خوردن غذاهایی که سرشار از موادمغذی اند نه تنها برای سلامت افراد مفید و مناسب است بلکه می تواند قدرت باروری را هم در آنها بالا برود. به هر حال این روزها شیوع ناباروری به یک مشکل جدی بین زوج ها تبدیل شده و این در شرایطی است که شاید یک برنامه غذایی اصولی بتواند این مشکل را به حداقل برساند…

غذاهایی که در پروتئین، چربی های ضروری، ویتامین ها و مینرال ها قوی هستند، می توانند احتمال باروری را در افراد تقویت کنند. در این مطلب به برخی از گروه های غذایی خاص که به طور مجزا می توانند قدرت باروری را بین زنان و مردان بالا ببرند اشاره شده است.

 

2950664_389

موادغذایی که برای خانم ها مفید هستند:

منابع غذایی آهن: اگر در برنامه غذایی خود از خوراکی هایی استفاده کنید که منابع غنی از آهن هستند به نوعی سلامت باروری و البته تخمدان های خود را تضمین کرده اید. در همین راستا گنجاندن گوشت مرغ، ماهی سالمون و گوشت قرمز در سبد غذایی می تواند یک گام اساسی برای تامین آهن و به تبع آن تقویت قدرت باروری در خانم ها باشد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد، محصولات ارگانیک قطعا تاثیر گذاری بهتر و البته بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

مغزهای خام: گردو، تخم کدو، کنجد، بادام، شاهدانه و بیشتر مغزهای تخمه های بزرگ و البته خام، همه و همه منابع غنی از امگا۳ به عنوان اسیدچرب ضروری برای بدن، آهن، زینک و ویتامین E هستند که مطالعه ها ثابت کرده، می توانند برای حفظ توانایی باروری بین خانم ها تاثیر گذار باشند.

سبزی هایی با برگ های سبز تیره: سبزی های سبز از جمله اسفناج و انواع کلم ها با برگ سبز از این جهت که با ویتامین ها و مینرال های حامی توانایی باروری پر شده اند باید جایی در برنامه غذایی خانم ها داشته باشند. ویتامین ۶B که به فراوانی در سبزی های سبز رنگ پیدا می شود، تاثیر بسزایی در نظم هورمونی بدن دارد و این نظم هورمونی در نهایت، سلامت قدرت باروری را در پی خواهد داشت.

ماهی آب های سرد: ماهی آب های سرد منابع غنی از امگا۳ هستند که به عنوان یک اسیدچرب ضروری برای بدن سلامت سلولی را تامین و تعادل هورمونی را برقرار می کند. ماهی سالمون و ساردین از جمله ماهی های آب های سرد هستند که می توانند در برنامه غذایی شما جای بگیرند. بهتر است به طور کلی، خوردن ماهی را بین ۱ تا ۳ وعده در هر هفته در برنامه غذایی خود جای بدهید. کنار همه اینها می توانید از مکمل های غذایی روغن ماهی هم استفاده کنید.

تخم مرغ: پروتئین را می توانید به فراوانی در تخم مرغ پیدا کنید و همین فراوانی پروتئین است که تخم مرغ را از لحاظ ارزش غذایی در جمع مواد خوراکی بسیار سودمند جای می دهد به خصوص که پروتئین می تواند یکی از موادمغذی حامی قدرت باروری باشد، بنابراین تخم مرغ به همین دلیل باید در سبد غذایی خانواده از جای ثابتی بهره ببرد.

 

موادغذایی که برای آقایان مفید هستند:

تخم کدو: زینک، یکی از مینرال های ضروری برای سلامت آقایان است. به خصوص وقتی پای تقویت قدرت باروری در مردان به میان می آید زینک می تواند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و البته بد نیست بدانید تخم کدو یکی از منابع غنی این مینرال ضروری یعنی زینک محسوب می شود. در واقع زینک باعث بالا رفتن مقدار اسپرم می شود و به همین دلیل است که در جمع مینرال های مفید برای تقویت قدرت باروری در مردان قرار می گیرد بنابراین تخم کدویی که تا دیروز خوردن آن فقط از سر سرگرمی بود از امروز باید به عنوان یک ماده غذایی مفید برای آقایان جای ثابتی در برنامه غذایی آنها باز کند.

مرکبات: ویتامین C که اتفاقا به میزان فراوانی در مرکبات یافت می شود بنابر مطالعه های انجام شده توانایی حرکتی و قدرت باروری اسپرم ها را بسیار بالا می برد. به این ترتیب آقایان باید حتما خوردن میوه هایی مانند لیموی ترش و شیرین، گریپ فروت و پرتقال را به طور منظم در رژیم های غذایی خود قرار بدهند تا مقدار ویتامین C دریافتی بدن خود را به حداکثر برسانند.

نکته

بهتر است بدانید در این بین هستند موادغذایی که ممکن است روی قدرت باروری افراد تاثیر نامطلوبی بگذارند. به خصوص اگر زوج ها برای بچه دارشدن برنامه ریزی کرده اند بهتر است از مصرف مرتب و مداوم این دست خوردنی ها پرهیز کنند. غذاهای کنسروی، شکر در مقدار بالا، مواد افزودنی صنعتی و الکل از جمله چیزهایی هستند که ممکن است روی قدرت باروری افراد تاثیر نامطلوبی بگذارند. همچنین خوردن نوشیدنی های کافئین دار بیش از حد طبیعی یعنی چیزی معادل بیش از ۳ فنجان در روز، می تواند تعادل املاح بدن را به هم بزند و چه بسا مشکلاتی را در باروری ایجاد کند.

منبع :  هفته نامه زندگی مثبت