سن بارداری دوره ای از زمان است که از اولین روز آخرین قاعدگی (Last Menstural Period=LMP) آغاز می شود. رشد و نمو جنین را بر حسب هفته های سپری شده از زمان LMP توصیف میکنند. میانگین فاصله زمانی از LMP تا هنگام تولد جنین حدود 280 روز یا 40 هفته است.
 برای تخمین GA یک مثال می زنیم تا با توجه به این مثال، بتوانید GA خود را بیابید.
برای اینکه بدانیم خانمی که LMP 17/1/88 دارد، الآن چند هفته باردار هست یا جنین چند هفته دارد باید ببینیم با تاریخ امروز که 30/5/88 هست چند روز  فاصله دارد بعد روزها را به هفته تبدیل کرده تا چند هفته بدست آید . خوب بعد از شمارش معلوم میشود که 19 هفته و 5 روز باردار است پس سن جنین هم 19 هفته و 5 روز است.
 

 تخمین زمان زایمان 

این فرمول برای LMP یا حاملگی هایی که در فصول پاییز-زمستان وتابستان روی می دهد  قابل محاسبه است.
 7 روز به تاریخ LMP اضافه و 3 ماه از آن کم میشود برای مثال در فردی با LMP : 25/9/87
 اگر 7 روز به 25 روز اضافه شود عدد بدست امده میشود(32 روز)یعنی یکماه و 2 روز که 2برای روز میماند و یکماه میرود با ماه جمع میشود .
حالا اگر 3ماه از 9 ماه کم کنیم میشود 6 که یکماه از بالا میرود رویش و 7 میشود.
چون LMP اواخر سال 87 بوده و وارد سال جدید میشویم تاریخ 88 میشود .
پس تاریخ زایمان 2/7/88 شد. 
 
حالا اگر بخواهیم تاریخ زایمان خانم بالا که LMP 17/1/88 دارد را حساب کنیم فرق دارد چون LMP یا حاملگی که در بهار روی میدهد بدین گونه محاسبه میشود که : به روز LMP 7 روز و 9 ماه اضافه میکنیم که میشود24= 7+17و10 =1+9 از یک طرف چون ماه 10 بدست امده پس هنوز در سال 88 هستیم.
 تاریخ زایمان 24/10/88 میشود.
 

روند تکاملی جنین

دوران جنینی از هفته نهم تا زمان زایمان بوده و در ان ارگانهایی که تمایز و تشکیل یافته اند رشد کرده و کامل میشوند . در این دوران طول جنین از cm 4 به cm 36 و وزن ان از g5 به g3400 در بدو تولد وجفت از طول cm5 و وزنg14 بهcm32 وg470 در بدو تولد میرسد.
 روند رشد وتکامل در دوران جنینی شامل رشد وتکامل ساختمانهایی است که در دوران رویانی تشکیل شده اند.
 هفته 8 : در این زمان طول جنین حدود cm2 و وزن ان حدود یک گرم بوده –سر نصف جنین را تشکیل داده- کلیه ها تا حدود زیادی تمایز یافته- لوبهای کبد ممکن است قابل شناسایی باشند و گلبولهای قرمز شروع به ساخته شدن در کیسه زرده وکبد می کنند.
 هفته 12 : در این زمان طول جنین حدودcm  7-6 و وزن ان 12تا15 گرم بوده و انگشتان دست و پاها افتراق یافته- روده ها در شکم قرار دارند- ناخنها شروع به ظاهر شدن میکنند-دستگاه تناسلی شروع به تمایز کرده و مراکز استخوان سازی در اکثر استخوانها ظاهر میشود . در این زمان رحم درست بالای سمفیز پوبیس قابل لمس است . دستگاه تناسلی خارجی بتدریج نشانه های قطعی جنسیت مذکر یا مونث را نشان میدهد .جنین شروع به حرکات خودبخود می کند .
 هفته 16 : در اواخر هفته 16 حاملگی طول جنین حدود cm12 و وزن ان حدود 100 گرم است .جنسیت جنین در این زمان بخوبی مشخص است .هموگلوبین f وجود داشته و هموگلوبین a شروع به تولید کرده است .سر راست میشود . اندامهای تحتانی کاملا تکامل میابند .
 هفته 20 : وزن جنین 300 گرم بوده و طول جنین 20cm و شفافیت پوست جنین از پرز یا موهای ظریف کرکی(لانوگو) پوشانده شده است و تعدادی مو در سر ظاهر میشود و رحم در سطح ناف قابل لمس است . مراحل اولیه تکامل ناخنهای پا رخ می دهد .
 هفته 24 : وزن جنین حدود 600 گرم بوده و طول cm25 دارد-پوست چروک دار و قرمز است و کمی چربی در زیر پوست ظاهر میشود .ابرو ومژه ها قابل رویت میباشد .امکان تنفس خودبخودی وجود دارد اما امکان حیات در دنیای خارج بسیار کم است .
 هفته 28 : وزن جنین حدود 1000گرم و طول 35cm است . پوست نازک و قرمز رنگ بوده و توسط ورنیکس که ماده ای سفید و پنیری است پوشیده شده است .چشمها تا حدودی باز میشوند و تنفس قوی و موثر وجود داشته ولی میزان سورفاکتانت ( ماده ای جهت تسهیل تنفس) کافی نیست و در مراکز مجهز و پیشرفته جنین در محیط خارج قابل زنده ماندن است .
 هفته 32 : وزن جنین حدود 1700 گرم است و طول cm34 دارد .لوزه ها وجود دارند و بدن جنین از روی شکم مادر احساس میشود .بیضه ها در حال نزول هستند .
 هفته 36 : در پایان این هفته وزن جنین حدود 2500 گرم است و طول cm37 دارد . بدلیل تجمع کافی چربی در زیر پوست چروکهای پوستی از بین میروند  و بدن فربه وچاق می شود.
 هفته 40 : در این زمان قد جنین حدود cm50  و وزن ان حدود 3400 گرم میباشد و اماده بدنیا امدن است . قفسه سینه برجسته است-پستانها برامده و بیضه ها در اسکروتوم قرار دارد .ناخنهای دست از نوک انگشتان فراتر می روند.
 

تخمین وزن جنین با فرمول 

وزن جنین برحسب گرم=(FH-n)ضربدر 155
 FH= وقتی ته یا بالای رحم به حد ناف برسد FH=20 است . اگر از ناف بالاتر رفته باشد از انگشتان کمک میگیریم بدین صورت که هر 2 انگشت یعنی 2 هفته .(انگشتان بصورت افقی قرار داده میشود )
 n =اگر سرجنین در لگن نزول کرده باشد(که در ماههای اخر رخ میدهد) این عدد 11 میباشد ولی اگر سر هنوز وارد لگن نشده باشد بایدعدد12 را در فرمول بگذارید.
 مثلا خانمی که FH =32 دارد و سر جنین هم هنوز وارد لگن نشده است وزن جنین وی
 
                                     ( g 3100= 155* ( 12-32
است.
 
منبع: نی نی بان