برخی مادران با خواب نوزاد خود مشکل دارند و به دنبال راه حل کاهش بی خوابی در نوزادان می گردند، برای مثل حمام قبل از خواب می تواند در آرامش نوزاد در شب اثرگذار باشد، اما دوخت کیسه خواب نوزاد نیز می تواند خوابیدن را برای او دلپذیر کرده و به این ترتیب قدری از ناآرامی نوزاد جهت خوابیدن بکاهد. اگر نوزاد شما هم به کیسه خواب نیاز دارد این مطلب را دنبال کنید. :)

 

دوخت کیسه خواب نوزاد

مرحله 1 

دوخت کیسه خواب نوزاد

اندازه های نهایی کیسه خوابی که درست کردیم به این صورت است :

• طول (از شانه ها تا پایین): 92 سانتی متر

• عرض (قسمت زیر بازو): 38 سانتی متر

• عرض (قسمت پایین کیسه خواب): 64 سانتی متر

 

 وسایل مورد نیاز برای دوخت کیسه خواب نوزاد:

• کاغذ برای رسم کردن الگو (از روزنامه هم می تونید استفاده کنید)

• پارچه؛ ما 1.1 متر پارچه ی طرح دار (با عرض 112 سانتی متر) در نظر گرفتیم . البته ممکن است بیشتر از این اندازه نیاز داشته باشید. ضمناً برای پشت کیسه خواب هم به همین اندازه نیاز دارید. (ما برای قسمت بیرونی پشت کیسه خواب، پارچه را بر عکس کردیم)

• پارچه ی نخی کشباف؛ برای قسمت داخلی کیسه خواب به اندازه ی پارچه ی طرح دار از این نوع پارچه هم نیاز دارید.

• یک زیپ بلند یا زیپ متری؛ 

 

 مراحل دوخت کیسه خواب نوزاد :

برای درست کردن الگو ، ابتدا طرح قسمت گردن و شانه های کیسه خواب را رسم کردیم . بعد مقدار مورد نیاز برای درز و مقدار اضافه تر از آن را در نظر گرفته تا همه چیز کمی بزرگ تر باشد .  حدود 15 سانتی متر به طول اضافه کردیم. اگر الگویی برای درست کردن کیسه خواب ندارید، می توانید از تی شرت های کودکتان برای کشیدن طرح قسمت گردن و دست ها استفاده کنید و طول آن را هم به دلخواه در نظر بگیرید. 

پارچه ی طرح دار را از وسط تا کنید و دقیقاً لبه های دو طرف ر روی هم بگذارید.  الگو را روی تای پارچه بگذارید تا قسمت پشت درست شود و بعد الگو را نزدیک حاشیه ی پارچه بگذارید تا دو تکه ی مربوط به جلو به دست بیاید. اگر بین قسمت های مختلف، مقدار نسبتاً زیادی پارچه ی اضافه وجود دارد، می توانید قسمت پایین کیسه را پهن تر کنید تا آن قسمت های پارچه هم به هدر نروند. حالا تکه های مختلف را ببرید و همین قسمت ها را برای پارچه ی مربوط به بخش درونی هم آماده کنید و ببرید.

 

 

مرحله 2 

 

دوخت کیسه خواب نوزاد

حالا باید زیپ را آماده کنید. زیپ را تا نیمه باز کنید، نیمه ای از آن را در دستتان بگیرید و از قسمت بالایی آن، حدود 2 سانتی متر ببرید. این کار را در مورد نیمه ی دیگر زیپ هم تکرار کنید. حالا برای اینکه نگهدارنده برای بالای زیپ درست کنید، بین دومین و سومین دندانه را چندین بار با چرخ خیاطی بدوزید. ما چرخ را روی حالت زیگزاگ و درجه ی دوخت را روی صفر گذاشتیم. قسمت های بالا را به سمت جلو تا کنید (خطِ تا فقط کمی با دندانه ها فاصله داشته باشد) و آن ها را همین طور که به سمت پایین تا شدند، بدوزید.  زیپ را به سمت بالا بکشید تا مطمئن شوید که به میزان کافی انتهایش را دوختید و نگهدارنده  خوبی دارد. اگر زیپ در انتها گیر کرد، کافی است مقداری جا به جایش کنید تا آزاد شود و دوباره با چرخ، چند بار دیگر بین دندانه ها را بدوزید تا نگهدارنده ی انتهایی زیپ ضخامت بیشتری داشته باشد.

 

مرحله 3 

 

دوخت کیسه خواب نوزاد

یکی از تکه های مربوط به قسمت جلو از پارچه ی قسمت داخلی و همینطور قسمت بیرونی (پارچه ی طرحدار) را روی هم بگذارید. (طوری که سمت اصلی آن ها به سمت شما باشد) زیپ باید بین این دو قسمت قرار بگیرد. (آن سمتی که برای آن نگهدارنده درست کردیم باید به سمت بالا باشد) ضمناً زیپ باید طوری بین پارچه ها قرار گیرد که دندانه ها وسط پارچه ها قرار داسته باشند و پشت پارچه ی طرحدار هم باید روی زیپ قرار بگیرد.  زیپ را در قسمت مناسب با سوزن محکم کنید و آن را خیلی نزدیک به دندانه ها به پارچه بدوزید. کار را برگردانید تا نتیجه رو ببینید. همین کار را در مورد تکه ی دوم قسمت جلو تکرار کنید.

 

مرحله 4 

 

دوخت کیسه خواب نوزاد

در این مرحله باید قسمت شانه ها، گردن، بازوها و بغل ها را بدوزید. باید سعی کنید این قسمت ها را خیلی مرتب و با دقت بدوزید تا کار تمیز به نظر برسد. تا اینجا ، کار شما باید شبیه تصویر بالا شده باشه. (البته در این عکس هنوز بغل ها دوخته نشدند)

 

مرحله 5 

 

دوخت کیسه خواب نوزاد

این مرحله اختیاری است اما به قشنگ تر شدن کار کمک می کند. از بالای زیپ شروع کنید، دور گردن را بدوزید و تا قسمت پایینی زیپ ادامه دهید. می توانید دور بازوها را هم سر دوزی کنید. حالا اگر دوست داشته باشید می توانید یک تکه پارچه در انتهای پایینی زیپ بدوزید، در این حالت زیپ از بدنه ی کیسه خواب بلندتر به نظر می رسد. البته می توانید انتهای زیپ را به اندازه ی ارتفاع کیسه خواب ببرید و بعد پارچه را روی آن بدوزید.

 

مرحله 6 

 

دوخت کیسه خواب نوزاد

 کار را پشت و رو کنید و انتهای کیسه را بدوزید. می توانید در قسمت بالایی زیپ هم یک تکه پارچه برای محافظت از ماشین زیپ بدوزید. ضمناً می توانید زیر بازوها، قزن قفلی یا دکمه ی فلزی نر و ماده بدوزید تا بتوانید برای سنین مختلف استفاده کنید. برای بچه های کوچک تر می توانید قزن یا دکمه ها را ببندید و برای بچه های بزرگ تر آن ها را باز کنید.

 

منبع : kardasti.net

گردآوری و تلخیص : نی نی یاری