به تازگی محققان دانشكده بهداشت دانشگاه هاروارد گفته اند زنانی كه روغن های حاوی ایزومر ترانس یا به عبارت ساده تر روغن ترانس بیشتر استفاده می كنند، بیشتر از بقیه زنان احتمال دارد كه دچار ناباروری شوند.

 

 روغن ترانس

پیش از این انواع و اقسام زیان های مصرف این نوع روغن ها شناخته شده بود، مثل اخلال ایجاد كردن در سوخت و ساز گلوكز، بالا بردن خطر بیماری های قلبی و دیابت و كلاً افزایش سطح التهابی بدن، به همین خاطر محققان به همه افراد در هر سن و وضعیتی پیشنهاد می كنند مصرف غذاهای آماده را تا آنجا كه می توانند، كم كنند.
 
اما در این مطالعه اثر این روغن ها بر قدرت باروری زنان بررسی شده است؛ به این ترتیب كه بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ زنی كه ازدواج كرده و تمایل داشتند بچه دار شوند انتخاب شدند.
 
بعد از بررسی آنها در یك دوره زمانی بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹، محققان متوجه شدند به ازای هر دو درصد انرژی روزانه كه به جای كربوهیدرات ها از روغن ترانس تأمین شود ۷۳ درصد از قدرت باروری فرد كم می شود و اگر این روغن ترانس جایگزین چربی های امگا ۶ شود یا اسیدهای چرب سالم تر مثل روغن زیتون، احتمال ناباروری خیلی بیشتر از این مقدار هم می شود.
 
این محققان كه نتایج مطالعه خود را در شماره ژانویه ۲۰۰۷ نشریه تغذیه بالینی منتشر كرده اند به نكته جالبی اشاره كرده اند و آن این كه مصرف تنها ۴ گرم روغن ترانس ، معادل ۲ درصد انرژی روزانه فرد است و این یعنی برای آسیب دیدن از این نوع روغن ها نیاز به مصرف مقدار زیادی از آنها نیست.
 
روغن های نباتی هیدروژنه منابع مهم این نوع روغن های زیان آور هستند.

در همین زمینه توصیه می کنیم مطالب پست  رژیم غذایی پس از سقط جنین را نیز مطالعه کنید.

 

منبع: همشهری آنلاین