مصرف داروهاي محرك تخمك‌گذاري در افرادي كه به مشكل ناباروري دچارند باعث افزايش احتمال بارداري‌هاي چندقلويي در دو دهة اخير شده است. اين داروها با تحريك تخمدان براي به‌دست آمدن چند تخمك به‌طور همزمان، شانس باروري را افزايش مي‌دهند. چنين روندي با افزايش احتمال چند قلوزایی نيز همراه است.
 
 
چند قلوزایی
 
در شرايط طبيعي، احتمال وقوع دوقلوزايي چندان زياد نيست و در حدود يك مورد از هر 94 بارداري را شامل مي‌شود. اما به اعتقاد دكتر پروين طهوري‌فر، متخصص زنان و زايمان و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين، اين احتمال به دنبال مصرف داروهاي تحريك تخمك‌گذاري به حدود 20 تا 25 درصد مي‌رسد.
 
گاه علت دوقلوزايي آزاد شدن همزمان دو تخمك و لقاح اين تخمك‌ها با دو اسپرم است. در نتيجه، دو بارداري با تخمك‌ها و اسپرم‌هاي متفاوت و دو جنين با ژنتيك متفاوت خواهيم داشت. اما اگر در يك چرخة قاعدگي يك تخمك آزاد شود و با يك اسپرم لقاح پيدا كند و، پس از تقسيمات سلولي، دو قسمت مجزا يعني دو جنين ابتدايي با ژنتيك واحد را به‌وجود آورد، دوقلوهايي همسان با ژنتيك مشابه خواهيم داشت.
 
سونوگرافي يكي از مناسب‌ترين راه‌هاي تشخيص بارداري چندقلويي است. اگر سابقة دوقلوزايي در خانوادة پدر يا مادر وجود داشته باشد، شكم مادر بيش از اندازه بزرگ شود يا مادر پيش از بارداري از داروهاي تحريك تخمك‌گذاري استفاده كرده باشد، بايد از نظر بارداري دوقلويي يا چند قلوزایی بررسي شود.
 
احتمال وقوع عوارض بارداري در بارداري‌هاي چندقلويي بيشتر از تك‌قلويي است. مسموميت بارداري، سقط، اختلالات مادرزادي، زايمان زودرس، وزن كم جنين در هنگام تولد و انتقال نامناسب خون از يك جنين به جنين ديگر ازجمله عوارض احتمالي هستند.
 
دكتر طهوري‌فر خاطرنشان مي‌كند كه، با توجه به پيشرفت علم تغذيه و وجود داروهاي مناسب براي جلوگيري از زايمان زودرس و عوارض مربوط به آن، همچنين پيشرفت تكنولوژي در تشخيص زودرس عوارض و اختلالات ناشي از بارداري چندقلويي، درحال‌ حاضر اين نوع بارداري خطر چنداني ندارد.

 

منبع: وب سایت زنان