اولین سوالی كه بعد از دانستن جنسیت نوزادتان به زبان هر كسی می آید، معمولا این است: موقع تولد وزنش چقدر بود؟ وزن كودكتان اطلاعات مفیدی را پیرامون سلامتی عمومیش در اختیار شما می گذارد.

71W4w6AlMIS._SL1500_

اهمیت وزن كودك

اندازه گیری وزن كودك سودمندترین روش ارزیابی رشد و سلامت جسمانی او است كه شامل قسمتهایی از جسمش می شود كه به چشم نمی آید، مانند استخوانهای مغز و اندامهای داخلی . بهداشت یار از ط ریق وزن كودكتان ، می تواند به شما بگوید كه آیا كودك غذای كافی می خورد و آیا این غذا به خوبی جذب می شود؟ این اط لاعات مهم است ، زیرا سوتغذیه در ماههای اول می تواند منجر به نارساییهایی در رشد جسمانی و مغزی كودك شود. وزن كودكتان هنگام تولد هم اهمیت دارد زیرا علامت خوبی از سلامت جسمانی اش در اولین سال زندگی و حتی در سالهای كودكیش است .

با وجود این ، ترسا مك لری كه یك بهداشت یار است ، می گوید: ((بعضی از مادران چنانكه كودكشان وزن كافی نداشته باشد، ناراحت می شوند. اما شما باید به خاط ر داشته باشید كه این اط لاعات درباره وزن كودكتان تنها یك قسمت از منحنی رشد و سلامت عمومیش را در اختیار می گذارد. بنابراین نباید نگرشی یك سویه به این مساله داشته باشید.

 

زمان وزن كردن

نوزادتان برای رسم الگوی رشدش به طور منظم باید وزن شود. بنابراین در شش هفته اول ، بهتر است كه او را هر هفته وزن كنید. بعد از آن ، اگر همه چیز خوب پیش برود، هر دو هفته یكبار یا هر ماه شا ید كافی باشد. ممكن است بهداشت یار بیمارستان قبل از این كه نوزاد را به خانه ببرد، او را وزن كند، در غیر این صورت لازم است كه نوزاد را به درمانگاه محله خودتان ببرید. معمولا از شما می خواهند كه قبل از قرار دادن نوزاد روی ترازو لباسهایش را درآورید. این كار باعث سرد شدن پوستش می شود و حتما گریه خواهد كرد.

وقتی به درمانگاه می روید، لازم است كه پرونده بهداشتی كودك را با خودتان ببرید كه حاوی نمودار سلامتی و رشد كودك است . بنابراین بهداشت یار می تواند وزن كودك را یادداشت كرده و آن را وارد جدول صدك (نموداری كه الگوی افزایش وزن كودك را نسبت به میانگین وزن عمومی برای بچه های مناسب آن سن نشان می دهد) كند. این نمودارها سابقه كلی میزانی را كه وزن كودك برحسب آن رشد می كند، نشان می دهند.

دخترها و پسرها از نمودارهای متفاوتی برخوردارند، زیرا آنها به ط ور مختلف افزایش وزن پیدا می كنند. پسرها، به ط ور متوسط ، كمی سنگین تر از دخترها هستند.

اگرچه افزایش وزن شاخص مفیدی است ، ولی برای ارقام واقعی هفتگی اهمیت زیادی قائل نشوید. چنانچه وزن كودكتان اسباب هر نوع نگرانی باشد، بهداشت یار، شما را آگاه می كند. به یاد داشته باشید، میانگین عمومی وزن كه در هر صدك نشان داده می شود براساس نوع غذایی ست كه كودكتان مصرف می كند و میزان جذبشان قابل پیش بینی است .. كودكتان معمولا به ط ور نامنظ م افزایش وزن پیدا می كند و این بستگی به زمانی دارد كه جهشهای رشدی اش رخ می دهد. به همین علت ، نمودارهای صدك ، مناسب برای نشان دادن وزن در سراسر دوره چندماهه است ، به جای فاصله های زمانی كوتاه تر.

