یک تست حاملگی خانگی وجود يکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به نام “گونادوتروپين جفتی انسان” يا hCG را در ادرار نشان می دهد. اين هورمون که توسط سلولهای جفت توليد می شود، ابتدا هنگامی که تخمکِ بارور شده، در رحم جای می گيرد (تقريبا شش روز پس از حامله شدن)، در جريان خون شما وارد می شود. سپس ميزان هورمون hCG در طی هفته های بعدی در بدن به سرعت افزايش پيدا کرده و مقدار آن هر دو روز دو برابر می شود.
 
 
نی نی یاری با وجود اینکه در گذشته پست های متعددی برای راهنمائی خانم ها در زمینه انتخاب نوع تست حاملگی آماده کرده بوده، مانند پست های تستهای تشخیص حاملگی خانگی چقدر دقیق هستند؟ و کدام تست‌های بارداری قابل اعتمادترند؟ ، اما به علت اهمیت این موضوع برای بانوان، این مطلب را نیز به بررسی نحوه کار تست های حاملگی خانگی اختصاص داده است.
 
 
تست حاملگی خانگی
 
 14 روز پس از حاملگی (يعنی تقريبا همان زمانی که شما انتظار داريد پريود بعدی شروع شود)، برخی از تستهای حاملگی ممکن است بتوانند اين هورمون را در ادرار شما تشخيص داده و نتيجه مثبت برای حاملگی را اعلام کنند. اما بر خلاف ادعاهای تهيه کنندگان آنها، اين تستها غالبا آنقدر دقيق نيستند که بتوانند حاملگی را در اين مرحله تشخيص دهند.
 
 در واقع، اگر يک هفته ديگر هم (پس از زمانی که انتظار داشته ايد پريود بعدی آغاز شود) صبر کنيد، می توانيد اميد داشته باشيد که نتيجه دقيق تری از اين تستها به دست آوريد.
 
 

اگر در اولين روزی که انتظار پريود شدن را داشته ايد اما پريود نشده ايد از اين تستها استفاده کنيد، نتيجه تا چه حد دقيق خواهد بود؟ 

 اکثر اين تستها ادعا می کنند که بيش از 99% دقت دارند، يعنی به طور ضمنی بيان می کنند که شما همين که زمان پريود بعدی تان فرا رسيد اما پريود نشديد، می توانيد از اين تستها استفاده کنيد؛ اما تحقيقات نشان داده است که اين ادعاها چندان هم صحيح نيستند.
 
واقعيت اين است که ميزان hCG در ادرار در روزهای پس از لقاح، در افراد مختلف متفاوت است.
 
 ممکن است از انواع تست های موجود در بازار، يک يا تعداد کمی از آنها به اندازه کافی دقيق باشد که بتواند در اولين روز از پريود بعدی، سطح هورمون hCG را تشخيص داده و نتيجه مثبت بدهد.
 
در واقع علت اصلی اين است که حساسيت برخی از اين تستها بقدری نيست که بتواند به آن مقداری از اين هورمون که در ادرار خانمهای حامله در اولين روز از پريود بعدی شان وجود دارد، واکنش نشان دهد.
 
اکثر اين تستها در روز اول از موعد پريود بعدی، تنها قادرند 16% از حاملگی ها را تشخيص دهند؛ هر چند يک هفته بعد از موعد پريود بعدی، اکثر اين تستها می توانند نتيجه مثبت حاملگی را ارائه دهند.
 
 

پس چگونه اين تستها می توانند ادعای دقت در همان روزهای اول باردار شدن را داشته باشند؟

در واقع آنها چنين ادعايی ندارند. آنها صرفا ادعا می کنند که در مجموع “بيش از 99% دقت دارند”، سپس به طور جداگانه می گويند که می توانيد در اولين روز از موعد پريود بعدی، از اين تستها استفاده کنيد.
 
 در صورتی که تهيه کنندگان يک تست بخواهند از برچسب “دقت بيش از 99%” بر روی تست حاملگی خانگی خود استفاده کنند بايد نشان دهند که نتيجه اين تست در آزمايشگاه، مشابه با نتيجه ساير تستهای موجود يا حتی بهتر از آنها است.
 
 از آنجا که تستهای موجود دقيق تر از تستهای قديمی هستند، تعجبی ندارد که بتوانند به اين ادعاهای خود جامه عمل بپوشانند؛ اما توجه داشته باشيد که اين تستها ممکن است نتوانند حاملگی را در اولين روز از موعد پريود بعدی تشخيص دهند در حاليکه با گذشت زمان اين امکان وجود دارد.
 
