اضافه وزن پس از زایمان شایع است. اگر چند روز پس از تولد فرزندتان روی وزنه بایستید ممکن است یا ناامید شده یا ترس بر شما غلبه کند. اما باید گفت روند کاهش وزن پس از زایمان به ترتیبی که شما انتظار داشتید نیست و در برخی موارد حتی کوچک‌ترین تغییر محسوسی نیز مشاهده نمی‌شود.

 

13

تعیین میزان اضافه وزن
اگر شما از دسته افرادی هستید که بعد از زایمان کاهش وزن محسوسی نداشته است، صورت، دست‌ها و قوزک پای خود را کنترل کنید. اگر متورم هستند، احتمال دارد مقداری مایع آمینوتیکی در بدن شما به جا مانده باشد. این مورد شایع است مخصوصاً زمانی که مقدار مایع IV در دوران بارداری در شما زیاد بوده باشد. البته جای نگرانی نیست زیرا در این افراد پس از مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از زایمان این مایع‌ از بدن خارج خواهد شد.

 

سبک تغذیه‌ای پس از زایمان
پس از زایمان‌تان، روزانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل آبمیوه را با کمی آب و نیز آب لیموی تازه مخلوط کرده و بنوشید. بدین طریق روزانه صدها کالری از دست خواهید داد. تنقلات سالم مثل کلوچه گندمی، کشمش و آجیل بخورید و هر گونه تنقلات پرکالری بازار را از سبد غذایی‌تان حذف کنید.

 

از گوشت بدون چربی مثل فیله مرغ یا کم چرب‌ترین قطعات گوشت مصرف کنید. غذاهایی که از غلات تهیه می‌شوند مانند نان و حبوبات، بهترین مواد مصرفی برای شما هستند. در این دوران سعی کنید فریب غذاهایی که برچسب «بدون چربی» را دارند، نخورید. مواد غذایی استفاده کنید که کم‌کالری بوده و روغن‌های سبزیجات هیدروژنه و مفید دارد. در مقابل وسوسه غذاهای فست فود مقاومت کنید یا آنها را همراه با سالاد فراوان میل کرده و یا برگرهای کم‌چرب و سیب‌زمینی پخته شده سفارش دهید.

 

تمرینات سبک ورزشی

اگر هوا مساعد بود پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای روزانه را شروع کنید و کم‌کم زمان آن را به ۲۰ دقیقه افزایش دهید. می‌توانید برای حمل کودک از آغوش بچه و یا در صورت سنگینی از کالسکه استفاده کنید. بهتر است زمان منظم پیاده‌روی را با یک دوست هماهنگ کنید.

 

مسیرپیاده‌روی
خودروی خود را دورتر پارک کنید یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید.

 

شیردهی
زن هنگام شیردهی روزانه تقریباً ۵۰۰ کالری می‌سوزاند. به طور کلی هر چه بیشتر و طولانی‌تر شیر دهید کالری بیشتری می‌سوزانید.

 

بدنسازی
می‌توانید با یکی از دوستانتان هماهنگ کرده و زمانی که هر یک از شما کاری در بیرون از منزل دارید دیگری به مراقبت از بچه‌ها بپردازد. برخی از کلاس‌های بدنسازی سرویس مراقبت از کودک نیز دارند.

 

۹ ماه زمان برای کاهش وزن و برگشت به حالت قبلی زمان لازم است. به خودتان این زمان را بدهید. هر چه بیشتر خودتان را از چیزی محروم کنید بیشتر مشتاق آن خواهید بود. پس به ندرت وزنتان را کاهش دهید.

 

منبع: روزنامه ایران