افزایش وزن بیش از حد طبیعی در دوران بارداری سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر فشارخون بالا ، دیابت بارداری یا بدنیا آوردن نوزاد زودرس یا جراحی سزارین می شود. علاوه بر این بر سلامت نوزاد تأثیرات منفی داشته و سبب افزایش خطر ابتلا نوازد به اضافه وزن تا حدود 30 درصد می شود. آگاهی از اهمیت جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری برای سلامت مادر و نوزاد، محققین دانشگاه گراندا ، دانشگاه پلی تکنیک مادرید و دانشگاه اروپائیان را بر آن داشت تا به بررسی فواید ورزش در دوران بارداری در جلوگیری از اضافه وزن بپردازند. نتایج این تحقیق در مجله ی Mayo Clinic Proceedings منتشر گردید.

 

A7GEAW_2378638b

این گروه از محققین از سال 2007 تا 2011 به بررسی 962 زن باردار پرداختند. نتایج نشان داد که در زنان سالم انجام ورزشهایی با شدت متوسط تا شدید زیر نظر مربیان سبب می شود از افزایش وزن بعد از بارداری جلوگیری شود و خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت بارداری و فشارخون کاهش یابد. علاوه بر این فواید انجام ورزش در زنان باردار دارای وزن طبیعی بیش از افراد دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی بود( در این افراد نیز فواید انجام ورزش مشاهده شد اما تا حدی کمتر).

 

به گفته ی دکتر Rubén Barakat: به لطف همکاری گروههای متخصص در زمینه ی علوم ورزشی و پزشکی توانستیم اهمیت تصحیح عادات ورزشی، نظارت وهدایت برنامه های ورزشی در طی بارداری را به تصور بکشیم. در این زمینه هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد زیرا ما معتقدیم فواید انجام برنامه ی ورزشی منظم در طی بارداری می تواند بر زندگی نوزاد در سال اول تأثیر گذارد. شواهد علمی اخیر این اجازه را به ما می دهد که این ایده را بیان کنیم . برای بررسی تأثیرات برنامه های ورزشی در دوره ی بارداری بر پارامترهای سلامت مادر، جنین و نوزاد نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد.

 

دکتر Ruiz از دانشگاه گراندا می گوید: فواید انجام ورزش منظم در طی بارداری و بعد از زایمان مشابه با فوایدی است که همه ی افراد با انجام ورزش منظم کسب می کنند. بارداری زمان ایده آلی برای تغییر عادات وتطابق با شیوه ی زندگی فعال برای این دوره و مابقی دوران زندگی است.

 

کاهش مقدار اضافه وزن در طی بارداری

برای انجام این تحقیق زنان بصورت تصادفی در دو گروه ثبت نام شدند، گروه اول تحت مراقبت های معمول دوره ی بارداری و انجام ورزش های هوازی سبک تا متوسط 3 بار در هفته و هر بار به مدت 50 تا 55 دقیقه از هفته ی نهم تا 39 بارداری بودند و گروه دوم توصیه های عمومی برای هر زن بارداری را دنبال می کردند.

 

نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن درگروه اول کمتر از افزایش وزن درگروه دوم بود، بخصوص خطر افزایش وزن بیش از حد مجازی که انستیتو پزشکی آمریکا اعلام کرده است در زنانی که فعالیت ورزشی روتین داشتند 40 درصد پایین تر بود. برای آنالیز این نتایج، دانشمندان فاکتورهایی مانند سن مادر، سن بارداری و وزن قبل از بارداری را در نظر گرفتند. اگر چه در زنان چاق یا دارای اضافه وزن (قبل از بارداری) ورزش به اندازه ی زنان با وزن طبیعی موثر نبود اما سبب کاهش 86 درصدی خطر داشتن نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم (ماکروزومی)شد.

 

محققین می گویند: با اینگونه تحقیقات امیدواریم که اهمیت حفظ سلامت زنان باردار و کودکان آنها از طریق رسیدن به وزن اپتیمم در طی این دوره و بصورت عادت در ادامه ی زندگی مشخص گردد.

 

منبع : diabetestma.org