

کاربر گرامی اگر علاقمند به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می کنیم که به مطالب زیر مراجعه کنید:

قطره های ویتامین ضروری برای نوزاد کدام است ؟

۷ نکته درباره واکسیناسیون نوزاد

 چکار کنیم قطره آهن به دندان آسیب نزند؟

منبع: جام جم

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی   الگوی عروسک نمدی   نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]