یکی از مشکلاتی که اغلب بین نوزادان مشاهده می شود و باعث آشفتگی پدر و مادر و خانواده های آنها می گردد نفخ و دل دردهای نوزاد است. گریه های بی امان این نوزادان هر مادری را بی تاب می کند. نفخ شیر خوار به دلیل نفخ شیر مادر رخ می دهد.

در نوزادان طول مدت این مشکل زمان خاصی دارد که بین ۴۰روز تا ۴ ماه متغیر است که با رشد نوزاد در این زمان مسئله خود به خود حل می شود. در این مقاله به عوامل ایجاد کننده و همچنین درمان های خانگی و همچنین درمان طب سنتی آن خواهیم پرداخت و سعی بر این خواهیم داشت تا بهترین و کارآمد ترین موارد را برای درمان معرفی کنیم.

رفع نفخ شیر مادر ، دل درد نوراد

علائم نفخ و دل پیچه نوزاد :

این گروه نوزادان گریه هایی شبیه به چیغ دارند که با جمع کردن پاها به داخل شکم و دست ها را یه حالت مشت گره می کنند. درد دل ها در ساعات ابتدایی شب اتفاق افتاده و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند.

عوامل موثر در ایجاد نفخ و دل پیچه نوزاد :‌

شیردهی نادرست و خارج نشدن باد گلو پس از شیرخوردن، باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می شود.
شیردهی و همچنین قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست و بلع هوا، باعث بروز سکسه و نفخ می شود.
مادر هنگام شیر دادن به کودک دچار استرس و نگرانی شده باشد که خود این موضوع روی مقدار شیر و همچنین روی نفاخ شدن شیر تاثیر مستقیم می شود.

شیردهی زیاد برای کاهش گریه نوزاد.گاهی اتفاق می افتد که نوزادی به دلیل گرما گریه می کند و والدین گرسنگی را برای وی تشخیص و شروع به شیر دادن می کنند که این خود مشکل را تشدید می کند.
حساسیت روده ای که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر اتفاق می افتد .به دلیل مشغله و مشکلات مادر و عدم به موقع تغذیه کودک توسط شیر مادر و استفاده از شیر خشک باعث می شود تا نوزاد دچار دل درد و دل پیچه های سخت همراه با یبوست شود.

نوزادان و خردسالان معمولا در هنگام خوردن شیر یا غذا، هوای زیادی می‌بلعند و به همین دلیل دچار نفخ روده و تجمع گاز در دستگاه گوارش می‌شوند که در نتیجه باعث نفح و دل درد خواهد شد.
باید توجه داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود ۲ ساعت بعد شیر را با همان طعم مواد غذایی توسط مادر می نوشد که گاهی موادی مانند : شیر ، حبوبات ، غذاهایی مانند : قرمه سبزی ، کله پاچه ، جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

رفع نفخ شیر مادر

بسیاری از مادرها به خصوص مادرانی که برای بار اول تجربه مادر شدن را دارند با مشکل نفخ و دل درد نوزاد خود روبه رو هستند که این موضوع آن ها نگران و کلافه میکند.اما با رعایت چند نکته ساده در تغذیه و نوع شیر دهی این مشکلات بر طرف خواهد شد.برای آگاهی از چگونگی رفع نفخ شیر مادر با ما همراه شوید:

* باید توجه داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود ۲ ساعت بعد شیر را با همان طعم مواد غذایی توسط مادر می نوشد که گاهی موادی مانند : شیر ، حبوبات ، غذاهایی مانند : قرمه سبزی ، کله پاچه ، جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

* رعایت بهداشت فردی مادر و شستشو سینه در هرنویت شیردهی که باید با آب گرم انجام شود.
*نوشیدن عرق نعناء توسط مادر به طور مداوم و به صورت شربت شده با عسل بعد از هر وعده غذا برای از بین بردن نفخ شیر مادر مفید بوده و همچنین نوزاد را با طعم عرق نعناء از طریق شیر مادر آشنا می کند.

* دمکرده ی یک قاشق چایخوری رازیانه و یک قاشق زیره که با عسل شیرین شده باشد و به صورت روزانه دو مرتبه بعد از نهار و شام تنها باعث افزایش شیر می شود بلکه باعث درمان نفخ و دل پیچه نوزاد خواهد شد.

* مادر ترنجبین و گرامیداب شفا و عرق گاو زبان کوهی + عرق نعنا وعرق تقویت معده و سقز خام(عِلْک) می‌تواند استفاده نماید.

* پرهیز از سرما و دو هوا شدن، و حذر از سرخ‌کرده.

*در حد امکان موقع شیر دادن سر بچه را بالاتر از تنه در بغل قرار دهید.

* بعد از شیردهی سینه و شکم بچه را روی شانه چپ خود قرار دهید. و به آرامی بین دو شانه نوزاد ضربات بسیار آرام وارد کنید تا هوای خورده شده به این وسیله از دهان خارج شود.

* مادر از مصرف غذاهای نفاخ مثل حبوبات، سیر و پیاز در وعده غذایی به مقدار کم استفاده کند و بخصوص قبل از مصرف حبوبات آن را به مدت ۱۲ ساعت در آب بخیساید، سپس آب آن را دور بریزید و بپزید.

* چون سیر در شیر مادر شیرده نفوذ می کند مادر شیرده به آن توجه نماید و بهنگام شیردهی نوزاد از مصرف سیر و پیاز جداً خودداری فرمائید.

* از مصرف ادویه جات تند در غذاها مثل فلفل به مقدار خیلی کم استفاده نماید.

* در هرنوبت شیردهی مادر سعی نماید. به مقدار نیاز به بچه شیردهد واز پرخوری بچه بپرهیزد.

* بچه را گرسنه نگه ندارید تا هنگام شیر خوردن پرخوری نکند.

کاربر گرامی، اگر تمایل دارید مطالب بیشتری مرتبط با این موضوع بخوانید کلیک کنید.

جلوگیری از بارداری ناخواسته در دوران شیردهی

صاف کردن شکم پس از زایمان

کدام روش پیشگیری از بارداری مناسب شماست؟

.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم زایمان طبیعی  زایمان طبیعی بدون درد کاردستی کودک  تزیین جشن تولد بچه ها   آموزش بافت کلاه کودک   بافتنی کودک  فیلم آموزش بافت کلاه کودک  لیف قلاب بافی بچگانه  دوخت لحاف سیسمونی  الگوی عروسک نمدی  نقاشی میوه ها  کشیدن ماشین   شروع غذای کمکی   مدل لباس عروس دخترانه   [/box]