سوال: من باردار هستم و سن بارداری من در سونوگرافی 6 هفته و 3 روز است در حالی که سن بارداری با اولین روز اخرین پریود 8 هفته و 2 روز است. یعنی 2 هفته اختلاف. من باید کدام را سن بارداری خود بدانم؟ 
 
getty_rf_female_physician_consulting_female_patient
 
من پارسال یک سقط داشتم و با کورتاژ بقایا خارج شد. الآن که باردارم خیلی کمر درد دارم  و بیشتر اوقات شکمم هم درد می کنه و تخمدان راستم هم بعضی اوقات درد می کنه که با استراحت کمی بهتر می شم. سمت راست شکمم ورم کرده. علتش چی میتونه باشه؟ این شرایط برای این هفته از بارداری طبیعیه؟ 
 
پاسخ: در صورتیکه شما از تاریخ اولین روز آخرین پریود خود کاملاً مطمئن هستید،سن زمان بارداری شما همان است. در حالیکه سونوگرافی دلایل بارداری نیز در تعیین دقیق سن حاملگی بکار می رود در صورت عدم تطابق سن حاملگی( از آخرین پریود) با سن سونوگرافی، تکرار سونوگرافی و تعیین رشد ساک حاملگی در بروز ضربان قلب جنین توصیه می شود. علائم درد شکم، کمر درد، در صورت خفیف بودن آن و عدم یافته های دیگر دال بر در معرض خطر بودن جنین (یعنی سونوی نرمال) طبیعی است. و در غیر اینصورت می تواند نشانه غیر طبیعی باشد. در هر حال فعلاً بایستی صبر و انتظار داشته باشید تا سیر بارداری شما معلوم گردد. در چنین مواقعی ، می توانید از شیاف پروژسترون (شبی یک عدد 400mg )نیز استفاده کنید اگر چه تأثیر آن کاملاً اثبات شده نیست، با توجه به سقط قبلی، احتمال تکرار سقط وجود دارد ولی درصد آن پائین است، و فقط لزوم مراقبت بیشتر در این بارداری را مطرح می نماید (شامل استراحت نسبی و انجام سونوگرافی در صورت صلاحدید پزشک).
 
منبع: مرکز فوق تخصصی ابن سینا