عوامل متعددي در سقط جنين يا بروز نقايص مادرزادي نقش دارند اما برخي از اين عوامل براي ما ناشناخته يا کمتر شناخته شده‏اند. يکي از عوامل موثر در ايجاد اين مشکلات که خانم‏ها کمتر به آن توجه مي‏کنند، استفاده از کرم‏هاي آرايشي يا محصولات زيبايي متعددي است که در آرايشگاه‏ها به خانم‏ها توصيه مي‏شود.

برخي از اين کرم‏ها حاوي ترکيب‌هايي هستند که مي‏توانند به جنين آسيب برسانند. اگر قصد بارداري داريد يا در حال حاضر باردار هستيد، هيچ کرم و دارويي را بدون مشورت با پزشک خود استفاده نکنيد.

آرایش در بارداری ، لوازم آرایش در بارداری، کرم بارداری

با دکتر بهروز باريک‏ بين، متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره همين موضوع گفت‌وگو کرده‌ايم.

استفاده از کدام لوازم آرایش در بارداری يا قبل از آن ممنوع است؟

داروهايي که براي پوست و مو به کار مي‌روند 3 نوع موضعي، خوراکي و تزريقي دارند. در مورد داروهاي موضعي اين احتمال وجود دارد که مواد موجود در آنها از طريق استعمال پوستي جذب بدن شوند و چنانچه اين مواد براي جنين خطرناک باشند، باعث مرگ يا نقايص مادرزادي در جنين خواهند شد. به همين دليل توصيه شده است در دوران بارداري از اين ترکيب‌ها استفاده نشود.

مثلا استفاده از کرم‏هاي حاوي ترتينويين که معمولا براي لايه‏برداري و جوانسازي پوست، درمان جوش‏ها و جوشگاه‏ها تجويز مي‏شود، در دوران بارداري ممنوع است زيرا به راحتي جذب مي‌شود و در رشد جنين اختلال ايجاد مي‏کند اما کرم‏هاي لايه‏بردار حاوي اسيد ميوه يا AHA منعي ندارند به شرط آنکه پوست به خوبي در مقابل آفتاب محافظت شود تا لک بارداري تشديد نشود. مصرف برخي از ترکيب‌هاي شيميايي مانند هيدروکينون و رزورسينول نيز که به‌عنوان داروي ضدلک و به‌طور موضعي استفاده مي‏شوند در دوران بارداري ممنوع است. به همين دليل اگر خانمي دچار لک دوره بارداري است، ‌بايد دارويي مصرف کند که فاقد هيدروکينون باشد؛ مانند محلول يا کرم ويتامين c و ضدآفتاب‏هاي فيزيکي.

استفاده از کرم ضدآفتاب در بارداری

من شخصا به‌عنوان يک پزشک متخصص پوست به خانم‌هاي باردار ضدآفتاب‏هاي شيميايي را توصيه نمي‏کنم تا هيچ ماده شيميايي‌اي از راه پوست جذب بدن نشود و خطري جنين را تهديد نکند.

داروها؟

دسته دوم، داروهاي خوراکي هستند که مي‏توان به چند داروي بسيار مهم در بين آنها اشاره کرد که در درمان برخي بيماري‏هاي خاص پوستي استفاده مي‏شوند. يکي از اين داروها «ايزوترتينويين» يا «آکوتان» نام دارد که براي درمان جوش‏هاي صورت به کار مي‏رود. فردي که از اين دارو استفاده کرده است نبايد به هيچ‌وجه تا حدود 3 ماه بعد از قطع آن باردار شود زيرا يکي از مهم‌ترين داروهاي خطرناک براي جنين است و مي‏تواند باعث نقص عضو در آن شود.

