افزیش فشارخون در اثر بارداری (که معمولا بعد از هفته بیستم بارداری اتفاق می افتد)، در مادرانی که قبلا هیچگونه سابقه فشارخون نداشته اند را مسمومیت بارداری یا پراكلامپسی می نامند.

X مسمومیت بارداری ، علائم مسمومیت بارداری ، فشارخون در بارداری

در حالت طبیعی در فرد بارداری كه در سه ماهه‌ی دوم حاملگی قرار دارد، فشار‌خون كمی ‌كمتر از حد طبیعی است و به تدریج در باقیمانده‌ی دوران بارداری، به حالت طبیعی باز می‌گردد. با این وجود، در 10% زنان باردار بعد از هفته‌ی بیستم بارداری، فشار خون شروع به افزایش می‌كند. به ا این افزایش فشار خون در اثر بارداری مسمومیت بارداری گفته می‌شود.

 در موارد نادری این اتفاق در نخستین روزهای پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد. ممكن است علت این فشار بالا، بارداری باشد كه در این صورت گذرا خواهد بود و یا اینكه فرد قبلاً فشار بالا داشته و از آن مطلع نبوده‌است و در این صورت در دوران پس از بارداری نیز فشار خون فرد بالا خواهد بود.

علائم مسمومیت بارداری كدامند؟

بالا بودن فشار خون

تورم پاها، رانها و دستها

وجود پروتئین در ادرار

افزایش سریع وزن در اثر افزایش مایع در بدن

درد شكمی

سردرد شدید و یا سر گیجه

كاهش میزان ادرار یا قطع شدن ادرار

وجود خون در ادرار

تهوع و استفراغ مفرط

لازم است مادران باردار هر زمان که با این علائم روبرو شدند منتظر زمان بعدی ویزیت خود نشده و هرچه سریعتر به متخصص زنان و مامایی خود یا مراکز و بیمارستان های مجهز مراجعه کنند.

آیا وجود تورم اندامها نشان دهنده‌ی مسمومیت بارداری  است؟

برخی موارد تورم اندامها طی حاملگی طبیعی است. اما اگر تورم با استراحت برطرف نشود و یا همراه با علائم گفته‌شده نیز باشد باید بلافاصله با پزشك خود مشورت كنید.

به گفته متخصص زنان و زایمان بعد از خونریزی‌ها و عفونت‌های دوران بارداری، مسمومیت باداری سومین علت مرگ مادران در دوران بارداری است که 5 تا 10 درصد زنان باردار ممکن است در طی دوره‌ بارداری‌ خود مبتلا به آن شوند.

بیشتر از سه کیلو اضافه وزن مادر در ماه خطرناک است

 خانم باردار به طور طبیعی هر ماه اضافه وزنی بین 1.5 تا 2 کیلو دارد، ولی اگر بیشتر از 3 کیلو در ماه اضافه وزن پیدا کند، احتمال ورم یا اِدِم بارداری وجود دارد و در صورتی‌که فشارخون او نیز بالا رود، بایستی حتماً از جهت دفع پروتئین چک شود.

 کاربر گرامی، اگر تمایل دارید مطالب بیشتری مرتبط با این موضوع بخوانید کلیک کنید.

دانلود برگه نقاشی گارفیلد

آموزش کاردستی ، با بطری نوشابه هواپیما بسازید

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]