شاد بودن یكی از بزرگترین هدایای خدادادی است كه كودك می تواند از پدر و مادر خود بگیرد، البته بین خوشحالی و شادی لحظه ای مثلاً دادن یك اسباب بازی جدید یا یك سبد پر از تنقلات به كودك و خو شحالی و رضایتمندی پایدار، تفاوت عمده ای وجود دارد.

 

Happy friends

بی تردید كودكان دوست دارند تفریح كنند و مانند بزرگترها نیازمندند تا عمیقاً احساس خوشبختی كنند، اما شادی واقعی نكته قابل تعمق تری است و آن روح فرزند شما را تحت تاثیر قرار می دهد و در او این حس را به وجود می آورد كه همه چیزدنیا خوب است. اگر كودكتان شاد است باید این ویژگی ها را داشته باشد: عزت نفس، خوش بینی و خویشتنداری. در غیر این صورت خواهید دید كه ایجاد و پرورش این ویژگی ها بسیار ساده تر از آن است كه تصورش را می كنید. می توانیم با به كاربستن ۱۰ توصیه در زیر آمده در زندگی دنیای مثبت تری برای خودمان فراهم كنیم:

۱) از سرگرمی های سازمان نایافته و قدیمی استفاده كنید:

تمامی بچه ها به زمانی برای كاهش فشار نیاز دارند، وقفه ای در زمان بازی و یا درس به آن ها بدهید و بگذارید در این زمان تخیلاتشان آن ها را هدایت كند و آزادانه بازی كنند. مثلاً سرفرصت حشره شكار كنند، آدم برفی بسازند و یا به عنكبوتی كه تار می تند نگاه كنند. شما هم بهتر است گاهی برنامه پرمشغله و آشفته خود را كم كنید و كودكانتان را به هنگام تفریح همراهی كنید.

۲) كمك كردن به دیگران را به بچه ها بیاموزید:

برای آن كه كودك بتواند شاد باشد باید احساس كند كه عضو باارزشی از یك اجتماع بزرگ است و می تواند به زندگی دیگران معنا ببخشد بنابراین با به وجود آوردن موقعیت های مناسب، این احساس را در او ایجاد كنید، گرچه بسیار دشوار است اما اسباب بازی های قدیمی او را كه دیگر نیازی به آن ها ندارد، جمع كنید و از او بخواهید آن ها را به خانواده های نیازمند بدهد. كودكان می توانند لذت كمك كردن به دیگران را در سنین پایین یاد بگیرند.

۳) با كودكتان بازی كنید:

همراه با كودك خود به گردش بروید و با او بازی كنید فعال نگه داشتن كودكان، استرس را در آنان كاهش می دهد و سبب می شود آنان انرژی شان را به شكلی سالم تخلیه كنند.

۴) در تحسین كودكتان، خلاق باشید:

هنگامی كه فرزند شما در هدفی كه دنبال می كند به موفقیتی می رسد یا مهارتی كسب می كند، تنها به گفتن جمله «كارتو خوب است» اكتفا نكنید. به جزییاتی كه آن ها را موثر یافته اید، اشاره كنید، مثلاً بگویید: «روشی را كه برای كشیدن آن درخت ها به كار برده ای، بسیار می پسندم.» این شیوه برخورد بسیار معنادارتر از آن است كه به شكل خیلی رسمی به پشتش بزنید و آفرین بگویید.

۵) مطمئن باشید كه كودكتان خوب غذا می خورد:

چنان چه فرزندتان بداخلاق یا بهانه گیر است، اگر بیمار نباشد، احتمالاً گرسنه است. اگر زمان غذاخوردن نیست از میان وعده ها استفاده كنید؛ میان وعده هایی كه صرفاً شكم پركن نباشد. خوب خوردن از تغییرات رفتاری ناگهانی (مانند بهانه جویی و بهانه گیری) می كاهد. بهترین میان وعده ها عبارتند از: ماست كم چرب، میوه تازه یا خشك، كره و مربا با نان گندم.

۶) با دقت به حرف هایش گوش كنید:

برای كودك هیچ چیز به این اندازه مهم نیست كه همه توجه تان به او باشد. در این هنگام آنچه را كه در ذهن دارد به شما می گوید. آیا می خواهید شنونده بهتری باشید پس تمام حواستان را به كودك بدهید. اگر زمانی كه شما مشغول پرداخت یا بررسی صورت حساب ها یا انجام كارهای روزمره هستید فرزندتان با شما صحبت كرد، همه كارهایتان را كنار بگذارید و تمام توجه تان را معطوف او كنید. هیچ وقت صحبتش را قطع نكنید و حتی الامكان میان افكارش ندوید.

۷) ایده آل گرایی محض را كنار بگذارید:

همه ما والدین می خواهیم فرزندانمان هر كاری را به بهترین نحو انجام دهند، اما هنگامی كه ما اقدام به تكمیل یا مرتب كردن كارهای آنان می كنیم، ناخواسته اعتماد به نفس آنان را تضعیف می كنیم. بار دیگر كه می خواهید كار كودكتان را اصلاح كنید، از خود بپرسید:

الف) آیا این موضوع حیاتی است یا به سلامتی او مربوط است؟

ب) آیا این موضوع تا ۱۰ سال دیگر به همین نحو باقی خواهد ماند؟

اگر جواب های شما منفی است مساله مهمی نیست، بگذارید كارها را به همان نحو سابق انجام دهد. بی تردید كمك به كودك برای كسب مهارت های زندگی، قسمت بزرگی از وظایف والدین است. ارتباط عاطفی شما و كودكتان بسیار مهم تر از این موضوع است كه مثلاً وقتی او میز را می چیند، چنگال را در جای درست خود قرار داده است یا نه؟

۸) به كودكتان یاد بدهید مشكلاتش را حل كند:

از بستن بند كفش گرفته تا عبور ایمن از خیابان، هر مهارتی كه كودك شما به دست می آورد قدمی به سمت استقلال وی است. هنگامی كه او با مشكل روبه رو می شود اعم از این كه آن مشكل اذیت شدن توسط همبازی اش باشد یا شكست در چیدن تكه های پازل در كنار هم، شما می توانید به او كمك كنید.

۹) مشكل او را بشناسید:

راه حلی را كه او به نظرش می رسد بپرسید. مشخص كنید چه كارهایی به حل آن مساله یا مشكل می انجامد.

۱۰) به فرزندتان فرصت هایی بدهید تا خود را نشان دهد:

هر كودكی استعداد و یا مهارت ویژه دارد چرا به او اجازه نمی دهید كه كمی از آن را نشان دهد. آیا او كتاب خواندن را دوست دارد؟ از او بخواهید هنگامی كه آشپزی می كنید، برایتان كتاب بخواند. هنگامی كه شما در كارهای مورد علاقه كودكتان شریك می شوید و نشان می دهید كه تحت تاثیر انجام آن كارها قرار گرفته اید، مرحله دیگری از عزت نفسی را در او به ظهور رسانده اید.

منبع : روزنامه جوان