نی نی یاری : روز مادر روز بزرگداشت مقام مادر و تاثیری است که مادران روی جامعه داشته اند. روز قدردانی از مادران توسط تک تک افراد که در سراسر دنیا جشن گرفته می شود.

در بسیاری از نقاط دنیا جشن روز مادر در ماه های می یا مارس برگزار می شود. نگاهی به جدول زیر نشان می دهد که یکشنبه دوم ماه می در اغلب کشورها روز بزرگداشت مادر است به همین دلیل این روز، روز جهانی مادر نامیده اند.

روز مادر با وجود اشتراک در ماهیت در همه دنیا، در کشورهای مختلف با مولفه های فرهنگی، تاریخی و مذهبی خاص آنها ادغام شده و به شکل ویژه ای جشن گرفته می شود.

جشن روز مادر از اوایل قرن بیستم در امریکا برگزار می شود. این روز در بسیاری از کشور های دنیا شلوغ ترین روز برای گل فروشان است و بیشترین تماس های تلفنی راه دور نسبت به سایر روزها ثبت می شود و همچنین بعد از شب کریسمس و عید پاک بیشترین حضور در کلیسا در تعطیلات این روز دیده می شود.

همانطور که در این جدول می بینید در سال ۲۰۱۵ امروز (بکشنبه)یعنی روز ۱۰ ماه می در اغلب کشورهای دنیا روز مادر است بنابراین  روز جهانی مادر نامیده می شود. در ردیف انتهایی این  جدول اطلاعات کشور ایران آمده است که روز مادر مصادف با ۲۰ جمادی الثانی وروز میلاد حضرت زهرا(س) است و مانند بسیاری از کشورهای دنیا یکی از زیباترین جشن های ایرانیان است.

 

1