 

چگونه می توانم تشخيص دهم که کدام تست حاملگی خانگی بهتر و دقيقتر است؟

 به سادگی نمی توان به اين سوال پاسخ داد. هر روزه محصولات جديدی به بازار می آيند و تستهای فعلی نيز پيشرفته تر می شوند. 
 
به همراه برخی از اين تستها، اطلاعاتی نيز در مورد ميزان “حساسيت” و “دقت” تست ارائه شده است.
 
ميزان حساسيت تست بدين صورت ارائه می شود: حداقل ميزان غلظت hCG (بر حسب ميلی واحد در يک ميلی ليتر از ادرار) که تست قادر به تشخيص دادن آن است.
 
به عنوان مثال، تست حاملگی که ادعا می کند می تواند ميزان 20 mIU/ml از hCG را تشخيص دهد، بايد دقيق تر از تستی باشد که می گويد می تواند ميزان 50 mIU/ml را تشخيص دهد.
 
 متأسفانه بايد گفت که نمی توان به اين اطلاعات چندان اعتماد کرد، زيرا انواع مختلفی از hCG وجود دارد و اين اعداد لزوما بيانگر توانايی تشخيص نوعی از hCG نيست که در اوائل بارداری در ادرار ديده می شود.
 
 

چگونه می توانم از تست حاملگی خانگی استفاده کنم؟

 ابتدا تاريخ انقضاء محصول را نگاه کنيد، خصوصا اگر مدتی از خريد آن گذشته است، تا مطمئن شويد که هنوز می توانيد از آن استفاده کنيد.
 
 اگر محصول را در محل مرطوب يا گرم مانند حمام نگهداری کرده باشيد، ممکن است فاسد شده و ديگر امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد؛ پس بهتر است آن را دور بيندازيد و يک تست جديد بخريد.
 
 هنگامی که می خواهيد از تست استفاده کنيد، دستورالعمل نحوه استفاده از آن را به دقت مطالعه کنيد، زيرا نحوه استفاده از محصولات مختلف ممکن است متفاوت باشد.
 
در اکثر اين قبيل از تستها بايد نمونه ادرار خود را در يک ظرف بريزيد و سپس نوار کاغذی مخصوص را در آن فرو کنيد.
 
ممکن است در برخی ديگر با استفاده از قطره چکانی که در کنار محصول به شما داده شده است، چند قطره از آن را در سوراخی که روی دستگاه تعبيه شده است، بريزيد. در برخی ديگر از تستها می توانيد مستقيما روی کاغذ مخصوص ادرار کنيد.
 
 
 در بعضی هم می توانيد از هر کدام از دو روش که مايل هستيد استفاده کنيد.
 
همچنين نحوه نمايش نتيجه نيز در اين تستها متفاوت است: برخی از آنها نوارهای باريک صورتی يا آبی رنگ را بر روی کاغذ تست نمايش می دهند، اما برخی ديگر ممکن است علامت مثبت يا منفی را بر روی يک پنجره نمايش دهند.
 
در اکثر اين تستها، يک نشانگر کنترل نيز وجود دارد که نشان می دهد آيا نتيجه تست معتبر است يا نه. اگر اين نشانگر تغيير رنگ ندهد بيانگر آن است که نتيجه تست معتبر نيست.
 
 شايد به علت فاسد شدن يا دلايلی از اين قبيل باشد و ممکن است نتيجه بارداری به دست آمده از آن واقعا اشتباه باشد.
 
 در صورتی که چنين اتفاقی افتاد، می توانيد با فروشنده کالا تماس گرفته و بخواهيد که يک تست جديد برايتان بفرستند، هر چند ممکن است رسيدن اين تست جديد مدتی طول بکشد و شما نتوانيد به سرعت از آن استفاده کنيد.
 
اکثر تستها عنوان می کنند که نتيجه تست ظرف 5 دقيقه مشخص می شود، هرچند که ممکن است برای گرفتن نتيجه مثبت مجبور باشيد تا 10 دقيقه نيز صبر کنيد.
 
 

آيا ممکن است نتيجه تست منفی باشد، اما باردار باشيد (يعنی نتيجه منفی کاذب به دست بيايد)؟

 در صورتی که نتيجه تست منفی باشد و در صورتی که هنوز پريود نشده ايد، چند روز يا يک هفته ديگر صبر کرده و مجددا از تست استفاده کنيد.
 
