می توان گفت خانمی نیست که طی زندگی اش حداقل یک بار با ترشحات ناحیه تناسلی و خارش و سوزش ناشی از آن روبه رو نشده باشد. در واقع، شایع ترین علت مراجعه خانم ها به متخصص زنان، عفونت های ناحیه واژن و با شیوع کمتر، عفونت رحم و لوله های رحمی است.

عفونت های زنانه ، عفونت قارچی

واژن زنان باکتری های مفیدی دارد که برای حفظ سلامت آن بسیار مفید است. در کنار این باکتری ها، بعضی میکروب های بیماری زا نیز در واژن زندگی می کنند که در شرایط طبیعی و تا زمانی که مکانیسم دفاعی طبیعی بدن فعال است، باعث عفونت نمی شوند، اما اگر به هردلیل این مکانیسم های دفاعی دچار اختلال شوند، این میکروب ها مجال بیماری زایی و بروز پیدا می کنند.

وقتی ترشحات طبیعی، عفونی می شود

به طور طبیعی در واژن و دهانه رحم خانم ها مقدار کمی مایع به طور مداوم ترشح می شود که باعث می شود مجرای تناسلی مرطوب باقی بماند و از طرفی به سلامت و پاک شدن مجرای تناسلی کمک می کند.

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان، اظهار می کند: این ترشحات، بی رنگ و بدون بو است، اما بسته به سیکل ماهانه در خانم ها، رنگ و غلظت آن تغییرپذیر است، به طوری که زمان تخمک گذاری، حاملگی، شیر دادن و نزدیکی جنسی مقدار این ترشحات بیشتر می شود.

در واقع، کیفیت و کمیت ترشحات واژن در هر زن در طول زمان و حتی طی دوره ماهانه تغییر می کند؛ یعنی ترشحات قبل از بلوغ با ترشحات دوران بارداری و ترشحات پس از یائسگی متفاوت است. به همین ترتیب، هورمون ها تاثیر مهمی روی ترشحات واژن دارد و در نتیجه بارداری یا مصرف قرص های ضدبارداری، ترشحات واژن را تغییر می دهد. در دوران قاعدگی و دوره پس از زایمان هم کیفیت یا میزان ترشحات ممکن است تغییر کند.

این متخصص زنان و نازایی با تاکید بر این که ترشح زیاد تر از معمول، ممکن است با بوی بد توام شود و آن را افزایش دهد، می افزاید: استحمام مرتب و خشک کردن عضو تناسلی کافی است، اما در صورتی که بوی زننده داشته باشد، حاکی از عفونت است. اگر افزایش ترشح باعث تغییر رنگ، بو، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش بشود، غیرطبیعی تلقی می شود و مراجعه به پزشک را ضروری می کند. فراموش نکنید هر عاملی که در محیط طبیعی واژن تغییر ایجاد کند، سبب افزایش ترشح غیرطبیعی از واژن می شود؛ عواملی چون استفاده از بعضی صابون ها، آنتی بیوتیک ها، بیماری قند، حاملگی، نزدیکی مکرر، عفونت یا حتی پاک کردن مجرای تناسلی به وسیله اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی یا دوش واژینال.

پیشگیری ار عفونت های زنانه

اما سوالی که مطرح می شود، این است که آیا با رعایت بهداشت ناحیه تناسلی می توان از بروز این عفونت ها پیشگیری کرد؟

دکتر لاهوتی، در پاسخ این پرسش می گوید:سلامت دستگاه تناسلی بیش از هرچیز وابسته به رعایت بهداشت این ناحیه است و با تمیز نگه داشتن اندام تناسلی تاحد زیادی می توان از عفونت پیشگیری کرد، اما بعضی مواقع علت ایجاد عفونت، سرایت از همسر است که​ گاهی​ ​ بیمار​ نیست، ولی ​ناقل​ محسوب می شود. در واقع عفونت همان طور که از مرد به زن منتقل می شود، از زن به مرد نیز قابل سرایت است.

بروز عفونت در دختران مجرد

به گفته دکتر لاهوتی، گرچه عفونت دستگاه تناسلی بیشتر از طریق روابط جنسی منتقل می شود، اما ممکن است در دختران مجرد هم به علت تغییر محیط طبیعی واژن تحت تاثیر عواملی چون مصرف آنتی بیوتیک و از بین رفتن میکروب های دفاعی دستگاه تناسلی ایجاد شود. البته در دختران این عفونت درحد عفونت واژن محدود می ماند، ولی در بانوان دهانه رحم و رحم نیز درگیر می شود.

