خروج محصولات حاملگی قبل از این كه قابلیت حیات داشته باشد را سقط جنین می نامند و سقط جنین درمانی به معنی ختم حاملگی قبل از قابلیت حیات جنین به منظور اقدامی درمانی است كه مهم ترین آن حفظ جان مادر است. در كتب پزشكی ختم حاملگی تا هفته ۲۴ بارداری (شش ماهگی) را سقط جنین تلقی كرده اند و بعد از آن تحت عنوان زایمان زودرس بیان می شود.

 

ffs

در طول تاریخ بر اساس باور های جوامع مختلف دیدگاه های متفاوتی نسبت به سقط جنین وجود داشته و این موضوع همیشه از لحاظ طبی، فرهنگی، اخلاقی و مذهبی مورد توجه بوده است، گفت: بقراط با سقط جنین مخالف بود و آن را گناهی بزرگ می دانست اما بزرگان دیگری از جمله سقراط، سقط جنین با اهداف درمانی را قبول داشته اند. یهودیان سقط جنین را مگر برای حفظ جان مادر مجاز نمی دانستند، در یونان سقط جنین جایگاه خوبی نداشت اما رومی ها جنین را تا قبل از تولد موجودی زنده نمی دانستند و سقط جنین در بین آن ها رایج بود است و به عنوان وسیله ای برای كنترل جمعیت از آن استفاده می شد؛ كلیسا در قرن ۱۹ میلادی سقط جنین را گناهی بزرگ تلقی كرد و فقط قبل از ولوج روح برای حفظ جان مادر آن را مجاز دانست.

 

تقریبا در تمام كشورها قوانینی برای سقط وجود دارد كه بر اساس فرهنگ، باورها، وضعیت حاكم بر جامعه، دیدگاه و بینش مردم و… شدت و ضعف و محدودیت های آن متفاوت است، افزود: در كشور مالت به لحاظ محدودیت های شدید قانونی، تقریبا هیچ سقط جنین قانونی وجود ندارد اما در كشور كانادا، سقط قانونی خیلی راحت انجام و تقریبا هیچ منعی برای آن وجود ندارد؛ در آمریكا از سال ۱۹۸۵ هر نوع سقطی غیرقانونی محسوب می شود مگر این كه جنبه درمانی داشته باشد.

 

از اواخر دهه هفتاد در ایران، فرهنگ، دیدگاه ها و باور ها ی جامعه نسبت به سقط تغییر كرد و نیاز به سقط از لحاظ درمانی مطرح شد، كارشناسان پزشكی از جمله كارشناسان پزشكی قانونی در این رابطه با علمای دینی موضوع را مطرح كردند و در سال ۷۶ برای اولین بار، رهبر معظم انقلاب، طی فتوایی سقط جنین در صورت وجود مشكلات و بیماری های خاص در جنین قبل از ولوج روح را مجاز دانستند و تعدادی ازعلمای دیگر نیز فتواهای مشابه آن را صادر كردند.

 

پزشكی قانونی دستورالعملی بر اساس لیست ۵۱ بیماری ابلاغ كرد و بر اساس آن مجوز سقط صادر می شود . نتیجه بررسی های كمیته كشوری سقط جنین درمانی لیستی با ۵۱ بیماری به عنوان اندیكاسیون های سقط جنین درمانی بود كه در سال ۸۲ به ریاست قوه قضاییه ارایه شد و ایشان اعلام كردند در صورت تایید متخصص، سقط جنین برای این موارد مجاز است و بر این اساس سازمان پزشكی قانونی كشور دستورالعملی تهیه و ابلاغ كرد و در مراكز پزشكی قانونی استان ها با رعایت آن مجوز سقط جنین درمانی صادر می شد.

 

بعد از چهارماهگی، سقط جنین به روش قانونی امكان پذیر نیست . قبل از چهارماهگی، سونوگرافی های سریال و بررسی های لازم را برای مشخص شدن وضعیت جنین و سلامت مادر انجام دهند، چون بعد از چهارماه و ولوج روح، محدودیت های شدیدی از لحاظ قانونی وجود دارد و سقط جنین به روش قانونی امكان پذیر نیست…در تهران با وجود ترافیك و گستردگی شهر مجوز سقط در ظرف چند روز و در شهرستان ها ظرف یك تا دو روز صادر می شود و زمانی كه نظرات تخصصی كارشناسان ارایه شود، بلافاصله مجوز سقط صادر می شود و در سیستم پزشكی قانونی محدودیت و تاخیری وجود ندارد.

 

بر این اساس زنان باردار حتما در ماه های مختلف تحت نظارت متخصص باشند و قبل از چهار ماهگی وضعیت جنین را مشخص كنند تا مشكلاتی برای آن ها پیش نیاید.

 

منبع : سایت دپارتمان مجازی پژوهش های حقوقی ایران