پتیدین چیست؟
پتیدین یک مسکن قوی و ضداسپاسم است و دارویی است که به شما کمک می‌کند تا درد را کمتر احساس کنید و آرام شوید. این دارو مشابه با مورفین و به عبارتی یک نوع مورفین مصنوعی است.

Birth_Injury_Web

پزشک یا مامای شما می‌تواند تزریق پتیدین را برای تسکین درد تجویز و نظارت کند. پتیدین غالبا همراه با یک داروی دیگر برای کنترل تهوع (داروی ضدتهوع) مصرف می‌شود، زیرا پتیدین غالبا موجب ایجاد تهوع می‌گردد. می‌توان این دارو را از طریق وریدی نیز تزریق نمود. یک لوله نازک به درون یک رگ در بازوی شما وارد شده و سر دیگر لوله به یک پمپ متصل می‌شود. شما می‌توانید با کنترل پمپ، مقادیر کمی از پتیدین را به بدن خود وارد کنید. به این روش، “بی‌حسی کنترل‌شده توسط بیمار” گفته می‌شود. متاسفانه این امکان در بسیاری از بیمارستان‌ها وجود ندارد.

 

چه زمانی باید آن را مصرف کنم؟

در مرحله اول زایمان، هنگامی که گردن رحم شما از حالت کاملا بسته تا اندازه 10 سانتی‌متر متسع می‌شود؛ یعنی پیش از آنکه فشار وارد کردن به نوزاد را آغاز نمایید. اگر به نظر ماما یا پزشکتان، شما به مرحله تولد نوزاد بسیار نزدیک باشید، نمی‌توانید از پتیدین استفاده کنید، زیرا تأثیری بسیار منفی بر کودک شما خواهد گذاشت.

مزایای پتیدین چیست؟

به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید.
می‌تواند در زایمان خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد، هرچند برخی از ماماها ممکن است چندان راغب به استفاده از آن نباشند.

 

معایب پتیدین چیست؟

ممکن است حالت خواب‌آلودگی و کرختی شدید در شما ایجاد کند؛ برخی از خانم‌هایی که از این دارو استفاده می‌کنند، حتی متوجه نمی‌شوند که نوزادشان به دنیا آمده است!
ممکن است موجب حالت تهوع یا استفراغ در شما شود، حتی اگر از داروی ضدتهوع هم استفاده کرده باشید.
ممکن است موجب احساس سرگیجه شود.
ممکن است در ابتدای انقباض‌ها در حالت خواب‌آلودگی باشید، اما وقتی انقباض‌ها به اوج خود می‌رسند ناگهان از خواب بپرید و به هوش بیایید.
ممکن است سرعت زایمان را کاهش دهد.
این دارو از جفت عبور می‌کند و می‌تواند بر تنفس کودک شما تأثیر بگذارد.
نوزاد شما ممکن است به محض تولد به تزریق یک داروی دیگر (مانند نارکان) نیاز داشته باشد تا تأثیرات پتیدین بر بدن او خنثی شود.
نوزاد شما ممکن است برای چند روز بسیار خواب‌آلوده بوده و تمایلی به شیر خوردن نداشته باشد.
اگر در زایمان خود از پتیدین استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که در شیردهی به کودک خود موفق نباشید.
برخی شواهد جدید احتمال می‌دهند کودکانی که مادران آنها در زمان زایمان از پتیدین استفاده کرده‌اند، در آینده احتمال بیشتری دارد که دچار اعتیاد به مواد مخدر شوند.

چند نکته مفید و مهم:

همواره پیش از استفاده از پتیدین درخواست کنید که واژن شما معاینه شود تا مشخص گردد که گردن رحم چقدر متسع شده است. اگر بیش از مقداری که فکر می‌کرده‌اید به زایمان کودک نزدیک شده‌اید، ممکن است تصمیم بگیرید که دیگر از پتیدین استفاده نکنید.
اگر می‌دانید که تأثیر دارو بر شما شدید خواهد بود، درخواست کنید که مقدار کمی از پتیدین به شما داده شود. این دارو را می‌توان در مقادیر مختلف بر حسب میلی‌گرم مصرف کرد. بنابراین اگر جثه شما کوچک است، یا اگر از آن دسته افراد هستید که با مصرف یک آسپیرین هم احساس سرگیجه می‌کنند، ممکن است مقدار کمی از آن هم برایتان کافی باشد.
به خاطر داشته باشید که حدودا 20 دقیقه طول می‌کشد تا دارو اثر کند. پس تا زمانی که دارو بر بدن شما اثر بگذارد، از تکنیک‌های تنفسی استفاده نمایید.
پس از تولد نوزاد، در مورد خود (و نوزادتان) صبور باشید. چهار تا پنج روز طول خواهد کشید تا تمام پتیدین از بدن نوزاد خارج شود. اگر به نوزاد زمان بدهید، او هم شیر خوردن از سینه شما را آغاز خواهد کرد! از مامای خود بخواهید که به شما کمک کند.
اگر شما هم تجربه ای در مورد استفاده از این روش کاهش درد در زایمان دارید، می توانید برای استفاده سایر مخاطبین نی نی سایت، نظر و تجربه خود را در قسمت پائین صفحه درج نمائید.