علائم عفونت واژن را بشناسید

به طور کلی عفونت دستگاه تناسلی داخلی زنان شامل عفونت واژن، دهانه رحم و گردن رحم است که هرکدام با میکروب های خاص خودش ایجاد می شود.

دکتر لاهوتی با تاکید بر این که زمان مشخصی برای افزایش احتمال عفونت های رحمی ذکر نشده، ولی دردوره بعد از زایمان، احتمال ایجاد آن بیشتر است، می گوید: این عفونت ها بسته به این که در کدام ناحیه از دستگاه تناسلی و با چه میکروبی ایجاد شده باشد، علائم متفاوتی دارد و حتی گاهی بی علامت است. علائم عفونت دستگاه تناسلی از خارش و سوزش شدید ناحیه تناسلی با ترشح زرد و بدبو یا بدون آن تا درد زمان نزدیکی و خونریزی پس از نزدیکی، درد زیر شکم، تب و لرز متفاوت است.

هر شش ماه یکبار به متخصص زنان مراجعه کنید

اگر عفونت، علامت دار باشد، به نفع بیمار است، چرا که باعث مراجعه وی به پزشک و درمان می شود در حالی که عفونت بی سروصدا ممکن است حتی تا وقتی خیلی پیشرفت کرده، هیچ علامتی ایجاد نکند.

به گفته دکتر لاهوتی در برخی موارد، عفونت ها بی سروصدا و بدون علامت در فضای شکم پخش می شود و باعث چسبندگی شدید و ناباروری می شود. به همین علت توصیه می شود همه خانم ها حداقل هرشش ماه یک بار، به پزشک زنان مراجعه کنند.

چرا عفونت ها عود می کند

چرا با این که بیمار مبتلا به عفونت ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه می کند و دستور دارویی هم دریافت می کند، اما باز هم دچار عود بیماری می شود.

دکتر لاهوتی در پاسخ می گوید: علت عود می تواند مقاومت میکروب به آنتی بیوتیک تجویز شده باشد یا این که بیمار دارویش را درست و سر ساعت مصرف نکرده است. حتی ممکن است خانم، بیماری را از همسرش گرفته باشد که در این مواقع تا زمانی که همسر درمان نشود، بیماری مرتب عود می کند. گاهی هم محیط واژن تغییر کرده و باکتری های طبیعی واژن از بین رفته اند و به همین دلیل، باکتری های بیماری زا، دوباره مجال رشد پیدا می کنند. در این موارد باید دارویی تجویز شود که محیط واژن را به حالت طبیعی بازگرداند.

عفونت های دستگاه تناسلی ممکن است قارچی، میکروبی یا ویروسی باشند و اگرچه معمولا بعضی میکروب ها مثل سوزاک و سیفلیس بسیار خطرناک و پرعارضه است، اما عفونت های قارچی همیشه بی خطر نیستند. این عفونت ها بخصوص در بیماران دیابتی یا بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی می تواند مشکلات شدیدی ایجاد کند، اما در حالت طبیعی معمولا خطر زیادی ندارد و اگرچه ممکن است با عود باعث آزار بیمار شود، ولی خطر جدی برای سلامت بیمار محسوب نمی شود.

درمان عفونت های زنانه

درمان عفونت بسته به علت آن، شامل داروهای ضدمیکروبی و ضدقارچ می شود که به صورت خوراکی، موضعی یا حتی گاهی تزریقی است. در مواردی که بیمار، دچار عود مکرر می شود یا باید عامل زمینه ای درمان یا کنترل شود یا درصورتی که علت عود مشخص نیست، از داروهایی که محیط واژن را به حالت طبیعی بازمی گرداند، در کنار درمان ضد میکروبی و ضدقارچ استفاده شود. فراموش نکنید، نکته مهم برای پیشگیری از عفونت ناحیه تناسلی زنان آن است که بهداشت این ناحیه در هیچ شرایطی فراموش نشود.

کاربر گرامی، اگر تمایل دارید مطالب بیشتری مرتبط با این موضوع بخوانید کلیک کنید.

عوامل مختلف سوزش ادرار در خانم ها

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]

منیع : روزنامه جام جم