سلامت جسمی كودك عمدتا تحت تأثیر نحوه تغذیه خانواده و دوستان آنها می باشد. نقش خانواده دراین خصوص پررنگ تر است، پس در انتخاب غذاها و میان وعده های خود دقت بیشتری به عمل آورید تا سلامت جسمی كودك خود را تضمین کنید.

 

سلامت جسمی كودك

اگر كودك صبح خود را با یك صبحانه كامل و سالم آغاز كند، انرژی لازم جهت سوخت و ساز در طول روز را كسب خواهدكرد. تحقیقات نشان داده است كودكانی كه صبحانه از وعده های غذایی آنها حذف شده است تمایل بیشتری به اضافه وزن دارند، شاید به این دلیل كه در طول روز احساس گرسنگی بیشتری می كنند در نتیجه در وعده های دیگر بیشتر غذا می خورند.

 

از آنجایی كه خانواده ها عموما فرصت اندكی برای آماده كردن صبحانه دارند می توان از مواد غذایی كاملی چون غلات پخته، نان، انواع میوه ها و ماست كه سریعتر آماده می شوند استفاده كرد.

 

سلامت جسمی كودك – غذای سالم برای كودكان محصل

در اكثر مدارس بوفه هایی برای ارائه خوراكی به محصلین وجود دارد كه اكثر این خوراكی ها ارزش غذایی اندكی دارند. بنابراین برای اینكه از سلامت میان وعده هایی كه فرزندان مصرف می كند اطمینان حاصل كنید بهتر است از خوراكی های خانگی استفاده كنید كه هم مقرون به صرفه و هم سالمتر است.

گاهی اوقات كودكان خوراكی های خود را دست نزده به منزل بازمی گردانند شاید به این دلیل كه تمام زنگ تفریح را مشغول بازی شده و فرصت خوردن نداشته اند! بنابراین بهتر است خوراكی شان را قبل از بردن به مدرسه به تكه های كوچكتری تقسیم كنید تا حداقل چند تكه از آن را قبل از شروع بازی بخورند.

 

سلامت جسمی كودك – چند نوع میان وعده مناسب

ساندویچ:
(برای تهیه ساندویچ بهتر است از نانهای سبوس دار استفاده كنید) ساندویچ پنیر و سبزی، ساندویچ پنیر و خیار، ساندویچ پنیر و خرما، ساندویچ پنیر و مربا، ساندویچ گوشت یا فلافل با سالاد، ساندویچ تخم مرغ آبپز یا نیمرو با كاهو و ساندویچ مرغ و سبزیجات.

میوه ها
سعی كنید در بسته میان وعده فرزندتان حتما یك تكه میوه بگنجانید. میوه هایی مثل كیوی را كه پوست كندنش برای فرزندتان مشكل است، خود پوست كنده، به تكه های كوچك تقسیم كنید و در ظرف جداگانه ای قرار دهید. اگر فرزندتان قادر به خوردن یك سیب كامل نیست، یك چهارم سیب را در ظرفی جداگانه گذاشته و روی آن كمی آبلیمو بریزید تا تغییر رنگ ندهد. موز كه پوست كندن آن نیز آسان است میان وعده مناسبی است.

نوشیدنی:
كودكان بخصوص در طول بازی بیشتر تشنه می شوند. هیچ نوشیدنی برای رفع تشنگی فرزندتان بهتر از آب نیست.

برای ترغیب كودكان به خوردن میان وعده های خود در مدرسه می توانید در نحوه بسته بندی خوراكی هایشان ابتكار به خرج دهید. مثلا تكه های پنیر یا میوه ها را به یك نی یا سیخ چوبی بكشید، میوه ها را با قالب به اشكال مختلف درآورید و یا با كشیدن یك صورت خنده دار بر روی یك تكه كاغذ و قراردادن آن در بسته خوراكی های فرزندانتان او را به خوردن ترغیب كنید.

 

توصیه می کنیم مطالبی مانند نسخه ی طب سنتی برای تغذیه دانش آموزان ، تغذیه ی کودکان در سنین مهد کودک و دبستان و  ۱۰ غذای عالی برای رشد کودکان   را نیز مطالعه کنید تا با اصول تغذیه کودکان مدرسه ای بیشتر آشنا شوید.

 

سلامت جسمی كودك – فعالیت های بدنی محصلان:

فرزند محصل شما در طول روز حداقل به ۲ ساعت فعالیت بدنی نیاز دارد. فعالیت بدنی می تواند شامل بازی، شنا یا حتی پیاده روی در راه مدرسه باشد. پیاده رفتن به مدرسه فرصتی را نیز برای صحبت با فرزندتان فراهم می كند. اگر فرزندتان را با وسایل نقلیه به مدرسه می برید، چند خیابان مانده به مقصد پیاده شوید و مسیر باقی مانده را پیاده بروید.

برخی از كودكان به فعالیت در رشته های مختلف ورزشی علاقه ای نشان نمی دهند. با وجود اینكه فعالیت های متفاوتی غیر از ورزش برای جایگزینی وجود دارد اما بهتر است دلایل بی علاقگی فرزندتان را به ورزش جستجو كنید و راه حلی برای آن بیندیشید.

 

منبع : روزنامه کیهان