شايد تخمک گذاری ديرتر از زمانی که تصور می کرده ايد انجام شده باشد و در نتيجه هنوز برای انجام تست حاملگی بسيار زود باشد.
 
برای به دست آوردن بهترين نتيجه بايد از اولين ادرار خود در صبح استفاده کنيد، زيرا ادرار در آن زمان بيشترين غلظت را دارد.
 
توجه داشته باشيد که نتيجه منفی لزوما به معنای حامله نبودن نيست.
 
 در صورتی که در موعد مقرر پريود نشديد، ممکن است حامله شده باشيد؛ پس بهتر است از مصرف دارو و ساير کارهايی که در دوران حاملگی خطرناک است خودداری کنيد.
 
 در صورتی که تا يک هفته بعد پريود نشديد و نتيجه تست هم هنوز منفی بود، بهتر است به ملاقات پزشک خود برويد تا علت اين امر مشخص شود.
 
 

آيا ممکن است نتيجه تست مثبت باشد، اما باردار نباشيد (يعنی نتيجه مثبت کاذب به دست بيايد)؟

بله؛ نتيجه مثبت کاذب هم ممکن است مشاهده شود و اين يعنی نتيجه تست مثبت باشد، اما شما حامله نباشيد.
 
در صورتی که شما نتيجه مثبت زودهنگام از تست بگيريد و کمی بعد هم پريود شويد، ممکن است دچار عارضه “حاملگی شيميايی” شده باشيد.
 
اين بدان معناست که يک تخمک بارور شده به رحم منتقل شده و سپس به اندازه ای رشد کرده است که هورمون hCG توليد کند؛ اما پس از آن، رشد تخمک بنا به دلايلی متوقف شده است.
 
 اين اتفاق برای 20 تا 50 درصد از تخمکهای بارورشده می افتد، که دليل آن ممکن است غيرطبيعی يا ناسالم بودن تخمک يا عدم توانايی آن برای رشد و تبديل شدن به جنين، باشد.
 
 در اين حالت، شما دوباره پريود خواهيد شد، هرچند اين دوره پريود ممکن است کمی ديرتر شروع شده و خونريزی شما نيز بيشتر از حد معمول باشد.
 
در گذشته که تستهای حاملگی به اندازه امروز دقيق نبودند، اين حاملگيهای شيميايی هيچ وقت تشخيص داده نمی شدند.
 
به همين دليل، برخی از متخصصان بر اين باورند که بهتر است تا يک هفته پس از موعد مقرر پريود بعدی خود نيز صبر کنيد و سپس تست حاملگی را انجام دهيد تا نتيجه دقيق تری به دست بياوريد.
توجه داشته باشيد که در “بارداری خارج رحمی” (يعنی زمانی که تخمک بارور شده در جايی غير از ديواره رحم قرار گرفته باشد)، ممکن است نتيجه مثبت يا منفی از تستهای حاملگی به دست بيايد.
در صورتی که درد در ناحيه شکم يا خونريزی غيرطبيعی مشاهده کرده ايد (صرف نظر از نتيجه تست حاملگی)، با پزشک خود تماس بگيريد.
 
 

تستهای حاملگی خانگی با تستهايی که در مطب پزشکان يا ماماها انجام می شود، چه تفاوتی دارند؟

 در برخی از کلينيکها، دقيقا از همان تستهای خانگی استفاده می شود.
 
 پزشکان و ماماها، زمانی که می خواهند مقدار دقيق hCG در خون شما يا تغييرات مقدار آن در طول زمان را بدانند، مثلا زمانی که به سقط جنين مشکوک باشند، از آزمايش خون بارداری استفاده می کنند.
 
 در اين آزمايش تنها به يک جواب مثبت يا منفی اکتفا نمی شود و مقدار دقيق نوعی از hCG بنام “بتا” در خون اندازه گيری می شود.
 
 

تست حاملگی خانگی را از کجا می توانم خريداری کنم؟

شما می توانيد اين تستها را از اکثر داروخانه ها تهيه نماييد، و برای خريداری آنها به نسخه پزشک نياز نخواهيد داشت.
 
اما دقت کنيد که در برخی بسته ها ممکن است بيشتر از يک تست وجود داشته باشد که اگر آنها را بخريد، معامله بهتری انجام داده ايد.
 
 
منبع: مرکز درمانی دزیانی