متاسفانه بسياري از بيماران اين دارو را با داروي ديگري که در درمان پسوريازيس تجويز مي‏شود، اشتباه مي‏گيرند و گمان مي‏کنند بعد از مصرف ايزوترتينويين نبايد تا 3-2 سال باردار شوند اما آنها ايزوترتينويين را با دارويي هم‏ خانواده با آن به نام «نئوتيگازون» يا «تيگازون» اشتباه مي‏گيرند. اين دارو که براي درمان پسوريازيس يا برخي از بدخيمي‏هاي پوستي تجويز مي‌شود، مي‏تواند در چربي بدن ذخيره و به تدريج آزاد شود و مدت‏ها در بدن باقي بماند، به همين دليل خانم‏هايي که آن را مصرف کرده‏اند نبايد تا 3-2 سال پس از قطع مصرف باردار شوند.

يکي از داروهاي خوراکي مهم ديگر «فيناسترايد» است. مصرف اين دارو براي خانم‏هاي باردار ممنوع است زيرا مي‏تواند اختلال مهمي در جنين و جنسيت آن ايجاد کند. خانم‏هايي که فيناسترايد مصرف مي‏کنند، تا 6 ماه پس از قطع مصرف اين دارو نبايد باردار شوند.

نظرتان در مورد داروهاي تزريقي زيبايي مانند بوتاکس يا پرکننده‏ ها چيست؟

شرکت‏هاي سازنده اين دارو‏ها توصيه مي‏کنند خانم‏ها در دوران بارداري از اين مواد استفاده نکنند زيرا اگر به هر دليلي مشکلي براي جنين ايجاد شود، انگشت اتهام متوجه کارخانه سازنده محصولات تزريقي زيبايي است و آنها را بدنام مي‏کند اما خيلي وقت‌ها تزريق دوز مناسب بوتاکس استاندارد و با کيفيت در خانمي که از بارداري خود اطلاعي نداشته، مشکلي ايجاد نکرده است. با اين حال بهتر است خانم‏ها در اين دوران و حتي دوران شيردهي از تزريق بوتاکس يا ساير ژل‏ها، فيلرها و پرکننده‏ها خودداري کنند.

ليزر هم در بارداري ممنوع است؟

ليزر يک نور است که عمق نفوذ آن داخل پوست بيشتر از چند ميلي‏متر نيست بنابراين استفاده از آن در دوران بارداري از نظر علمي هيچ اشکالي ندارد اما با توجه به اينکه اگر به هر دليلي مشکلي در جنين به وجود بيايد ممکن است آن را به ليزر ارتباط بدهند، شرکت‏هاي سازنده دستگاه‏هاي ليزر توصيه مي‏کنند در دوران بارداري از ليزر استفاده نشود.

خانم‏ها مي‏ توانند در دوران بارداري عمل ابريژن انجام بدهند؟

درم‏ابريژن کار بسيار دردناکي است و به تزريق داروهاي بي‏حسي نياز دارد بنابراين خانم‏هاي باردار به هيچ وجه نبايد اين کار را انجام دهند اما در مورد ميکرودرم‏ابريژن مشکل خاصي وجود ندارد و مي‌توان به صورت ملايم از آن استفاده کرد.

برخي خانم‏ها هيچ دارويي مصرف نمي‌کنند اما به هر حال از کرم‏ها مانند کرم‏هاي مرطوب‏ کننده و… در طول روز و شب استفاده مي‏کنند. اين کار مي‌تواند مشکل‌زا باشد؟

کرم‏هاي مرطوب‏کننده معمولي حاوي عناصر لايه ‏بردار نيستند ولي کرم‏هايي که پوست را تحريک و پوسته‏ ريزي ايجاد مي‏کنند، ممکن است حاوي ترتينويين يا رتينول باشند بنابراين بهتر است از آنها استفاده نشود. خانم‏هاي باردار بايد در مورد تمام کرم‏ هاي مصرفي خود با پزشک متخصص پوست مشورت کنند.

 کاربر گرامی، اگر تمایل دارید مطالب بیشتری مرتبط با این موضوع بخوانید کلیک کنید.

پوست در دوران بارداری به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

 درمان ترک های پوستی بارداری

 زایمان طبیعی بدون درد
 

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]