 

افزایش تدریجی وزن

عدم افزایش تدریجی وزن به عنوان نقصی در رشد محسوب می شود. معمولا كودكتان مقدار غذای مورد نیاز بدنش می خورد. اما عوامل زیر می تواند اختلالاتی را در افزایش وزن كودك ایجاد كند كه عبارت است از:

۱) برخی بیماریها، مانند سرماخوردگی یا عفونتهای گوش بچه ها را نسبت به غذا بی میل می كند، زیرا ممكن است دچار اشكال تنفسی شوند. با پزشك معالج یا بهداشت یار در مورد روشهایی برای باز كردن راه بینی اش مشورت كنید.

۲) گاهی اوقات ممكن است نفهمید كه علت گریه كودكتان به خاطر گرسنگی است ، به خصوص اگر در تمام طول روز به هر دلیلی زیاد گریه كند.

۳) اگر تحت فشار روحی هستید، این حالت امكان دارد مانع غذا خوردن كودكتان شود.

ترسا مك لری می گوید:

((كودكان نسبت به احساسات مادرشان حساس هستند. بنابراین اگر تحت فشار روحی هستید، ممكن است كودك به این موضوع پی ببرد.)) برخی كودكان با استفراغ نسبت به این ناراحتی واكنش نشان می دهند. البته اگر استفراغ كودكتان زیاد و ط ولانی است به دنبال درمان باشید.

۴) عادت كردن به غذاهای جدید، سفت و جویدنی ، هنگامی كه كودك را از شیر می گیرید، ممكن است باعث نوساناتی در وزن او شود. علاوه بر این ، در این مرحله ، بعضی مادران به غلط غذاهای مفیدی را كه نیاز كودكان برای چربی و كالری را در نظ ر نمی گیرند به آنها می خورانند.

۵) بیماریهای جسمانی ممكن است باعث افزایش وزن نامطلوب شود. این عوارض شامل ذخیره ناكافی هورمون رشد یا نشانه های سوجذب است كه براساس آن بعضی از عناصر غذای كودك بدون جذب شدن از ط ریق بدنش خارج می شود. چنین مشكلاتی كم هستند، اما تشخیص زودهنگام ضروری است .

۶) یك كودك تقریبا لاغر پرتحرك كه زیاد گریه و حركت می كند، امكان دارد غذایش به اندازه یك بچه آرامتر باشد، ولی وزنش چندان اضافه نمی شود، زیرا كالری بیشتری می سوزاند. هر دو معمولی هستند، اما اگر نگران هستید با پزشك معالج یا بهداشت یار مشورت كنید.

 

نگران چاقی نباشید

در شش ماهه اول زندگی كودكتان زیاد نگران چاقی او نباشید، زمانی كودك شما چاق فرض می شود كه نسبت به قد و هیكلش ۲۰ درصد اضافه وزن داشته باشد. بسیاری از كودكان یك دوره چاقی و تپلی را قبل از این كه شروع به سینه خیز رفتن بكنند، سپری خواهند كرد. سپس كاهش وزن پیدا می كنند، زیرا كالریهای اضافی را می سوزانند. اما تشخیص این كه آیا كودك واقعا اضافه وزن دارد یا نه ، نگاه تیزبین می خواهد. باز هم اگر نگران هستید، همواره با بهداشت یار یا پزشك معالج گفتگو كنید.

 

زمان بروز مشكلات

چنانچه كودكتان وزن كافی ندارد یا به نظ ر می رسد كه خیلی سریع اضافه وزن پیدا می كند، شاید بهداشت یار او را به طور خصوصی به مدت چند هفته تحت نظر قرار دهد. بهداشت یار علاوه بر وزن كردن پی درپی كودك ، ممكن است سایر نشانه های سلامتی را هم مورد ارزیابی قرار دهد كه عبارتند از: خوشحالی كلی و واكنش در مقابل محركها، تماس سالم چشمی و رنگ پوست و مقدار چربی ذخیره شده زیر پوست یعنی روی رانها و بازوها. توام با نارسایی مداوم از لحاظ اضافه وزن . علامتهای زیر به معنی آن است كه سلامتی كودكتان در معرض خط ر است و باید هرچه سریعتر او را به پزشك نشان دهید:

۱) كودكتان به غذا بی میل است .

۲) احساس گرما می كند.

۳) زیاد گریه می كند.

۴) به مدت ۴ ساعت ادرار نكرده است.

 

منبع : سوره مهر