خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره ،علائم افسردگی اساسی یا سرخوردگی روانی است، وقایع پراسترس زندگی،شکست در کار،اعتماد به نفس پایین و وابستگی شدید به یک فرد باعث ایجاد این اختلال در فرد می شود

thروانپزشک مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی استان زنجان، گفت: بیماری افسردگی اساسی در زنان شایع تر از مردان است.
علیرضا آرمانی کیا روز سه شنبه در گفت و گو با مجله پزشکی دکتر سلام ،افزود: بیماری افسرگی اساسی در میان زنان 20 تا 40 ساله شیوع بیشتری دارد و عوامل متعددی در بروز و تشدید این نوع بیماری دخالت دارد.
وی یادآورشد: این نوع بیماری ارثی محیطی محسوب می شود به طوری که اگر یکی از والدین و یا هر دو به افسردگی اساسی مبتلا باشند، احتمال ابتلاء فرزندان به این بیماری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
آرمانی کیا، علائم این نوع بیماری را خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره برشمرد.
وی اظهارکرد: غمگینی، گریه بی دلیل، از دست دادن علاقه و توانی، بی حالی و خستگی، بی قراری، زودرنجی، اختلال در خواب، پرخوری و کم خوری رااز دیگر نشانه های این نوع بیماری بیان کرد.
رییس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی استان زنجان، گفت: بیماری افسردگی اساسی در مجموع منجر به از کارافتادگی قابل توجه فرد در زندگی فردی، اجتماعی و اشتغال می شود و عملکردهای روزمره و سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی، یادآورشد: تعارضات و فقدان هایی در روابط بین فردی و عوامل رفتاری نظیر افزایش تنش و استرس و کاهش تجارب مثبت و لذت بخش نیز می تواند موجب تشدید این بیماری شود.
این روانپزشک مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی استان زنجان، تصریح کرد: بسیاری از مبتلایان به این نوع بیماری افکار خودکشی و احساس گناه به دلیل چیزهای کم اهمیت و خیالی دارند.
آرمانی کیا، با تاکید بر اینکه تشخیص این نوع بیماری در مراحل اولیه نقش تاثیرگذاری در کنترل آن دارد، گفت: برای پیشگیری از شدت این بیماری اقدامات دارویی و غیردارویی از سوی روانپزشک تجویز می شود.
وی، اظهار کرد: اقدامات درمانی لازم می تواند تا حدود زیادی انگیزه مبتلایان به این بیماری را نسبت به زندگی روزمره و کار و فعالیت افزایش دهد.

منبع : سایت دکتر سلام