سقط جنین حدود 15 درصد از حاملگی را در سه ماهه اول تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا به دلیل اختلالات ژنتیکی در جنین ایجاد می شود. پایان ناگهانی حاملگی اغلب باعث تغییرات عاطفی و جسمی در زنان شده و با درد، خونریزی و سرگیجه همراه است. علاوه بر استراحت کافی، باید نکاتی را در رژیم غذایی پس از سقط جنین لحاظ کنید تا زودتر بتوانید بهبود پیدا کرده و به شرایط باروری برگردید.
 
 رژیم غذایی پس از سقط جنین
 

رژیم غذایی پس از سقط جنین – محدود کردن کربوهیدرات های کم فیبر

کربوهیدرات ها سوخت اصلی بدن محسوب می شوند. منابع کربوهیدراتی یا نشاسته ای غنی از فیبر  به کنترل قند خون کمک کرده و برای حفظ سطح انرژی و جلوگیری از سردرد، اضطراب و سرگیجه لازم است. در حالیکه غلات تصفیه شده، مانند آرد سفید، قند خون را بالا می برد که در نتیجه مصرف این قبیل مواد غذایی انسولین زیادی در بدن ترشح شده و قند به سرعت افت می کند. بنابراین توصیه می شود که کربوهیدرات های پیچیده، مانند بلغور و جو دوسر، برنج قهوه ای و سیب زمینی شیرین را در برنامه غذایی روزانه افزایش داده و در مقابل مصرف نان و برنج سفید، رشته فرنگی، بیسکوئیت، چوب شور و…  را به حداقل برسانید.
 
 

رژیم غذایی پس از سقط جنین – محدود کردن قند و شکر

همچون غلات تصفیه شده، قند و شکر سفید و محصولاتی که با استفاده از قند سفید تهیه می شود، از جمله انواع و اقسام شیرینی ها، آبنبات ها و…، تاثیر چشمگیری روی افزایش قند خون دارند. علاوه بر این خوردن این مواد غذایی باعث می شود که جای کمتری برای خوردن میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی مغذی در معده تان باقی بماند. در حالیکه میوه ها و سبزی ها به عنوان نخستین منابع آنتی اکسیدانی، به کاهش التهاب و تقویت توانایی بدن شما برای مقاومت در برابر عفونت که ممکن است بعد از سقط جنین رخ دهد کمک می کند. به جای آبنبات یا شیرینی، بهتر است از انواع میوه تازه، خشک شده و یا پخته شده استفاده کنید.
 

رژیم غذایی پس از سقط جنین – شیر و گوشت پرچرب

بخش عمده ای از چربی گوشت و فراورده های لبنی پرچرب از نوع اشباع است که التهاب را افزایش می دهد. پس برای سالم ماندن و در صورت تمایل برای آماده کردن بدن خود جهت بارداری بعدی، توصیه می شود که از گوشت های کم چرب گوشت بدون چربی، ماهی آب های سرد و حبوبات به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس در آینده کاهش دهد. در ضمن برای آماده کردن یک منبع پروتئین بدون چربی، مانند ماهی، از تکنیک های پخت کم چرب مانند گریل یا بخار پز استفاده کنید.
 

رژیم غذایی پس از سقط جنین – اسید چرب ترانس

چربی های ترانس از طریق یک فرایند شیمیایی با اضافه کردن هیدروژن به روغن نباتی افزوده می شوند تا ماندگاری روغن بیشتر شود، اما در عوض این نوع روغن التهاب را در بدن شما بیشتر می کند. انواع شیرینی ها، بیسکوئیت ها، غذاهای سرخ شده و آماده حاوی این نوع روغن هستند که برای رفع التهاب و بهبودی سریعتر بعد از سقط باید مصرف آنها را کاهش دهید.  درباره اثرات روغن ترانس در ایجاد نازایی در اینجا صحبت شده است.
 

منبع: نی نی بان